728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,

مجلس ملی فرانسه کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت دموکراسی در ایران، کلید بحران خاورمیانه

-

مجلس ملی فرانسه کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت
مجلس ملی فرانسه کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت
27اکتبر 2015-5آبان 1394
بیانیه 70 نماینده پارلمان فرانسه:
حمایت از مقاومت ایران و برنامه مریم رجوی
حفاظت برای لیبرتی و پایان دادن به محاصره ضدانسانی

سخنرانان:
برونو لوقو - رئیس اکثریت سوسیالیست در مجلس ملی فرانسه
نمایندگان مجلس ملی فرانسه:
دومینیک لوفور
میشل ترو
ژان لاسال
مارتین کاریون کوورور
استفان سنت آندره
ژان پاتریک ژیل
سناتور ژان پیر میشل
دکتر آلخو ویدال کوادراس-رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت
نذیر حکیم- دبیر هیأت سیاسی ائتلاف ملی سوریه
طاهر بومدرا-مسئول پرونده اشرف در سازمان ملل
و جمال العواضی-رئیس مرکز ملی حقوق‌بشر یمن

 

 
برونو لوقو - رئیس اکثریت سوسیالیست در مجلس ملی فرانسه
من قبلاً گفته‌ام که شما در این‌جا در خانهٴ خودتان هستید. ... در نتیجه خانم رجوی، خانمها و آقایان برای بحث کردن در مورد آزادی، برای بحث کردن در مورد ساختار یک دموکراسی، برای بحث کردن در مورد اعدامها که ما می‌بایست آنها را محکوم کنیم، برای بحث در مورد زندانیان سیاسی که می‌بایست آزاد شوند، سالن کولبر و تصویر «ژورس» در اختیار شماست و به همین دلیل است که شما با ابتکار دومینیک لوفور و کمیته پارلمانترها برای ایران دموکراتیک گردهم می‌آیید و این کاملاً طبیعی است. این اولین سخن خیراندیشانهٴ من بود.
 
من فکر می‌کنم که نقش ما به‌عنوان نماینده مجلس این است که درخواسته‌هایمان را مطرح کنیم. می گویم درخواستها زیرا مبارزه برای آزادی مبارزه‌یی است که در این‌جا فاصله‌های سیاسی را نشان می‌دهد و اجازه می‌دهد وسیعاً گردهم بیاییم. فکر می‌کنم که نقش نمایندهٴ مجلس است که بگوید در کنار بحثهایی که می‌توانند خیلی مفید باشند، باید همیشه یک همزمانی وجود داشته باشد که فقط به‌معنی بهبود روابط دیپلوماتیک باشد، ولی به‌معنی بهبود دموکراسی و بهبود آزادی نیز باشد. نمی‌توان بحث و گفتگو داشت و به بهبود شرایط فکر نکرد. من امروز در مورد ایران، همان‌طور که این آخر هفته با رفتن به همراه رئیس‌جمهور به چین و همان‌طور که وقتی به ایالات متحده می‌روم، از این دفاع می‌کنم که باید مجازات اعدام را در هر جا که هست، لغو کرد. این غیرقابل تحمل است. بر اساس اطلاعاتی که شما به ما می‌دهید، باز هم 4نوجوان قرار است اعدام شوند و حلق‌آویز گردند. این مسأله باید موجب بسیج کامل ما شود. و این مسأله است که باید بخشی از توان ما پارلمانترها را به روند روابطی که در ماههای اخیر توسعه یافته‌اند، اختصاص دهد و اجازه دهد که یک روند دیپلوماتیک جدید صورت بگیرد. من فکر می‌کنم زمینه‌هایی وجود دارند که برای شما خیلی سیاسی هستند، ولی این مسئولیت شماست که بسیج کنید و تلاش کنید تا جا برای دموکراسی باز کنید. نقش ما این است که بگوییم برخی از اصول برای ما جهانی هستند و باید همواره با مبارزه برای آزادی باشد که شما به آن مبادرت می‌ورزید. ولی یک بار دیگر به شما می‌گویم که مبارزه‌یی که شما می‌توانید آن را پیش ببرید، مبارزه‌یی است که توسط جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته می‌شود. من خوشحال می‌شوم که شما بتوانید هرازگاهی در این‌جا گردهم بیایید. هر بار که شما بخواهید، ما حاضر به استقبال از شما در این‌جا هستیم. با نگاه کردن به همکارانم متوجه می‌شوم که این‌جا فقط سالنی برای سوسیالیستها نیست، بلکه سالن مجلس نمایندگان است که از استقبال از شما خوشوقت است.

دومینیک لوفور – نماینده مجلس ملی فرانسه
خانم رئیس‌جمهور، همکاران گرامی که بعد از من سخنرانی خواهید کرد، گردهمایی امروز ما همزمان است با موضوع نقش رژیم ایران در مشکلات خاورمیانه که با آن آشنایی داریم و همزمان است با این‌که چند روز دیگر رئیس‌جمهور رژیم ایران از فرانسه دیدار می‌کند. فکر می‌کنم که ما با هم در این زمان قراری داریم تا موضع خودمان را در برابر رژیم ایران نشان بدهیم. تشدید بحران در خاورمیانه و گسترش بنیادگرایی اسلامی تحت عنوان داعش در سوریه و عراق نیاز به یک پاسخ بین‌المللی قاطع دارد.
 
 
می‌دانید که فرانسه نقش خود را بازی خواهد کرد. به‌دنبال مذاکرات توافق بین‌المللی در مورد برنامه اتمی رژیم ایران، ما در کمیته پارلمانترها از موضع قاطع فرانسه حمایت کردیم. با این وجود از خود در مورد نقشی که رژیم ایران در حل این بحران بازی خواهد کرد، سؤال می‌کنیم. این سؤال در زمینه بین‌المللی وجود دارد. تعدادی از کشورها قدم به جلو برداشتند ولی این سؤال این‌جا در خارج از این پارلمان نیز مطرح است. واقعیت این است که رژیم ایران نه تنها به دور از حل این بحران، بلکه منشأ آن است. از زمان برقرای جمهوری اسلامی در ایران توسط خمینی در سه دهه پیش، این رژیم اولین منبع بی‌ثبات کننده بوده است و من جمله‌یی از رئیس‌جمهور را در زمان سخنرانیش در مجمع عمومی ملل‌متحد که در مورد بشار الاسد بود استفاده می‌کنم که می‌گفت بشار اسد بخشی از راه‌حل است.

این مشکل (بشار الاسد) نمی‌تواند بخشی از راه‌حل باشد. رژیم ایران منشأ تاریخی این مشکل است. حمایت رژیم ایران از بشار الاسد در سوریه، در لبنان، شبه‌نظامیان حوثی در یمن، موضعش در مورد مشکل اسرائیل -فلسطین، دخالتهایش در عراق در زمان دولت المالکی نمونه‌هایی هستند که متأسفانه آخرین نمونه‌ها نیستند. واقعیت این است که حکومت مذهبی حاکم بر ایران از 30سال پیش تغییری نکرده است و ماهیت آن بنیادگرایی در منطقه را تغذیه می‌کند. وحشیگریهای داعش نمی‌تواند موجب فراموشی این واقعیت تاریخی شود. فراموش نکنیم که فتوای خمینی که فرمان مرگ یک نویسنده را صادر کرده است، هم‌چنان معتبر است. تراژدیهای خونین از ابتدای امسال به‌خصوص با قضیهٴ شارلی ابدو را نباید فراموش کرد. در این‌جا نیز آزادی بیان مورد حمله قرار گرفته بود. زمان مانند زمان فتوای خمینی نبود، ولی منطق همان منطق است. فراموش نکنیم که 30سال قبل از اعلام خلافت اسلامی در موصل در عراق این خلافت در تهران برقرار شده بود و در قوانین جزایی آن سخت‌گیری کمتر از داعش نبود. در نتیجه واقعیت این است که نقض حقوق‌بشر در ایران تشدید می‌شود و این شرایط که امروز توسط سازمان ملل‌متحد و سازمانهای غیردولتی مانند عفو بین‌الملل افشا‌ شده است. بیلان کار روحانی که به‌عنوان یک میانه‌رو معرفی می‌شود، از ابتدای ریاست جمهوریش 2000 اعدام است و برای تمام کسانی مثل ما که با مجازات مرگ مبارزه می‌کنیم، به‌خصوص برای جوانان نابالغی که اعدام می‌شوند، این شرایط غیرقابل‌قبول است.
 
 
دبیرکل سازمان ملل، بان کی‌مون، اعلام کرد که از افزایش تعداد اعدامها جریحه‌دار شده است و از مقامات رژیم ایران خواست تا برای اجرای حکم اعدام مهلت بدهد و اعدام نوجوانان را لغو کند. او این را در آخرین گزارشش در اوت 2015 اعلام کرد. در یک بیانیه در 19اکتبر بان کی‌مون گفت که عمیقاً از اعدام اخیر دو جوان برای عملی که قبل از بلوغ انجام داده بودند، غمگین شده است. در این شرایط ما درکمیته پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک با میشل ترو، آندره شاسین، با دوستمان ژرارد که امشب نمی‌تواند این‌جا حضور یابد، ما همگی یک فراخوان دادیم و تعداد بسیار زیادی امضا جمع کردیم. من می‌خواهم در مورد نکاتی که این امضاکنندگان خواستار آن شدند، صحبت کنم. در ابتدا یادآوری می‌کنیم که رژیم حاکم بر ایران منشأ بحران در منطقه است و بخشی از راه‌حل نیست و خروج آن از عراق و سوریه یک راه‌حل است که نمی‌توان آن را دور زد تا بتوان ریشهٴ بنیادگرایی و افراط‌گرایی در این بخش از جهان را از بین برد. دوم این‌که ما معتقدیم که یک ایران آزاد و دموکراتیک شرط لازم برای ثبات منطقه است و برای این امر لازم است که از مقاومت ایران برای تغییر رژیم به رهبری خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران دفاع کنیم که خواستار یک ایران دموکراتیک و یک ایران غیراتمی، یک ایران بنا شده بر جدایی دین از دولت، یک ایران بنا شده بر اساس برابری زنان و مردان و یک ایران بنا شده بر روابطی دوستانه با همسایگانش است.
 

 

امضاکنندگان به دولت فرانسه یادآوری می‌کنند که پیشرفت روابط تجاری و بازرگانی فرانسه با رژیم ایران باید در گرو بهبود وضعیت حقوق‌بشر در این کشور همراه با دادن مهلت برای اجرای حکم اعدام و آزادی زندانیان سیاسی و احترام به حقوق‌بشر باشد. در پایان می‌خواهیم که حفاظت مخالفان ایرانی در لیبرتی توسط نهادهای بین‌المللی تضمین شود. به‌طور خاص محاصره غیرانسانی و به‌خصوص محاصره پزشکی لغو شود و این کمپ به‌عنوان یک کمپ پناهندگی توسط سازمان ملل‌متحد به‌رسمیت شناخته شود. همکاران گرامی، شمایی که این فراخوان را امضا کرده‌اید، اینها نکاتی هستند که درکمیته پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک از آنها دفاع می‌شود و ما در فرانسه باید صدایمان را برسانیم و بگوییم در این سطح بین‌المللی نمی‌توان چنین موضوعات بنیادی به‌ویژه شرایط حقوق‌بشر در ایران را با سکوت برگزار کرد.

میشل ترو – نماینده مجلس ملی فرانسه
خانم رئیس‌جمهور، خانم رجوی گرامی، به‌خاطر سخنرانی روشنگرتان، از شما تشکر می‌کنم.
همکاران گرامی پارلمانتر من، نمایندگان و سناتورها!
از حضور شما تشکر می‌کنم آیا رژیم ایران یک تسهیل‌کننده در بحرانی است که امروز خاورمیانه را به لرزه درآورده است یا این‌که رژیم ایران خودش یک مشکل است. چطور می‌توان به بحرانی که خاورمیانه را می‌لرزاند پایان داد؟ از زمان امضای توافق اتمی با رژیم ایران، قدرتهای غربی این ایده را که ایران تحت حاکمیت ملاها قابل رفت و آمد و قابل گفتگو و مدرن شده معتبر می‌شمارند. چقدر این ایده که رژیم ایران می‌تواند یک نقش اصلی در این منطقه داشته باشد، معتبر است؟
 
متأسفانه این امر اشتباه است. ابتدا به این دلیل که هیچ تفاوت بنیادینی بین افراط گرایان سنی و شیعه وجود ندارد. هر دو یک هدف دارند، یعنی برقراری یک خلافت اسلامی در کره زمین و برقراری شریعت از طریق خشونت. این دو بنیادگرایی هر دو خطرناک هستند. ولی یکی از آن دو خطرناکتر است و آن هم افراط‌گرایی شیعه است زیرا به‌طور کامل توسط رژیم ایران حمایت می‌شود. از زمان برقراری رژیم مذهبی در ایران این حکومتی است که همواره یک عنصر قوی در بی‌ثبات‌ کردن منطقه بوده است و این مسأله ادامه دارد. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه ما اغلب می‌گوید که فرانسه روی رفتار رژیم ایران در بحرانهای منطقه‌یی قضاوت خواهد کرد. دوستان عزیز جای صبر کردن نیست. امروز مانند دیروز رژیم ایران منشأ بی‌ثباتی است. هر چه در داخل ایران توسط توده مردم ایران با این رژیم مخالفت می‌شود، هر چه او در داخل مرزهایش تضعیف می‌شود، این رژیم در خارج سلطه‌جو و خشن می‌شود. در عراق که شما خانم رجوی در مورد آن یادآوری کردید، این رژیم ایران است که مستقیماً منشأ داعش است به این دلیل که به حمایت بی‌قید و شرط از مالکی پرداخته است. امروزه حتی در بغداد تظاهراتی صورت می‌گیرد که مخالف دخالت رژیم ایران است. این تظاهرات تکرار می‌شوند و این نکته خوبی است.
 
 
در سوریه، نیز همین وضعیت است. پاسداران حضور دارند. سخت است که بتوان این را پوشاند که فرماندهان سطح بالای نظامی رژیم در سوریه اخیراً کشته شده‌اند، مخصوصاً حسین همدانی که نفر شماره دوی نیروی قدس بود. در یمن رژیم ایران از همهٴ نیروهایش برای دفاع از اقلیت حوثی استفاده کرد تا قدرت مشروع را سرنگون کند. رژیم ایران امروزه در یمن دچار خسارت زیادی می‌شود و برایش بهتر بود که خود را در چنین مهلکه‌یی نمی‌انداخت. فهرست این دخالتها طولانی است. در لبنان حزب‌الله با تجهیز نظامی شده‌اند. حزب‌الله امروز مانع می‌شود که این کشور کوچک دارای نهادهایی شود که بتوانند دست به‌عمل بزنند. یک انجماد سیاسی وجود دارد و در پشت آن دست رژیم ایران دیده می‌شود. در کرانه غربی رود اردن همین وضعیت وجود دارد. من در مورد راه‌حلی که بر اساس آن کشور فلسطین مستقل به‌وجود بیاید. خیلی صحبت کردم. شما این موارد را مطرح کردید و کارشناسان در مورد این مسائل صحبت خواهند کرد. من می‌خواهم نتیجه بگیرم که ایران تحت حاکمیت ملاها همواره منشأ بحران برای بی‌ثبات کردن همسایگانش بوده است و در نتیجه نمی‌تواند برای پیدا کردن یک راه‌حل، همکاری کند. خلاصه این‌که می‌توان گفت که رژیم ایران خود قلب مشکل است و نه راه‌حل. این موضوع تغییری نخواهد کرد مگر این‌که این رژیم سرنگون شود.
 
در زمان شاه، رئیس‌جمهور کارتر، کمی قبل از سرنگونی شاه از ایران بازدید کرده بود و گفته بود که ایران جزیرهٴ ثبات است. هشت ماه بعد شاه رفته بود. چیزی که به خوبی نشان می‌دهد که مسائل سریع اتفاق می‌افتند. انقلابها نیز می‌توانند سریع اتفاق بیفتند. در نتیجه امیدواریم که مجاهدین که بی‌گفتگو نیرویی با یک ساختار نیرومند است، بتواند برای ایران، یک آلترناتیو دموکراتیک، مبتنی بر جدایی دین و دولت و بر اساس استانداردهای بین‌المللی باشد. با تشکر

ژان لاسال – نماینده مجلس ملی فرانسه
همکاران گرامی، دوستان گرامی، من خیلی از شنیدن صحبتهای میشل ترو خشنود شدم که به‌صورت برجسته‌یی شرایط را توضیح داد که باعث همبستگی امشب ما می‌شود. ما نباید فراموش کنیم که این رژیم متأسفانه از 30سال پیش بر ایران حاکم است و یکی از بدترین رژیمهایی است که در این عصر ما شناخته‌ایم. این رژیم بانی دردآورترین مسائل حتی این‌جا در اروپا شده است. ما گسترش خشونت و جنگ را شاهد بوده‌ایم. متأسفانه همه می‌دانند که در کشور شما شمار اعدام بسیار زیاد است. وضعیت از چین هم بدتر است. اعدام بسیاری افراد نابالغ، وضعیت زنان که ما نمی‌توانیم آن را توصیف کنیم. همهٴ نهادهایی که وضعیت حقوق‌بشر را در سراسر جهان دنبال می‌کنند، توصیفی از آنچه که (در ایران) هست نمی‌توانند بکنند. من نمی‌توانم جلوی خودم را در فکر کردن به روند وحشتناکی که شما را این چنین قربانی می‌کند، بگیرم. در حقیقت این رژیم به شما خیلی بدیها کرده است این رژیم مسائلی را بین جوامع فعال و بیدار کرده که ما فکر می‌کردیم از آن عبور کرده‌ایم. خانم رئیس‌جمهور، من فکر می‌کنم که در شما، در چهرهٴ شما شعلهٴ امید خاموش نشده است و خاموش نخواهد شد و وقتی نگاه می‌کنیم آن را به خوبی می‌بینیم. این دایره که مستمراً توسط پارلمانترها بزرگتر می‌شود، برای ما، نمایندگان فرانسه یک علامت بسیار خوب است.

ما باید از خود در مورد چگونگی خروج از این فاجعه، آن طور که شما آن را گذراندید، سؤال کنیم. ما به خوبی می‌بینیم که روابط خارجی اگر الهام‌بخش نیستند، اگر همراه با احساس همراهی با مقاومت درونی نیستند، خیلی سخت است که به نتیجه برسند. و آنچه من را سرشار امید می‌کند این است که مقاومت شما بزرگ و بزرگتر می‌شود. آنچه به من امید می‌بخشد این است که این زنان و مردان بیش از پیش قاطع هستند و این آن چیزی است که شما را برنده خواهد کرد و باید آن را نگهدارید تا از مسیر خود منحرف نشود.

به‌رغم دوران سختی که شما در آن زندگی می‌کنید، برای این‌که شما همواره به‌رغم تهدید دائمی ایستاده‌اید، من دلم می‌خواهد بگویم که فرانسه که شما نسبت به آن خوبی می‌کنید، اگر فرانسه تشجیع شود، مطمئناً یکی از کشورهایی است که می‌تواند بیشتر کمک کند تا راه‌حلی برای مسائل پیدا شود. با تشکر.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82a6377c-433e-4c1c-a699-8cd0d3a48d1f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات