728 x 90

دریاچه ها و تالاب های ایران,

۱۰۰ میلیون قطعه ماهی در زاینده‌رود تلف شد

-

نجات ماهیها در زاینده رود
نجات ماهیها در زاینده رود
مرتضی جمشیدیان، از کارگزاران اداره محیط زیست استان اصفهان روز دوشنبه ۱۹ مرداد ماه 1394 ضمن اشاره به خشک شدن مجدد بستر رودخانه زاینده‌رود که با خود یک فاجعه زیست محیطی بهمراه داشته اذعان کرد: «بر اساس برآورد اولیه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه ماهی طی روزهای گذشته با خشک شدن دوباره بستر رودخانه زاینده رود تلف شده‌اند.»

در ارتباط با این فاجعه زیست محیطی حشمت الله انتخابی، مدیر عامل انجمن طبیعت‌یاران استان اصفهان نیز گفت: «قرار بود تا حدود ۳ الی ۴متر ‌مکعب آب به‌عنوان حق‌آبه محیط زیستی زاینده‌رود در رودخانه جریان داشته باشد. اما پمپاژهای غیرمجاز مانع از آن می‌شود تا آب در رودخانه جریان داشته باشد.»

اما واقعیت بسی هولناکتر از اين است، خشک شدن و مرگ این منابع آبی، نه ربطی به کاهش نزولات جوی دارد و نه ارتباطی به «گرم شدن زمین» و نه پمپاژهای غير مجاز، در استانهای اصفهان و چهار محال و بختیاری، روی زاینده‌رود 20سد ساخته شده است و 11 سد بزرگ و یک سد کوچک هم در دست مطالعه است. بر اثر این سدسازیها که توسط سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم تماماً با هدف غارت و به‌منظور فروش آب آنها ساخته شده زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خشک شده است. این اقدامات تبهکارانه، کشاورزان بخش وسیعی از استان چهار محال و بختیاری و دهها روستای مسیر زاینده‌رود را از هستی ساقط کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a881d46e-2953-4e1d-ba76-61704c09a935"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات