728 x 90

مذاكرات هسته اي,پرونده هسته ای ایران,

متن کامل توافق با رژیم ایران در مورد برنامه اتمی آن

-

وزرای خارجه کشورهای 5+1 بعد از پایان انتشار بیانیه مشترک مذاکرات
وزرای خارجه کشورهای 5+1 بعد از پایان انتشار بیانیه مشترک مذاکرات
خبرگزاری آسوشیتدپرس 2آوریل 2015
متن توافق با ایران در مورد برنامه اتمی آن
در زیر مهمترین پارامترهای طرح یک اقدام مشترک جامع در رابطه با برنامه اتمی (رژیم ایران) که در لوزان سوئیس مورد توافق قرار گرفت آمده است. این عناصر پایه‌یی هستند که متن طرح اقدام مشترک جامع بر اساس آن نوشته خواهد شد. در فاصله بین اکنون تا 30ژوئن.

این موارد بیانگر پیشرفت قابل توجهی هستند که در مذاکرات بین 5+1، اتحادیه اروپا و رژیم ایران حاصل شده است. جزئیات مهم اجرای این طرح هنوز بسته به مذاکرات دارد و هیچ چیز مورد توافق نیست تا وقتی که همه چیز مورد توافق قرار گیرد. ما کار خواهیم کرد تا در طی ماههای آینده طرح اقدام مشترک جامع بر اساس این موارد به نتیجه برسد.

غنی‌سازی
- رژیم ایران موافقت کرده که حدود دو سوم سانتریفوژهای نصب شده‌اش را کاهش دهد. ایران از 19000 سانتریفوژ نصب شده که امروز دارد، به 6104 سانتریفوژ بر اساس این توافق خواهد رسید. و برای 10سال 5060 عدد از این تجهیزات غنی‌سازی را خواهد داشت. تمام 6104 سانتریفوژ از نوع ای آر یک خواهد بود که اولین نصب سانتریفوژهای ایران است.
ـ رژیم ایران ایران موافقت کرده است که اورانیوم را بالای سه ممیز شصت‌وهفت صدم درصد در طول حداقل 15سال غنی نکند.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است که حدود 10هزار کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی شده با درصد پایین خود را به 300 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده سه ممیز شصت‌وهفت دهم درصد طی 15سال کاهش دهد.
- تمام سانتریفوژها و زیربناهای غنی‌سازی اضافه در انبارهایی تحت مانیتور آژانس قرار داده خواهد شد و از آنها فقط برای جابه‌جایی با سانتریفوژها و تجهیزات در حال کار استفاده خواهد شد.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است که هیچ‌گونه تأسیساتی با هدف غنی‌سازی اورانیوم برای 15سال آینده نسازد.
ـ زمان رژیم ایران برای دسترسی به مواد قابل انشقاق برای یک اسلحه اکنون دو تا سه ماه برآورد می‌شود. این زمان به حداقل یک‌سال افزایش خواهد یافت برای ده سال آینده. تحت این توافق.
ـ رژیم ایران تأسیسات خود در فردو را بگونه‌ای عوض می‌کند که دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده نشود.
رژیم ایران موافقت کرده است حداقل برای 15سال در فردو اورانیوم غنی نکند.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است تأسیسات فردو رو بگونه‌ای عوض کند که فقط برای مرکز تحقیقات تکنولوژی و فیزیک اتمی، صلح‌آمیز استفاده شود.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است در طول 15سال در فردو هیچ تحقیقاتی و هیچ توسعه‌ای در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم صورت نگیرد.
ـ رژیم ایران در طول 15سال هیچ ماده قابل انشقاقی در فردو نخواهد داشت.
ـ تقریباً دو سوم زیر ساخت و سانتریفوژهای فردو برداشته خواهند شد. سانتریفوژهای باقیمانده اورانیوم غنی نخواهند کرد. تمام سانتریفوژها و زیر ساختهای مرتبط تحت مانیتور آژانس قرار خواهند گرفت.
ـ رژیم ایران فقط در نطنز اورانیوم غنی خواهد کرد با فقط 5060 سانتریفوژ از نسل آر ا یک طی 10سال
ـ رژیم ایران موافقت کرده است که اورانیوم را فقط با نسل اول سانتریفوژهایش (مدل آر ای یک) در نطنز برای 10سال غنی کند و سانتریفوژهای پیشرفته خود را بردارد.
ـ رژیم ایران 1000 سانتریفوژ آی آر تو ام، که اکنون در نطنز نصب هستند برخواهد داشت و آنها را در یک انبار تحت مانیتور آژانس برای 10سال نگه خواهد داشت.
- حداقل برای 10سال رژیم ایران از سانتریفوژهای مدل آی آر تو، ای آر فور، آی آر فایو، آی آر سیکس، آی آر ایت برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده نخواهد کرد. ایران برای استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته خود بر اساس یک جدول زمانبندی و پارامترهایی که مورد توافق 5+1 قرار گرفته است در تحقیقات و توسعه محدود عمل خواهد کرد.
- برای 10سال غنی‌سازی توسعه و تحقیقات مربوط به غنی‌سازی محدود خواهد بود تا از زمان یک‌سال برای دستیابی به سلاح اتمی اطمینان حاصل شود. بعد از 10سال ایران بر اساس طرحی که به آژانس ارائه می‌دهد غنی‌سازی خود را بر اساس طرح اقدام جامع مشترک و پروتکل الحاقی با حفظ محدویتها بر محدویت غنی‌سازی از سر می‌گیرد.

بازرسیها و شفافیت
- آژانس به تمام تأسیسات اتمی رژیم ایران به‌طور معمول دسترسی خواهد داشت. از جمله به تأسیسات غنی‌سازی نطنز و تأسیسات غنی‌سازی قبلی فردو با استفاده از تکنولوژیهای مدرن بازرسی.
- بازرسان به زنجیره‌یی که برنامه اتمی رژیم ایران را تأمین می‌کند دسترسی خواهند داشت. مکانیزم جدید بازرسی و شفافیت از نزدیک مواد و اجزا را مانیتور می‌کند تا از یک برنامه مخفی جلوگیری کند.
- بازرسان برای 25سال به معادن اورانیوم دسترسی خواهند داشت و از آسیابهای اورانیوم که کیک زرد برای رژیم ایران تولید می‌کند شناساییهای مستمر صورت خواهند داد.
- تمام سانتریفوژها و زیرساختهای غنی‌سازی برداشته شده از نطنز و فردو زیر نظارت مستمر آژانس قرار خواهد گرفت.
- یک کانال اختصاصی برای برنامه اتمی رژیم ایران شکل خواهد گرفت تا بر اساس مورد به مورد فروش یا انتقال یا تأمین مواد و تکنولوژی مشخص مرتبط با اتمی یا کاربرد دوگانه را مانیتور و تصویب کند.
ـ رژیم ایران موافقت کرده است تا پروتکل الحاقی آژانس را اجرا کرده و به آژانس دستیابی و اطلاعات بسیار گسترده‌تر در مورد برنامه اتمی ایران چه تأسیسات اعلام شده و چه اعلام نشده را بدهد.
ـ رژیم ایران ملزم خواهد بود که به آژانس تضمین دسترسی به سایتهای مشکوک یا تأسیسات متهم به غنی‌سازی مخفی، تأسیسات تبدیل، تولید سانتریفوژ یا کیک زرد را در هر کجای کشور بدهد.
ـ رژیم ایران با مجموعه‌یی از اقدامات برای پاسخگویی به نگرانیهای آژانس در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه‌اش موافقت خواهد کرد و آنها را اجرا خواهد کرد.

راکتورها و بازپردازش
ـ رژیم ایران موافقت کرده است، رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را بر اساس توافقی که با 1+5 کرده است باز سازی و باز طراحی کند بگونه‌ای که پلوتونیوم در سطح سلاح تولید نکرده و و از تولید رادیو ایزوتوپ و تحقیقات صلح‌آمیز اتمی پشتیبانی کند.
- هسته اصلی رآکتور که می‌توانست تولید پلوتونیوم در حد سلاح را به میزان قابل توجهی انجام دهد، تخریب خواهد شد، یا از کشور خارج خواهد شد.
ـ رژیم ایران در تمام طول عمر رآکتور سوختهای مصرفی رآکتور را به خارج از کشور خواهد فرستاد. ـ رژیم ایران متعهد شده است، بطور نامحدود هیچ‌گونه تحقیقات یا توسعه‌ای بر روی سوختهای مصرفی انجام ندهد.
ـ رژیم ایران هیچ مقدار آب سنگین بیش از نیاز رآکتور بازطراحی شده اراک انباشت نخواهد داشت. و هر گونه آب سنگین اضافی را به مدت 15سال در بازار بین‌المللی به فروش می‌رساند.
ـ رژیم ایران هیچ‌گونه رآکتور آب سنگین اضافه به مدت 15سال نخواهد ساخت

تحریمها
ـ رژیم ایران رفع تحریمها را دریافت خواهد کرد اگر بشکل قابل تاییدی به تعهدات خودش پایبند باشد.
- آمریکا و اتحادیه اروپا تحریمهای مرتبط با اتمی را پس از آن‌که آژانس تأیید کرد که ایران همه گامهای اصلی مرتبط با برنامه اتمیش را برداشته است، تعلیق خواهند کرد.
- به‌منظور بازگرداندن تحریمها در صورت عدم اقدام قابل توجه، بنای تحریمهای اتمی آمریکا علیه رژیم ایران برای اغلب زمانی که این توافق ادامه خواهد داشت، حفظ خواهد شد.
- تمام قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مسأله اتمی رژیم ایران همزمان با، تکمیل اقدامات رژیم ایران در مورد نگرانیهای اصلی مرتبط با اتمی (غنی‌سازی، فردو، اراک، ابعاد احتمالی نظامی و شفافیت) برداشته خواهد شد.
- اما مواد اصلی قطعنامه‌های شورای امنیت که به انتقال تکنولوژی و اقدامات حساس می‌پردازد، دوباره در یک قطعنامه جدید شورای امنیت در حمایت از طرح اقدام جامع مشترک و اعمال آن، تدوین خواهد شد.
- این قطعنامه همچنین کانال اختصاصی که در بالا به آن اشاره شد را ایجاد خواهد کرد که به‌عنوان یک اقدام اساسی شفافیت کار خواهد کرد. محدودیتهای مهم بر روی سلاحهای متعارف، موشکهای بالستیک و همچنین موادی که به بازرسی محموله‌ها و انجماد سرمایه‌ها اجازه می‌دادند در این قطعنامه جدید به‌کار برده خواهند شد.
- یک پروسه مورد مناقشه قطعنامه مشخص خواهد شد که باعث می‌شود شرکت کنندگان در طرح اقدام جامع مشترک، به حل و فصل اختلافات خود در مورد اجرای طرح جامع مشترک و تعهدات آن نائل شوند.
- اگر مسأله مهمی در مورد عدم انجام پروسه بالا نتواند حل و فصل شود، آنگاه همه تحریمهای شورای امنیت می‌تواند دوباره اعمال شوند.
- تحریمهای آمریکا بر رژیم ایران در مورد تروریزم، نقض حقوق‌بشر و موشکهای بالستیک تحت این توافق هم‌چنان پابرجا خواهند بود.

مرحله‌بندی
ـ برای ده سال رژیم ایران ظرفیت غنی‌سازی داخلی و تحقیقات و توسعه خود را محدود خواهد کرد، به‌نحوی که یک سال با ساخت بمب اتمی فاصله باشد. بعد از 10سال ایران بر اساس توافق درازمدت با 1+5 در مورد غنی‌سازی و تحقیقات غنی‌سازی محدود خواهد بود.
ـ برای 15سال رژیم ایران عناصر اضافی برنامه خودش را محدود می‌کند، برای مثال ایران تأسیسات غنی‌سازی جدیدی یا رآکتور اب سنگین جدیدی نخواهد ساخت و ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده خود را محدود خواهد کرد و روندهای ارتقا داده شده شفافیت را خواهد پذیرفت.
ـ بازرسیهای مهم و اقدامات شفاف سازی بعد از 15سال ادامه خواهد یافت، پیروی رژیم ایران از پروتکل الحاقی آژانس دائمی خواهد بود، از جمله دسترسی قابل‌توجه بازرسان و تعهدات مربوط به شفافیت، بازرسیهای نیرومند زنجیره تأمین اورانیوم ایران برای 25سال ادامه خواهد داشت.
ـ حتی بعد از پریود محدودیتهای سنگین بر روی برنامه اتمی رژیم ایران، این رژیم یکی از اعضای معاهده منع گسترش اتمی خواهد بود. که این معاهده رژیم ایران را از توسعه یا دستیابی به سلاح اتمی منع می‌کند و نگاهبانی آژانس بر برنامه اتمیش را تأمین می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4af5f094-8232-4f02-bf06-435dac068003"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات