728 x 90

سخنرانی سفیر آدام ارلی، سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه آمریکا در کنفرانس بین‌المللی ایران: چشم‌انداز تغییر

سفير آدام ارلی، سخنگوي پيشين وزارت خارجه آمريكا
سفير آدام ارلی، سخنگوي پيشين وزارت خارجه آمريكا

با این شروع می‌کنم که بگویم شاید چیزی که همه روی آن توافق داریم این است که یک سال چقدر تفاوت ایجاد می‌کند؟‌ وقتی به نقطه‌ای که ایران در آن بود نگاه کنید و این‌که سیاست آمریکا سال پیش در کدام نقطه بود و امروز در چه نقطه‌ای است. لااقل الآن ما می‌دانیم موضع‌مان چیست. و ما همچنین می‌دانیم موضعی که داریم جواب دارد.

به‌لحاظ پیشنهاد یک سیاست، من ۳پیشنهاد دارم. در اصل یک سیاست است با ۳تبصره. سیاستی که در پایه توصیه می‌کنم، تشدید تحریم‌ها است. و تشدید فشار بر روی رژیم ایران. زیرا این تنها چیزی است که این رژیم را اولاً به زانو در خواهد آورد و ثانیا آینده بهتری برای مردم ایران ایجاد خواهد کرد.

تشدید تحریم‌ها چه الزاماتی دارد؟ الزام اول به اجرا درآوردن همان تحریم‌ها است. چیزی که حیاتی است،‌ قطع کردن رژیم ایران از سیستم بانکی بین‌المللی است. و این‌که اطمینان حاصل کنیم آنها نمی‌توانند از سیستم سوئیفت(SWIFT) استفاده کنند. اطمینان حاصل کردن از این‌که اگر سایر بانکهای مرکزی، خطاب به دوستان اروپایی‌ می‌گویم، سایر بانکهای مرکزی اگر وارد تبادلات مالی و پولی با رژیم ایران شوند مورد تحریم قرار بگیرند. این مستلزم اراده بسیار زیاد سیاسی از جانب آمریکا خواهد بود. اعمال تحریم‌های ثانویه،‌ به این معنی که شرکتهایی که با رژیم ایران تجارت می‌کنند، خودشان و دارایی‌هایشان مورد تحریم قرار بگیرند. و نهایتاً در رابطه با نفت، قطع کردن رژیم ایران از بازار نفت جهانی که دولت آمریکا به آن متعهد شده و کار درستی است.

توصیه دوم من برای تغییر سیاست بعد از تشدید تحریم‌ها این است که به‌نظر من مهم است که همان‌طور که همکار ما از ایتالیا کمی در این باره صحبت کرد، به‌نظر من مهم است که ائتلاف بین‌المللی را گسترش بدهیم. ائتلافی که رژیم ایران را منزوی کرده است. ما درباره اروپا صحبت کردیم. نقش اروپا در کارآمد بودن تحریم‌ها بسیار حیاتی است. ولی همچنین به‌نظر من ما باید، کاری که الآن در حال انجام آن هستیم، یعنی ائتلاف کشورهای خاورمیانه را هم گسترش بدهیم که برای منزوی‌کردن (رژیم) ایران کار می‌کنند.

آخرین توصیه سیاست در رابطه با این‌که چطور سیاست آمریکا می‌تواند از تغییر در ایران پشتیبانی کند، دسترسی به نقطه‌ای است که واقعاً تعیین‌کننده است، یعنی مردم ایران است. پس به یاد داشته باشیم که هم‌چنانکه شاهد گسترش تظاهرات هستیم،‌ در بازار، در راهپیمایی‌های شهروندان مقابل مجلس، در همه شهرها و روستاهای سرتاسر ایران، یک بیانیه اعلام حمایت علنی در زمان مناسب توسط شخصیت‌های آمریکایی، معنی بسیار زیادی دارد و ما باید از این سلاح به‌طور استراتژیک استفاده کنیم.

پس به‌طور خلاصه می‌گویم:‌ تشدید تحریم‌ها، گسترش ائتلاف و بهبود همکاری در بین اعضای ائتلاف و ارائه حمایت آشکار، مستمر و سطح بالا و بیان‌شده از مردم ایران برای شتاب‌دادن به تغییری که پیشاپیش شروع شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3851b02-c045-4b55-8d79-c450473d8404"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات