728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,

اعتراض دولت کردستان عراق به کنسولگری رژیم ایران

-

نقشه کردستان عراق
نقشه کردستان عراق
دولت کردستان عراق به رژیم آخوندی به‌خاطر اظهارات کنسولگری رژیم علیه زبان کردی و قومیت کرد اعتراض کرد.

کنسولگری رژیم در کردستان طی مقاله‌ ای در سایت خود قومیت کرد را زیر سؤال برده بود و مدعی شده بود که مخالفان رژیم آخوندی دست به «ملت‌سازی، فرهنگ‌سازی، زبان‌سازی و تاریخ‌سازی برای کردها» زده‌اند. مقاله کنسولگری رژیم در کردستان همچنین زبان کردی را زبانی غیرمستقل و یکی از لهجه‌های زبانهای ایرانی «آمیخته به واژگان عربی، ترکی، فارسی و…» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، دولت کردستان عراق در بیانیه‌یی اعلام کرد رسماً کنسولگری رژیم ایران را فراخوانده و نامه اعتراضی‌اش را درباره آن چه از سوی سایت کنسولگری این رژیم در سلیمانیه درباره اصالت ملیت و زبان کردی منتشر شده، اعلام کرده است.

در این بیانیه آمده است که کنسولگری حق ندارد چنین اظهارنظرهایی را بیان کند چرا که این امر به‌معنای تجاوز به مرزهای دولت کردستان عراق به‌شمار می‌رود. این بیانیه همچنین توضیح رسمی رژیم آخوندی را در این باره خواستار شد.

بنا بر گزارش روزنامه‌ی البیان - چاپ امارات، به‌دنبال این اعتراض کنسولگری رژیم با یک غلط کردم گویی آشکار اعلام کرد که آن چه در سایتش منتشر شده بیانگر مواضع و سیاستهای رژیم ایران نیست و پاسخ رسمی را نیز به دولت اقلیم کردستان اعلام خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dea89263-b22d-4757-b655-46d39ab63fa9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات