728 x 90

شهرستان چالوس

چالوس
چالوس

شهرستان چالوس یکی از شهرهای استان مازندران است می‌باشد که از شمال به دریای مازندران، از مشرق به شهرستان نوشهر، از جنوب شرقی به شهرستان نور، از جنوب به استان قزوین و از غرب با شهرستان تنکابن همسایه است.

مرکز شهرستان چالوس


شهر چالوس مرکز این شهرستان است. شهرستان چالوس از دو بخش مرکزی شهرستان چالوس و بخش کلاردشت و پنج دهستان تشکیل شده است و شامل شهرهای کلاردشت و مرزن‌آباد است. دهستان کلارستاق شرقی و دهستان کلارستاق غربی به بخش مرکزی و دهستان بیرون بشم، دهستان کلاردشت و دهستان کوهستان به بخش کلاردشت تعلق دارند.
بخش مرکزی شامل دهستان کلارستاق شرقی و دهستان کلارستاق غربی است.
بخش کلاردشت شامل دهستانهای کلاردشت، کوهستان و بیرون بشم است.

شهرستان چالوس: مراکز دیدنی

-تپه باستانی کلاردشت
-سواحل چپکرود پارک جنگلی فین
-ییلاق کلاردشت
-دریاچه ولشت یا سما
-دره رودبارک
-علم کوه
- غار یخ مراد
- یخچال طبیعی حصار چال

شهرستان چالوس: پیشینه تاریخی

شهرستان چالوس در گذشته از معتبرترین شهرستانهای استان مازندران (طبرستان) و بخشی از تنکابن بوده‌است. به‌دلیل این‌که اکثر جنگها در این منطقه صورت گرفته است دارای قلعه و استحکامات خاص برای دفع حمله دیلمان بوده است. با این حال مدتی تحت نفوذ و سیطره دیلمان بوده است.

چالوس با نامهای مختلف:

از چالوس با نامهای شالوس و سالوش نیز اسم برده شده است. یاقوت حموی نام این محل را شالوس (که معرب چالوس است) ثبت کرده و نوشته است: «شهری است که در جبال طبرستان واقع شده و یکی از مرزهای طبرستان است».
چالوس بارها در اثر جنگها از بین رفته و باز بر خاکستر خود بنا شده است. تا حدی که صاحب مرآت البلدان نوشته است: «چالوس حالا اسم شهر و آبادی مخصوصی نیست. بلکه اسم رودخانهٴ بزرگی است که فاصله مابین بلوک مرزآباد کجور و کلارستاق می‌باشد».
همین کتاب نوشته است: «معتصم خلیفه محمدبن اویس را که از امرا بود به حکومت طبرستان نامزد کرد و مشارالیه خود در رویان قرار گرفت و چالوس را به احمد پسر خود سپرد».


کلاردشت از شهرستان چالوس

کلاردشت با ارتفاع ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریای خزر دارای آب و هوای کوهستانی و یکی از شهرهای چالوس می‌باشد. دهخدا نوشته است: «کلاردشت در جنوب بخش چالوس و در منطقهٴ کوهستانی واقع شده و محدود است از شمال به بخش چالوس و از خاور به دهستان کجور و از باختر به دهستان سه هزار و از جنوب به خط الراس سلسله اصلی جبال البرز از تخت سلیمان تا حدود گردنه کندوان. هوای این بخش به نسبت بلندی و پستیهای آن مختلف و قسمت عمده آن سردسیر که تنها کنار رودخانه چالوس معتدل است. دو رودخانه مهم چالوس و سرد آبرود که اولی از کندوان و دومی از تخت سلیمان سرچشمه می‌گیرد در این ناحیه جاری است. و قسمت عمده قرای آن از چشمه سارهای کوهستانی مشروب می‌شوند».
کلاردشت دارای امامزاده‌های بسیار از جمله: امامزاده زکریای شکرکوه از نوادگان امام حسین، امامزاده سه‌تن در کردیچال، امامزاده خلیلی از نوادگان امام سجاد، می‌باشد.
سفرنامه مازندران اثر رابینو و تاریخ مغول اثر اقبال نیز در مورد کلاردشت نکات خواندنی دارند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0aa9bf64-ac4d-4a8a-a34c-45f102bbc3f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات