728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های رژیم ۱۸بهمن ۱۳۹۳

-

گفته‌ها و ناگفته‌ها
گفته‌ها و ناگفته‌ها
تناقض‌گویی دربرجسته‌ترین عنوان صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 18بهمن، در مورد مذاکرات هسته‌ای، آثار زهرخوران در تعمیق تخاصمات بین باندهای حکومتی را به نمایش گذاشته است:

آرمان: زنگ توافق نهایی در مونیخ به صدا در می‌آید

کیهان: مدیر مسؤل کیهان: توافق روی کلیات همان کلاه گشاد ژنو است

اسرار: موسویان: نتیجه تحریم جدید، خروج ایران از ان.پی.تی است

اسرار: رئیس‌جمهور: امروز شرایط جنگ هشت ساله بر مذاکرات حاکم است

شهروند: ظریف: مذاکرات را پیش می‌بریم

اطلاعات: رئیس‌جمهوری: پیروزیهای بزرگی در مذاکرات هسته‌یی به دست آورده‌ایم

مردم‌سالاری: پورمحمدی: تداوم مذاکرات حکم شرعی و عقلایی است (o-gha-la-i

رسالت: مصباح یزدی: کسانی که آرزوی نوکری آمریکا را دارند ازسرنوشت شاه عبرت بگیرند

سکوت خامنه‌ای در موضوع هسته‌ای، و سنگر گرفتن باندها پشت حرفهای متناقض او، علاوه بر نمایش طلسم‌شکستگی ولی‌فقیه، آثار نزدیک شدن زمان تعیین‌تکلیف نظام بر سر نوشیدن جام زهر اتمی را برجسته کرده است:

رسالت: روحانی: هدایتهای رهبری در مذاکرات یاری دهنده بوده است
رسالت: حسین شریعتمداری با بیان این‌که تیم مذاکره‌کننده به فرموده رهبری، فرزندان انقلاب هستند و بحث خیانت وجود ندارد گفت: البته می‌توان سر فرزند انقلاب را گاهی اوقات کلاه گذاشت

در روزنامه‌های باندولی‌فقیه صدای غالب از دلواپسان است که تناقض گوییهای ناشی از استیصال خامنه‌ای، هم‌چنان بر رویای خلافت اسلامی و سلاح هسته‌یی تأکید می‌کنند:

حمایت: سرمقاله به قلم پاسدار زاکانی: اخباری که این روزها از آن سوی مرزها به گوش می‌رسد، گواه واقعیت دیگری است
معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست سنا تأکید کرده بود که دولت تمایل دارد تا هر گونه رأی‌گیری کنگره در خصوص توافق با ایران را به‌صورت نامحدود، به تأخیر بیندازد
این مسأله بدان معناست که توافق با ایران، ممکن است تنها ظرف چند ماه پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما، توسط رئیس‌جمهور بعدی مورد بازنگری قرار گیرد. بنابراین، حتی اگر توافق جامع و نهایی به شکل برد – برد به نفع ایران عملی شود، برگه توافقنامه را باید به کاغذی شناور بر روی آب تشبیه کرد که دیر یا زود از بین خواهد رفت.

کیهان: حسین شریعتمداری: چند روز قبل، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال که برای مصاحبه به کیهان آمده بود، پرسید؛ چرا شما معتقدید که ایران و آمریکا هرگز به توافق هسته‌یی نمی‌رسند؟ و چالش هسته‌یی پایان نمی‌پذیرد؟ به ایشان گفتم؛ برای این‌که وقتی نمایندگان آمریکا و اروپا دور میز مذاکرات می‌نشینند، اگر‌چه نگاهشان به میز مذاکره است ولی افکار و حواسشان به لبنان، فلسطین، عراق، افغانستان، یمن، عربستان، آمریکای لاتین است... فرمول برد-برد، کارکرد وارونه دارد. در این فرمول، دشمن کینه‌توز و بدهکار به رقیب تبدیل می‌شود و در ادامه بیم آن است که این رقیب به شریک تبدیل شده و به جای بدهکار در جایگاه طلبکار بنشیند. یعنی همان خطای بزرگی که متأسفانه در مذاکرات هسته‌یی یک‌سال و چند ماهه اخیر اتفاق افتاده است.

تخاصمات باندی در روزنامه‌های شنبه 18بهمن، بر روی اذعان به فساد و تخلف متمرکز است و عنوانهای مهمی را به خود اختصاص داده است:

آرمان: قدرت‌الله علیخانی: از سخنان توکلی تعجب کردم، جوسازی نمی‌تواند فسادهای دولت قبل را بپوشاند
جهان اقتصاد: رشد خطرناک معوقات بانکی و نقدینگی غیرقابل بازگشت
اسرار: اشرفی اصفهانی خبر داد: حکم محرومیت از خدمت برای دو نماینده مجلس

رسالت: کرباسچی: تخلف رحیمی مربوط به یک فرد خاص نیست بلکه این تخلفات دامن تمام مسئولان دولت گذشته و حتی حامیان آنها را می‌گیرد
رسالت: سرمقاله: پایبندی به قانون!: در گزارش تفریغ بودجه 92 این است که با بررسی ماده واحده که مشتمل بر 277 بند و جزء می‌باشد نتایج زیر به دست آمده است.
65 درصد بند و جزء احکام قانونی بودجه یا اجرا نمی‌شود یا اهداف قانونگذار محقق نمی‌شود و یا فاقد عملکرد است... تفریغ 92 نشان می‌دهد مالیات بر ارزش افزوده را مودیان از مردم گرفته‌اند اما به خزانه واریز نمی‌کنند.
به‌عنوان مثال 10هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده را شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مردم گرفته اما حاضر نیست آن را به خزانه واریز کند.

از هم گسیختگی ناشی از شکست نظام در محاصره بحرانها؛ تلاشی را حتی به باند رفسنجانی –روحانی کشانده است که در روزنامه‌های هر دو باند می‌توان دید:

مردم‌سالاری: به‌نظر می‌رسد ریاست جمهور بار دیگر سوگند خویش به... پاسداری از حقوق ملت را مورد توجه و در برابر افراط‌گری، میثاق ملی قانون اساسی را مطمح نظر خویش سازد. چه این‌که برخی رفتارهای مدیران و دولتمردان کنونی نشان‌دهنده ضعف و حتی اقدامات خلاف قانون در عرصه اندیشه و حقوق شهروندی و بعضاً زمینه‌ساز بازگشت به تندروی و افراط‌گرایی است.

کیهان: رئیس‌جمهور در جریان سفر به اصفهان حاضر به دیدار با افراطیون مدعی اصلاحات نشد. ملاقات نکردن روحانی با اصلاح‌طلبان با ناخرسندی و گلایه این طیف مواجه شده است.
فضل‌الله صلواتی از این‌که روحانی سفرش را به‌خاطر ملاقات با اصلاح‌طلبان به تأخیر نیانداخت، ابراز ناخرسندی کرد... همزمان سایت امید- وابسته به بنیاد امید ایرانیان- عارف، به انتقاد از روحانی پرداخت که چرا در سفر اصفهان از منتظری و طاهری حتی اسم هم نبرده است... یاد نکردن از منتظری و طاهری موجب تکدر خاطر شده است

کیهان: اعتراض وزیر علوم به گسترش بی‌رویه دانشگاه آزاد
فرهادی در جلسه رؤسای دانشگاههای استان اصفهان گفت: برخی متولیان دانشگاه آزاد 2سال پیش درصدد بودند به اسم وقف، این دانشگاه 250هزار میلیارد تومانی را ملک شخصی خود قلمداد کنند که به ثمر نرسید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4716b2e6-4efc-4a79-b0be-e2f9e15100c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات