728 x 90

اخبار مشاهير و هنرمندان,

«جان متر» دانشمند ارشد فضایی و یک انسان‌دوست برجسته

-

 -
-
بشریت در طول حیات خود، به‌دنبال چگونگی شکل‌گیری گیتی و کشف رمز حیات بوده. این‌که هستی از کجا و چگونه شروع شد؟، انسان چگونه به این نقطه رسید و مقصد او کجاست؟ پروفسور ”جان متر John C. Mather) ”، یک کیهان شناس برجسته، یک متخصص فیزیک نجومی، و یک بشردوست فروتن، با ارزشهای والای انسانی است که تحقیقات وی در زمینه‌های مخفی کیهانی گامی در مسیر روشن شدن ابهامات بشری در این زمینه است.

دکتر «جان ماتر»، دانشمند ارشد رشته‌ی فیزیک فضایی و مسئول برنامه‌ی تلسکوپ فضایی «وب اسپـیس» web spaceدر مرکز تحقیقات «ناسا» در شهر «گرین بـلت» Green Belt در ایالت مریلند به همراه همکار خود دکتر «جرج اسموث» جایزه‌ی نوبل فیزیک سال 2006 را به‌خاطر فعالیتها و پژوهشهایشان دریافت کردند.

این جایزه به‌خاطر ساخت ماهواره‌ی کیهانی «کوبی cobee» که اکتشافات فضایی را به عهده دارد، به آنها داده شد. فعالیت این ماهواره ‌بر روی یافتن نشانه‌هایی برای اثبات انفجار اولیه یعنی «مهبانگ mehbang» متمرکز بود. دکتر جان ماتر در این مورد می‌گوید:
”پژوهش من باعث شد به اصلیترین پرسشهای چگونگی شکل‌گیری هستی، پاسخ داده شود ”.
جان ماتر در 7 اوت ۱۹۴۶ در ویرجینیای آمریکا، در خانواده‌ای که تا چند نسل از دانشمندان بودند به دنیا آمد. او تحقیقات خود را در دانشگاه برکلی و سپس در مرکز تحقیقاتی ناسا شروع کرد. از 1974 تا 1976 مدیریت مرکز تحقیقات کاوشگر کیهانی را در انستیتوی مطالعات فضایی گودارد Goddard به‌عهده گرفت. جان متر در سالهای 76 تا 88 در یک مرکز وابسته به آژانس تحقیقات فضایی آمریکا (ناسا) در جایگاه دانشمند ارشد به‌کار پرداخت.

پروفسور متر از سال 1995 پژوهشگر ارشد در برنامه‌ی معروف تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) یعنی پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان بوده. این تلسکوپ در سال 2018 از طرف ناسا به فضا فرستاده می‌شود و با کارایی چندگانه‌ی فنی‌اش، قادر خواهد بود در کشف رازهای ناگشوده‌ی کیهانی موفق باشد.

دانشمندان می‌گویند کشف پروفسور متر، یک دستاورد علمی ارزشمند در ابتدای قرن بیست و یکم است که به آگاهی انسان به هر توده‌ی مجازی سیاه رنگی که بشر در کائنات کشف می‌کند ژرفای بیشتری می‌دهد.

دیگر فعالیتهای پروفسور جان ماتر اینهاست: عضویت در انجمن ستاره‌شناسی آمریکا، عضویت در آکادمی ملی علوم، عضویت در کمیته‌ی علوم فیزیک و کیهان شناسی، ریاست مؤسسه‌ی علوم و هنر «جان و جون ماتر».

او به‌خاطر این فعالیتها موفق به دریافت جوایز بسیاری شده. از جمله:
مدال فیزیک بنجامین فرانکلین،
جایزه‌ی جرج دبلیو گودارد،
جایزه‌ی فیزیک از آکادمی علوم واشینگتن،
مدال خدمات برجسته از ناسا،
جایزه‌ی رابینسون در علم کیهان شناسی از دانشگاه نیوکاسل،

در سال 2007، مجله‌ی تایم او را جزو 100 شخصیت تأثیرگذار جهان معرفی کرد.

در کنار فعالیتهای علمی و تحقیقاتی پروفسور جان متر باید به تلاشهای او برای آموزش نسلهای آینده اشاره کرد. او در جلسات دانشجویان و دانش‌آموزان شرکت می‌کند و یا در اینترنت به ابهامات آنها پاسخ می‌دهد.

پروفسور ماتر در پاسخ به سؤال یکی از دانش‌آموزان در مورد وجود حیات در سیارات دیگر می‌گوید:
«به نظر من حیات در این سیارات وجود دارد. تقریباً 100میلیارد ستاره فقط در کهکشان ما و 100میلیارد کهکشان دیگر هم وجود دارد که تا کنون قادر به رؤیت آنها شده‌ایم. به نظر می‌رسد 10 درصد از ستاره‌هایی که به خورشید شباهت دارند، دارای منظومه‌هایی در اطراف خودشان هستند. بنابراین احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این سیاره‌ها شرایط مناسب برای وجود حیات را داشته باشند. اما آیا در آنها حیات وجود دارد؟ در آینده قادر خواهیم بود به این سؤال پاسخ بدهیم. راههایی برای یافتن علائم حیات وجود دارند. ما در حال جستجو برای یافتن اکسیژن در اطراف سیاره‌ها هستیم.»..

پروفسور جان متر در جایی گفته است: «همه ما غالباً از شنیدن نقطه نظرات دیگران استقبال نمی‌کنیم. و من خصوصاً تشکر می‌کنم از آنهایی که به ما اشتباهات را گوشزد می‌کنند و به من نسبت به آنچه که اشتباه می‌کنم تذکر می‌دهند.

پروفسور جان ماتر را به‌خاطر پیوند دادن صدای خودش به صدای مقاومت ایران هم باید مورد تقدیر قرار داد.

در سال 1388 در زمان قیام میلیونی مردم ایران علیه استبداد ولایت‌فقیه، جان متر همراه 42 برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در بیانیه‌ای با بازتاب گسترده، سرکوب قیام مردم را محکوم کرد و خواستار برقراری آزادی در ایران شد.

همچنین پروفسور متر همراه 2 برنده‌ی جایزه نوبل (پروفسور آروید کارلسون سوئدی Arvid Carlsson و جرج اولاه آمریکایی George Olah) اولین کسانی بودند که پس از حمله‌ی جنایتکاران در 6و 7مرداد88 به اشرف صدای اعتراض برندگان نوبل را نسبت به جنایات مالکی و رژیم ملاها بلند کردند. آنها در نامه‌ای به بان کی‌مون نوشتند:
”من عمیقاً در مورد 3400 عضو اپوزیسیون ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران، در کمپ اشرف نگرانم... . دولت عراق باید رسماً حقوق ساکنان اشرف به‌ویژه قطعنامه‌ی 24آوریل 2009 پارلمان اروپا را در مورد ساکنان اشرف به‌رسمیت بشناسد“.

پس از آن نیز، پروفسور متر همواره در کنار مجاهدان اشرف و «لیبرتی» قرار گرفت و طی 6سال اخیر با نامه‌های اعتراضی بسیار قوی به مقامات بین‌المللی هم‌چون دبیرکل ملل متحد، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا، مصرانه از حقوق ساکنان اشرف و لیبرتی دفاع کرد.

در قسمتی از نامه‌ی پروفسور جان ماتر به بان کی‌مون آمده: ”رژیم ایران دشمن شناخته شده‌ی آنهاست و هم دولت عراق که می‌بایست از آنها حفاظت کند، تهدیدشان می‌کند. جامعه بین‌المللی باید دست به اقدام بزند.

”من این نامه را به‌عنوان یک برنده‌ی جایزه‌ی نوبل فیزیک در سال 2006 برای شما می‌نویسم. ... زیرا به یک اقدام جدی از جانب سازمان ملل‌متحد برای جلو گیری از یک تراژدی هولناک نیاز است. مطمئنم شما کاملاً در این باره مطلعید. من قویاً شما را به برداشتن گامهای لازم ترغیب می‌کنم. “

پروفسور متر همچنین همراه با 22 برنده دیگر نوبل در بیانیه‌ی مشترکی به رئیس‌جمهور آمریکا و دبیرکل ملل‌متحد محاصره‌ی ضدانسانی لیبرتی را محکوم کرد و خواستار رفع فوری این محاصره‌ی ضدانسانی شد. در آخرین حمایت خود، جان متر و18تن دیگر از برندگان نوبل، به حمایت از اجتماع عظیم ایرانیان پشتیبان مقاومت ایران در ویلپنت پاریس پا فشردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/93bbeeec-b1fd-45f3-b553-3a3d002dcaae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات