728 x 90

-

«آب چه رنگی است؟»

-

بحران آب آشامیدنی - آرشیو
بحران آب آشامیدنی - آرشیو
مادر در حال نگاه کردن به برگه نقاشی فرزندش بود. با تعجب دید فرزندش رنگ آب را خاکستری کرده. مادر از فرزندش پرسید: «مگر رنگ آب، آبی نیست؟ چرا رنگ آن را خاکستری کردی؟ فرزندش گفت: «مگر آب غیرخاکستری هم داریم؟ هر روز که شیر آب خانه را باز می‌کنم، رنگ آبی که همراه گل بیرون می‌آید، خاکستری است.
مادر جوابی برای فرزندش نداشت؛ همان آب خاکستری رنگ هم فقط یک ساعت در شبانه روز از لوله بیرون می‌آید و باقی روز، همان آب هم وجود ندارد.
30سال غارت و چپاول منابع آبی کشور توسط باندهای حاکمیت آخوندی، بحران بی‌آبی، کمبود آب و آلوده بودن آب شرب، در بیش از 500 شهر و هزاران روستا، زندگی مردم را به‌شدت مختل کرده است. هر چند که رژیم تلاش می‌کند با سرکوب، فریادهای مردم تشنه را خاموش کند. اما نه تنها موفقیتی نداشته، بلکه روز به روز، آتش خشم مردم فروزانتر شده و دیگر برایشان قابل‌تحمل نیست؛ به‌همین خاطر تصمیم گرفتند فریاد برآورند و این اجحاف و نقصان را با اعتراض و تظاهرات پاسخ بدهند. چند حرکت اعتراضی روزهای اخیر به این ترتیب بود:
عده‌ای از مردم «چغاخور» با صورتهای نقاب زده، در اعتراض به احداث تونل انتقال آب سبزکوه، کانکس‌ها را به آتش کشیدند. (7خرداد94)
جمعی از خانواده‌های «پارسیان» در مقابل اداره آب این شهرستان تجمع کردند. آنها نسبت به بالا رفتن قیمت آب شرب و همچنین آلوده و آشامیدنی نبودن آب شهر اعتراض می‌کردند. (19خرداد 94)
400نفر از اهالی بختیاری شهرستان «اردل» در اعتراض به خشک شدن قناتهای اصلی در این منطقه دست به تجمع اعتراضی زدند. (14خرداد 94)
جمعی از اهالی شهرستان آبیک قزوین، به‌دلیل قطع آب این محدوده، دست به تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری این شهرستان زدند. (16خرداد 94)
جمع زیادی از مردم «عسلویه» در اعتراض به کمبود آب در مقابل اداره آب و فاضلاب این شهرستان تجمع کردند. (17خرداد 94)
مردم شهرستان نخل تقی (در استان بوشهر) در اعتراض به کمبود آب در مقابل اداره آب و فاضلاب شهرستان تجمع کردند. (17خرداد 94)
گروهی از مردم روستای «دبّ حردان» اهواز به علت کمبود و نبودن آب آشامیدنی در مقابل استانداری اهواز تجمع اعتراضی کردند. (24خرداد 94)
اینها گوشه‌یی از اعتراضات مردم میهنمان، به‌بدیهی‌ترین نیاز بشر، یعنی آب است که در تمام کشور سایه انداخته است.
اما صفحه سیاهتر از آن است که بشود آن را زیر خاک پنهان کرد و رسانه‌های خود رژیم مجبور به اعتراف به این کمبود جدی آب هستند. خبرگزاری حکومتی فارس از قول قائم‌مقام وزیر نیروی رژیم نوشت: «با اضافه شدن ۱۰ شهر دیگر، تعداد شهرهایی که در ایران مشکل تنش آبی دارند، به ۵۲۷ شهر رسیده است، سنندج، بندرعباس، کرمان، اصفهان و شرق تهران شرایط حادتری نسبت به سایر شهرها دارند. اما علاوه بر کمبود آب، کیفیت آبی که به‌عنوان آب شرب در اختیار بسیاری از مردم قرار می‌گیرد آلوده است». (خبرگزاری حکومتی فارس 23خرداد 94)
تلویزیون رژیم نیز، ناچار به پخش گوشه‌یی از این درد مردم شد:
«یک هموطن از اهالی باقر شهر فریاد زد: این دستگاه، تی دی اس آب را نشان می‌دهد، به این دستگاه توجه بفرمایید. عدد استاندارد صفر است. وقتی آن را داخل آب می‌گذاریم عدد بالای 887 را نشان می‌دهد». (6خرداد 94)
بیش از نیمی از شهرهای کشور در تنش کم‌آبی به‌سر می‌برند و بسیاری از مناطق، این‌چنین از آب آلوده و لجن استفاده می‌کنند. این در حالی است که قیمت آب در یک سال گذشته بیش از 60 درصد اضافه شده است. حالا چیت‌چیان وزیر چپاولگر نیرو در کابینهٴ آخوند روحانی طلبکار مردم هم هست که آب را مفت به مردم می‌دهد. به‌صورتی‌که وقیحانه در تلویزیون رژیم گفت: «یکی از راههای غلبه بر مشکل آب این است‌ که آب مفت بایستی ممنوع بشود. (تلویزیون رژیم 23خرداد94)
به‌راستی برای مردم محروم کشورمان آب چه رنگی است؟ آیا رنگ‌آمیزی نقاشی آن کودک درست نبود. واقعیت این است که سیاستهای ویرانگر رژیم آخوندی منابع آبی کشور را نابود کرده است. رژیم در این زمینه با سدسازیهای بی‌رویه و غیرعلمی و بردن آب کشور به صنایعی که اکثراً متعلق به سپاه پاسداران است، مردم را زیر فشار قرار داده است. الآن دیگر مشکل به آب خوردن مردم رسیده است که آن را هم از مردم دریغ می‌کنند و آنها دیگر همان آب خاکستری رنگ را هم در لوله‌ها نمی‌بینند. اما اعتراضات روزهای اخیر مردم نشان می‌دهد که دیگر کسی توان خاموش کردن صدای مردم تشنه را ندارد و توانایی انفجاری جامعه در حال غلیان است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b1299722-6c60-40dd-b72b-e78536f5ce30"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات