728 x 90

,حمايت جهاني از مقاومت ایران,

نامه دو حزبی ۲۳ سناتور و ۱۵ نماینده کنگره آمریکا در محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران

-

سناتورهای آمریکایی مارک کرک و ران وایدن
سناتورهای آمریکایی مارک کرک و ران وایدن
سناتورهای آمریکایی مارک کرک (جمهوری‌خواه از ایالت ایلینویز) و ران وایدن (دموکرات از ایالت اورگان)، در نامه‌یی به رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما، نگرانی عمیق خود را از نقض مستمر حقوق‌بشر در ایران ابراز کردند. این دو سناتور به‌همراه 21 سناتور دیگر آمریکا و 15تن از نمایندگان کنگره از اوباما خواستند، همزمان با مذاکرات اتمی با رژیم ایران، موضوع (نقض حقوق‌بشر) در ایران نیز مطرح شود.

سناتور کرک، گفت: «تقریباً یک سال پس از این‌که حسن روحانی رئیس‌جمهور (رژیم) ایران شده، نقض آشکار حقوق‌بشر ادامه یافته و هیچ نشانه‌یی از آرامش برای مردم ایران وجود نداشته است». «مردم ایران فقط به‌دلیل ابراز عقایدشان، بیش از پیش مورد حمله و اذیت و آزار قرار می‌گیرند و زندانی می‌شوند. در حالی‌که دولت (آمریکا) درگیر ادامه مذاکرات اتمی با رژیم ایران است، نقض آشکار حقوق‌بشر نمی‌تواند نادیده گرفته شود».

سناتور وایدن «استمرار سوء رفتار (رژیم) تهران با شهروندان ایرانی و هدف قرار دادن قومیتها را یادآوری دیگری از وحشی‌گری رژیم ایران» توصیف نمود و تأکید کرد که همزمان با مذاکرات جاری اتمی ایالات متحده باید به موضوع احترام به کرامت پایه‌یی انسانی در سراسر جهان بپردازد.

در امضا شده از سوی 23 سناتور و 15 نماینده کنگره، به رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 22 می 2014 (اول خرداد)، آمده است: بسیاری در اطراف دنیا، محتاطانه خوشبین بودند که انتخاب حسن روحانی وضعیت حقوق‌بشر در ایران را بهبود ببخشد. متأسفانه به نظر می‌رسد این وضعیت از زمانی که حسن روحانی از چهارم اوت 2013 به مسند قدرت نشسته است، بدتر شده است.

به‌عنوان نمونه، به گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، حداقل 35روزنامه‌نگار در پایان سال 2013 در حبس بوده‌اند. عفو بین‌الملل گزارش می‌کند که تعدادی از دانشجویان و فعالان حقوق‌بشر و وکلا در ایران به‌خاطر اقدامات مسالمت‌آمیز جهت دستیابی به حقوق خود زندانی هستند و گزارشهای دیگر حاکی است که اقلیتهای قومی از جمله عربها، کردها، و بلوچها هم‌چنان با محدودیتهای فزاینده و تبعیض روبه‌رو هستند

کشور ایران شاهد بالا رفتن (منحنی) اعدامها در آخرین ماههای سال 2013 بوده است. مرکز اسناد حقوق‌بشر ایران گزارش می‌کند که بیش از نیمی از 624نفری که رژیم ایران در سال 2013 اعدام کرد بعد از رسیدن روحانی به مسند قدرت بوده و گزارشهای دیگر حاکی از این است که 188نفر از آغاز سال 2014 حلق‌آویز شده‌اند.

در ادامه نامه سناتورها و نمایندگان کنگره به باراک اوباما آمده است: تهاجم به آزادی مذهب وحشت انگیز بوده است. بر طبق گزارشهای کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهب در وزارت امور خارجه آمریکا، دراویش مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. آنان مورد هجوم قرار گرفته و مکانهای مذهبی آنان تخریب شده است و تعدادی از دراویش زندانی شدند. آنان از برگزاری مراسم مذهبی و یا ساختن اماکن مذهبی منع شده‌اند.

مسیحیان به‌ویژه مسیحیان پروتستان و آنان که به‌تازگی به مسیحیت گرویده‌اند با اذیت و آزار و هجوم و بازداشتهای خودسرانه و حبس روبه‌رو هستند. از جمله کشیش سعید عابدینی که به‌دلیل گرویدن به مسیحیت هم‌چنان زندانی است.

جامعه بهاییان ایران همواره با سرکوب شدید از جمله ندادن شغل به آنان و نفی تحصیلات عالی، برسیمت نشناختن ازدواج آنان و هتک حرمت و ویرانی قبرستانها و مکانهای مذهبی، روبه‌رو هستند.

به‌نظر می‌رسد منشور حقوق‌بشر ارائه شده از سوی روحانی، به‌جای توسعه یا تقویت حقوق‌بشر، برای تثبیت تبعیض‌های موجود طراحی شده باشد. حقوق برشمرده‌ شده در (این منشور) به‌صراحت تحت قانون اساسی یا قانون (رژیم) ایران قرار می‌گیرد و مردم ایران هم‌چنان با نقض‌های سخت و نهادینه مواجهند.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل‌متحد در آخرین گزارش خود به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، اعلام کرد: «دولت جدید به‌رغم قول‌های روحانی طی کارزار (انتخاباتی)، هیچ‌گونه پیشرفت قابل توجهی در زمینه حفاظت از آزادی بیان و عقیده صورت نداده، هیچ پیشرفتی در مورد وضعیت اقلیتهای مذهبی و قومی وجود نداشته، و آنها هم‌چنان برای برخوردار بودن از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی‌شان، از محدودیتهای شدیدی رنج می‌برند».

امضاء کنندگان:
مارک کرک
سناتور ایالات متحده
ران وایدن
سناتور ایالات متحده
جنیس چاکووسکی عضو کنگره
لین جنکینز عضو کنگره
روی بلانت سناتور ایالات متحده
ریچارد بلومنتال سناتور ایالات متحده
جری موران سناتور ایالات متحده
برایان شاتز سناتور ایالات متحده
تد کروز سناتور ایالات متحده
کریستوفر ای. کونز سناتور ایالات متحده
فیشر سناتور ایالات متحده
رابرت پی. کیسی جونیور سناتور ایالات متحده
مایک جوهانس سناتور ایالات متحده
جف مرکلی سناتور ایالات متحده
سوزان کالینز سناتور ایالات متحده
مارک اودال سناتور ایالات متحده
جان مک‌کین سناتور ایالات متحده
بنجامین ال. کاردین سناتور ایالات متحده
مارک روبیو سناتور ایالات متحده
جین شاهین سناتور ایالات متحده
جان بوزمن سناتور ایالات متحده
کیرستن ای. گیلیبراند سناتور ایالات متحده
مایک لی سناتور ایالات متحده
مارتین هاینریش سناتور ایالات متحده
راب پورتمن سناتور ایالات متحده
جیمز پی. مک‌گاورن نمایندهٴ کنگره
رندی هولتگرن نمایندهٴ کنگره
ریچارد ای. نیل نمایندهٴ کنگره
ترنت فرانکس نمایندهٴ کنگره
کورین براون نمایندهٴ کنگره
گاس ام. بیلیراکیس نمایندهٴ کنگره
لوید داگت نمایندهٴ کنگره
گری سی. پیترز نمایندهٴ کنگره
اریک اسوالول نمایندهٴ کنگره
برد شرمن نمایندهٴ کنگره
استیو ایزریل نمایندهٴ کنگره
ال گرین نمایندهٴ کنگره
کاترین کلارک نمایندهٴ کنگره.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be481c12-16bc-498b-9626-64701ec64aa0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات