728 x 90

دریاچه ها و تالاب های ایران,بحران بىآبى,

افزایش ۱۰برابری شوری آب رودخانه کارون در اثر سد گتوند

-

مرگ تدریجی رودخانه کارون
مرگ تدریجی رودخانه کارون
یک کارگزار حکومتی در دانشگاه تهران روز 24مهر 94 با اشاره به چگونگی تاثیر سد گتوند بر شوری آب رودخانه کارون گفت که این سد می‌تواند شوری آب را حتی تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

وی که رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران است گفت: در شرایط غیرعادی که معمولاً در سال چندین بار اتفاق می‌افتد، غلظت نمک بیشتر می‌شود که این امر می‌تواند؛ مشکلات زیادی را برای اکوسیستم، در پایین دست ایجاد کند.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در مورد تاثیرات شوری آب اظهار کرد: شوری (EC) بالای آب می‌تواند مشکلات عدیده‌ای از جمله آسیب زدن به گیاهان و جانوران، جلوگیری از رویش گیاه در خاک و همچنین در شوریهای بسیار بالا مرگ و میر درختان را نیز به همراه داشته باشد. این آب برای صنعت نیز مضر است و سبب خوردگی ادوات صنعتی می‌شود؛ در واقع آب با EC بالا چه برای کشاورزی و چه برای صنعت آب قابل قبولی نیست.‌

افزون بر این شهروندان اهوازی بارها طی تجمع در ساحل کارون نسبت به انتقال آب از سرچشمه‌های آن به مناطق مرکزی ایران از جمله اصفهان که منجر به کم‌آبی رودخانه شده اعتراض کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:
پروژه سدسازی در ایران به ظاهر برای بهینه‌سازی و جلوگیری از هرز روی آب رودخانه‌ها می‌باشد، اما خسارتهایی که از ساخت بی‌حساب و کتاب این سدها به بار آمده است غیرقابل جبران است.

اساساً زدن سدهای زیاد در مسیر رودخانه‌ها و حوضه آبخیزها، هیچ توجیه و دلیل علمی ندارد، بلکه تنها به‌خاطر منافع باندی است. یکی از آنها، قرارگاه ضد خاتم الانبیاء است که به‌عنوان بازوی اقتصادی سپاه شناخته می‌شود.
یکی از عواقب سد سازیهای بی‌رویه که در راستای منافع اقتصادی سپاه پاسداران صورت می‌گیرد، مشکلات و فجایع بسیاری است که برای مردم در پی داشته است.

نمونه آن سد گتوند است که از آن به‌عنوان بزرگترین فاجعه زیست محیطی نام برده می‌شود. این سد در محدوده تپه نمکی گچساران قرار گرفته است. تنها ۱۰ روز از زمان آبگیری سد نگذشته بود که خبر رسید، نمک‌های سازنده گچساران وارد دریاچه سد گتوند شده‌است. میزان نمک حل شده در عمق پایین دریاچه پشت سد گتوند، اکنون بیش از ۱۰برابر شوری آب اقیانوس برآورد می‌شود.

از زمان آبگیری سد گتوند تقریباً ۱۷میلیون تن نمک از این سد خارج شده و وارد کارون شده است. زمین‌هایی که تحت آبیاری سد گتوند هستند بیش از ۴۲۰ هزار هکتار است که محصولات متنوع از قبیل گندم، ذرت و نیشکر در این زمینها کشت می‌شوند. آبیاری با آب شور، تولید و عملکرد کشاورزی منطقه را نابود می‌کند و در کمتر از چند سال زمینهای زراعی پایین دست سد گتوند، شور و غیرقابل کشت می‌شوند. چپاول 2هزار میلیارد تومانی قرارگاه ضد خاتم الانبیاء و آستان قدس رضوی از پروژه احداث سد گتوند، علت روی آوردن سپاه به پروژهای سد سازی را به خوبی برملا می‌سازد.

ناصر سودانی عضو مجلس ارتجاع از اهواز خرداد 94 ضمن اذعان به گوشه‌یی از چپاول آب کارون گفت: در حالی‌که شورای عالی آب تنها مجوز انتقال یک میلیارد متر‌مکعب آب از کارون، آن هم فقط برای مصارف شرب را داده اما در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر‌مکعب آب از سرشاخه‌های کارون در حال انتقال است.

عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی رژیم (خبرگزاری حکومتی ایسنا 19تیر 92) اعتراف می‌کند: در حال حاضر تمامی پیکره‌های آبی طبیعی ایران خشکیده‌اند. دریاچه ارومیه، بختگان، تشک، پریشان، کافتر، گاوخونی، هورالعظیم، هامون، جازموریان و. دیگر چیزی باقی نمانده.

حمید چیتچیان، وزیر نیرو، در ۲۸اردیبهشت۹۳، ضمن اذعان به خشک‌شدن دریاچه‌های هامون، ارومیه، گاوخونی و بختگان، گفت: طی سالهای گذشته در ساخت سد افراط کردیم. منابع حکومتی همچنین اذعان می‌کنند که رودخانه کارون که زمانی یکی از تمیزترین رودخانه‌های جهان و تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران بود و به آبهای بین‌المللی و اقیانوسهای جهان ارتباط داشت به‌دلیل سوء‌مدیریت در کنترل فاضلاب شهری و صنعتی و کشاورزی تبدیل به‌جوی فاضلابی کثیف شده است ایسنا 16آذر (1393).
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e615b91a-66aa-4b52-9066-08146fb42aed"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات