728 x 90

پرونده هسته ای ایران,

دیدار آمانو از پارچین ”تشریفاتی“ یا رد ”مرز سرخها“

-

نقشه راهی که آمانو و صالحی در روز اعلام توافق جامع اتمی امضا کردند
نقشه راهی که آمانو و صالحی در روز اعلام توافق جامع اتمی امضا کردند
در مسیر زهرخوران اتمی و در راستای آغاز مراحل اولیه «‌برجام»، دولت آخوند حسن روحانی یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی را به تهران دعوت کرد.
دولت روحانی مدعی است که دیدار آمانو از تهران و حتی دیدار او از سایت نظامی پارچین و نمونه‌برداری از این سایت، با هدف رفع ابهامات و بارعایت اصول و خطوط قرمز انجام شده است.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم نیز دیدار آمانو از پارچین را تشریفاتی و به‌منظور ابهام‌زدایی دانسته است.
طبیعی است که دولت آخوند حسن روحانی تلاش کند اگر بتواند نیروهای نظام را در این زمینه در ابهام نگاه دارد و با کلماتی نظیر ”ابهام زدایی و... “ جنبه راستی آزمایی این سفر در راستای اجرای مراحل اولیه برجام را لا پوشانی کند.
در این رابطه است که کلماتی مانند ”ابهام زدایی“، ”بازدید تشریفاتی“ از پارچین به‌کار گرفته می‌شود. اما آنچه که در جریان سفر آمانو به تهران و بازدید او از سایت پارچین مشخص شد، این است که این سفر و این بازدید در راستای اجرای مراحل اولیه برجام و در جهت راستی آزمایی بوده است، خصوصاً این‌که از پارچین هم نمونه‌برداری شده است.
بازدید این مقام آژانس از پارچین و نمونه‌برداری از آن در حالی صورت می‌گیرد، که قبلاً خامنه‌ای بازدید از مراکز نظامی را جزو مرز سرخهای نظام اعلام کرده است.
اما اکنون بازرسی از مجتمع پارچین بخش با اهمیتی از تحقیقاتی است که مشخص می‌کند آیا رژیم آخوندی در گذشته در پی دستیابی به تسلیحات اتمی بوده است یا خیر؟
آمانو بعد از دیدار از تهران گفته است پروتکل الحاقی در مورد ایران بدون هیچ تبعیضی اجرا می‌شود که طبعا بازدید از مراکز نظامی جزو مواد پروتکل الحاقی است.
سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا دیدار آمانو از پارچین را در جهت راستی آزمایی رژیم دانسته: ”ما معتقدیم این مهم است که ایران برای اولین بار در تاریخ این موضوع، اجازه دسترسی به تأسیسات پارچین را، هم برای بازدید از آن و هم راستی آزمایی از فعالیتهای آن، داده است“. (سایت وزارت امور خارجه آمریکا 30شهریور94)
روزنامه وطن امروز وابسته به باند خامنه‌ای 31شهریور در زمینه بازدید آمانو ازسایت نظامی پارچین می‌نویسد: ”یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعدازظهر یکشنبه به سایت نظامی پارچین رفت تا از نزدیک این تأسیسات نظامی را بازرسی کند.. اگر ‌چه مقامات دولتی مدعی هستند حضور آمانو در پارچین «تشریفاتی» بوده است، اما اطلاعات رسیده به «وطن امروز» حاکی از آن است که آمانو از نزدیک در جریان برخی جزئیات تأسیسات پارچین قرار گرفت. منابع نزدیک به آژانس مدعی شده‌اند یوکیا آمانو حتی از نزدیک، مخزن ادعایی سایت پارچین را بازرسی کرده است! که در صورت صحت چنین ادعایی، بازدید آمانو از سایت پارچین را باید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازرسیهای هسته‌یی و نظامی تلقی کرد! به عبارتی سطح دسترسی آمانو در این بازرسی بسیار وسیع بوده است“.
کیهان خامنه‌ای 31شهریور 94 در مطلبی با عنوان ”دولت با اجرای ماده 14برجام مجلس و قانون اساسی را دور زد“ می‌نویسد: ”دولت در شرایطی با حضور آمانو در ایران و بازدید از سایت نظامی پارچین آن هم فراتر از تعهدات مندرج در پادمان و حتی پروتکل الحاقی موافقت کرده و آن را تشریفاتی خواند که این دسترسی نه تنها با دو مصوبه پیشین مجلس درباره نحوه تعامل ایران و آژانس مغایر بوده بلکه به نوعی دور زدن نهادهای قانونی کشور برای اجرای بدون تأیید برجام تلقی می‌شود“.
همین روزنامه 1مهر94 در مطلبی با عنوان ”وارونه‌گویی روزنامه زنجیره‌یی درباره بازدید ازپارچین می‌نویسد: ”اجازه بازدید آمانو در پارچین و پیش از آن نمونه‌برداری انجام شده؛ اجرای ماده 14 برجام و نقض مواد 77 و 125 قانون اساسی درباره ضرورت بررسی توافقات تعهدات‌آور بین‌المللی توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی است“.
ملاحظه می‌شود فقط باند رفسنجانی- روحانی و دولت روحانی است که تلاش دارند دیدار آمانو از تهران و پارچین را طوری جلوه دهند که گویا در جریان این دیدار مرز سرخهای خامنه‌ای رعایت شده است. درصورتی که اولاً این بازدید در راستای اجرای مراحل اولیه برجام است که هنوز رژیم آخوندی نظر قطعی و رسمی‌اش را در این زمینه اعلام نکرده و هنوز در کمیسون برجام مجلس رژیم در دست بررسی است و روی آن بحث است، اما عملاً رژیم ناگزیر به اجرای آن شده است.
ثانیا آنچه که برای دولت روحانی در جریان دیدار آمانو از تهران اهمیت نداشته مرزسرخهای نظام بوده است. آن‌چنان که روزنامه‌های باند رقیب نیز به صراحت به نقض این مرز سرخ ها در جریان بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی از تهران اعتراف می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e69627f-0c6a-4aab-b875-38520ea62958"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات