728 x 90

تشدید سرکوب ,زندانیان سیاسی,اذيت و آزار زندانيان,

ژنو – اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل متحد: تصویب قطعنامه وضعیت حقوق‌بشر در ایران

-

--
--
روز جمعه در آخرین روز بیست و هشتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، قطعنامه وضعیت حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها توسط کشورهای عضو این شورا به‌تصویب رسید و مأموریت احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق‌بشر در ایران به‌رغم تشبثات مذبوحانه رژیم آخوندی برای جلوگیری از انتخاب مجدد گزارشگر ویژه، به‌مدت یک سال تمدید شد.

در جلسه شورای حقوق‌بشر، نخست نمایندهٴ سوئد قطعنامه شمارهٴ L17 را ارائه کرد و گفت: ما از گزارش احمد شهید استقبال می‌کنیم؛ او درباره نقض سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران به جامعه بین‌المللی گزارش می‌دهد. ما از این‌که به‌درخواستهای وی برای بازدید از ایران پاسخ داده نمی‌شود، نگرانی عمیقی داریم.

پس از آن نمایندهٴ لتونی به‌نمایندگی از کشورهای اتحادیه اروپا که عضو شورای حقوق‌بشر هستند، اعلام کرد: این اتحادیه هم‌چنان نگران وضعیت حقوق‌بشر در ایران است. تعداد بالای زندانیان عقیدتی، دستگیری شهروندان، اعدام‌های فزاینده، نقض حقوق زنان و دختران جدی است. از این‌رو بسیار مهم است که یک گزارشگر ویژه (برای ایران) وجود داشته باشد. اتحادیه اروپا از تلاشهای احمد شهید استقبال می‌کند. ما از رژیم ایران می‌خواهیم همکاری کامل با وی داشته باشد و از جمله به او اجازهٴ بازدید از کشور را بدهد. این قطعنامه از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار است.

در جلسه شورای حقوق‌بشر نمایندهٴ آمریکا در سخنرانی خود تصریح کرد، کشورش از حامیان قطعنامه تمدید مأموریت احمد شهید است و از همه می‌خواهد از آن حمایت کنند. نمایندهٴ آمریکا گفت: همان‌طور که گزارشگر ویژه گفته است، وضعیت حقوق‌بشر در ایران پیشرفتی نداشته و از این‌رو شورای حقوق‌بشر باید از این قطعنامه قویاً حمایت کند. رژیم ایران برخلاف قوانین بین‌المللی به اعدامها ادامه می‌دهد. از جمله برای جرایمی که جدی محسوب نمی‌شود. در ایران بسیاری از افراد در ملأعام اعدام شده‌اند.
بعد از آن نمایندهٴ حکومت آخوندی طی سخنانی با تمدید مأموریت احمد شهید مخالفت کرد و با وقاحت ابراز تعجب کرد که چرا برای رژیم گزارشگر ویژه تعیین می‌شود و نه برای سایر کشورها!؟ نمایندهٴ رژیم گفت: شورای حقوق‌بشر برای دیالوگ برقرار شده و نه برای رویارویی. وی از اعضای شورای حقوق‌بشر خواست که به قطعنامه رأی منفی بدهند.

در این جلسه نمایندهٴ ژاپن در سخنرانی خود، رژیم ایران را فراخواند با احمد شهید همکاری کند و گفت: که کشورش به قطعنامه رأی مثبت خواهد داد.
بعد از سخنرانی نمایندگان کشورها، قطعنامه L17 مربوط به تمدید مأموریت گزارشگر ویژه ملل‌متحد برای وضعیت حقوق‌بشر در ایران به رأی گذاشته شد و با 20 رأی مثبت به‌تصویب رسید.
در مقدمه قطعنامه مصوب شورای حقوق‌بشر با یادآوری قطعنامه‌های پی‌درپی شورای حقوق‌بشر و مجمع عمومی درباره وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران و عدم همکاری رژیم با درخواستهای مطرح شده در این قطعنامه‌ها، از گزارش و توصیه‌های گزارشگر ویژه ملل‌متحد استقبال شده و نسبت به مواردی که در گزارش احمد شهید ذکر شده ابراز نگرانی جدی شده است. کشورهای عضو شورای حقوق‌بشر همچنین ابراز نگرانی کرده‌اند که رژیم ایران اجازهٴ بازدید گزارشگر ویژه را از داخل کشور نداده است.

قطعنامه شورای حقوق‌بشر پس از ذکر این مقدمه، اعلام می‌کند:
1- تصمیم گرفته شد مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران به‌مدت یک سال دیگر تمدید شود و از گزارشگر ویژه می‌خواهد گزارشی را درباره اجرای مأموریتش به سی و یکمین اجلاس شورای حقوق‌بشر و هفتادمین اجلاس مجمع عمومی ارائه کند.

2- رژیم ایران را فرا می‌خواند که به‌طور کامل با گزارشگر ویژه همکاری کند و به او اجازهٴ بازدید از کشور و دسترسی به همهٴ اطلاعات ضروری را برای تکمیل مأموریتش بدهد.

3- از دبیرکل ملل‌متحد می‌خواهد به گزارشگر ویژه منابع مورد نیاز را برای انجام مأموریتش ارائه کند.

بعد از تصویب این قطعنامه، احمد شهید طی یک موضعگیری از تمدید مأموریتش ابراز خوشنودی کرد و به همهٴ کسانی که در پی بهبود وضعیت حقوق‌بشر در ایران هستند، تبریک گفت.

در جلسه شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد قطعنامه مربوط به تمدید مأموریت کمیسیون تحقیق سازمان ملل در سوریه نیز تصویب شد و مأموریت این کمیسیون به مدت یک سال دیگر تمدید شد.

این کمیسیون که در اوت 2011 توسط شورای حقوق‌بشر تأسیس شد مأموریت دارد، درباره همهٴ نقض‌های قانون حقوق‌بشر بین‌المللی در سوریه تحقیق کند. کمیسیون تحقیقات بین‌المللی همچنین باید عاملان جنایات در سوریه را شناسایی کند تا تضمین شود که آنها، از جمله مرتکبان جنایت علیه بشریت مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/801b4ba9-3400-474d-bd97-fe3dc903b580"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات