728 x 90

مرکوسور - بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی

آمریکای  جنوبی
آمریکای جنوبی
نحوه شکل‌گیری مرکوسور
واژه مرکوسور مخفف بازار مشترک جنوب در زبان اسپانیایی است و اگر بخواهیم این عبارت را به زبان پرتغالی بیان کنیم این اتحادیه، مرکوسول خوانده می‌شود.
تاریخچهٴ مرکوسور را باید از پیمان اقتصادی که بین آرژانتین و برزیل در سال 1986 امضا شد، آغاز کرد زمانی که رائول الفونسین (Raul Alfonsin) و ژوزه سارنی (Jose Sarney) رؤسای جمهوری آرژانتین و برزیل برنامه یکپارچگی و همکاری اقتصادی پی.آی.سی.ای (PICE) میان کشورهای خود را امضا کردند.
در 1990 دو کشور پاراگوئه و اروگوئه که حائل جغرافیایی میان برزیل و آرژانتین‌اند به این پیمان اقتصادی پیوستند و بدین ترتیب یک منطقهٴ اقتصادی آزاد به‌وجود آوردند که اجازهٴ تجارت نامحدود بین چهار کشور را می‌داد. در 1995 کشورهای عضو اتحادیه‌یی را تشکیل دادند. بدین ترتیب مرکوسور شامل چهار کشور برزیل آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه است.
اداره مرکزی معاهدهٴ مرکوسور در شهر مونت ویدیو (Montevideo) در اروگوئه قرار دارد.

اهداف مرکوسور

مرکوسور یک سازمان اقتصادی منطقه‌یی است که با هدف تجارت مشترک و سیاست تجاری مشترک با کشورهای دیگر تشکیل شده و به‌طور کلی اهداف زیر را دنبال می‌کند. تجارت آزاد و حرکت سیال کالاها، مردم و پول بین کشورهای عضو.
تعرفه‌های گمرکی مشترک
ایجاد رویه‌های پیچیده مالیاتی که به واردات از دیگر کشورها اعمال می‌شود.
این اهداف برای حفاظت از پیشرفت صنعتی کشورهای عضو در رقابت با دیگر کشورها و ساختن بازار داخلی بزرگتر برای کالاها و خدمات داخلی می‌باشد.

دسته‌بندی اعضاء در مرکوسور

اعضای مرکوسور به سه دسته تقسیم می‌شوند، اعضای کامل، اعضای وابسته و اعضای ناظر. کشورهای آرژانتین، برزیل، اروگوئه، پاراگوئه و ونزوئلا عضو کامل مرکوسور هستند.
اعضای وابستهٴ مرکوسور شامل کشورهای بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور و پرو است.
مکزیک و زلاندنو هم عضو ناظر مرکوسور محسوب می‌شوند.
عضویت هر کشور جدید در مرکوسور باید به تصویب پارلمان کشورهای عضو برسد.
پذیرش عضویت ونزوئلا با مشکلاتی همراه بود. ونزوئلا در 17ژوئن 2006 درخواست عضویت داده بود ولی پارلمان پاراگوئه به علت مشکلات دموکراتیک درونزوئلا عضویت آن را تصویب نکرد. این کار در 31 ژوییهٴ 2012 انجام شد و ونزوئلا نیز به عضویت کامل مرکوسور درآمد. ونزوئلا چهار سال وقت دارد تا به‌طور کامل مقررات تجاری این سازمان را برآورده کرده، به آنها ملتزم باشد.

جغرافیا و جمعیت در مرکوسور

مساحت مرکوسور دوازده میلیون و هفتصد وهشتاد و یک‌هزار و صد و هفتاد و نه کیلومتر مربع است.
این سرزمین پهناور 5 کشور از 12 کشور آمریکای جنوبی را در بر می‌گیرد. سرزمینی که از مناطق گرمسیری در برزیل و ونزوئلا آغاز شده و تا مناطق قطبی امتداد پیدا می‌کند.
بنا‌ به آمارهای سال 2011 جمعیت تمام پنج کشور عضو، روی هم‌رفته بیش از 275 میلیون نفر است. پر جمعیت‌ترین کشور معاهدهٴ مرکوسور به برزیل است با 195 میلیون نفر جمعیت. جمعیت سایر کشورهای عضو به ترتیب آرژانتین 41 میلیون، ونزوئلا 30 میلیون، پاراگوئه ۶.۵ میلیون و اروگوئه ۳.۴ میلیون نفر می‌باشد.
شهر سائو پائولو (Sau Paulo) بزرگ‌ترین شهر در معاهده مرکوسور است.
کشورهای عضو پیمان مرکوسور با چه زبانهایی تکلم می‌کنند؟

زبانهای اعضای مرکوسور

در مناطق معاهده مرکوسور زبانها با لهجه‌های زیادی صحبت می‌شود، اما سه زبان اصلی به‌عنوان زبان کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبانهای پرتغالی، اسپانیایی و گوارانی (Guarani ). برزیل تنها کشور در معاهدهٴ مرکوسور است که به زبان پرتغالی صحبت می‌کند، چرا که برزیل بخشی از ”آمریکای پرتغال“ بود. آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا بخشی از ”آمریکای اسپانیا“ بودند در نتیجه به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. برخی از قسمتهای کشورهای برزیل، آرژانتین و پاراگوئه به زبان گوارانی صحبت می‌کنند.

بازار مشترک مرکوسور

شورای بازار مشترک بالاترین ارگان در معاهده مرکوسور است. این شورا می‌تواند سیاستهای خود را به اجرا بگذارد. این شورا مرکب از وزیران خارجه و اقتصاد تمامی پنج کشور عضو است. کشورهای عضو به ترتیب حروف الفبا کرسی ریاست شورا را به مدت 6ماه برعهده می‌گیرند. اعضای این شورا در هر زمان که واجب و لازم باشد، اجلاس برگزار می‌کنند، ولی در هر صورت این اجلاس حداقل یک بار در سال باید برگزار شود. رؤسای جمهور کشورهای عضو باید در اجلاس سالیانهٴ شورای بازار مشترک در هر زمانی که قابل اجرا است شرکت کنند. تصمیم‌گیری در شورا باید با اتفاق آرا و با حضور نمایندگان تمامی کشورهای عضو صورت گیرد.

وظایف بازار مشترک مرکوسور

گروه بازار مشترک توسط وزیران خارجه کشورهای عضو هماهنگ می‌شود. وظایف اصلی آن شامل اجرای معاهدهٴ ”آسونکن“ و اتخاذ قطعنامه‌های لازم برای انجام تصمیمات گرفته شده توسط شورا می‌باشد. فراتر از آن این گروه می‌تواند اقدامات عملی برای راه‌اندازی تجارت آزاد انجام داده و برای سیاستهای کلان اقتصادی هماهنگی به‌عمل آورد. همچنین این گروه می‌تواند با کشور غیرعضو یا با آژانس‌های بین‌المللی برای بستن قرارداد مذاکره کند.
ایجاد، سازماندهی و رسیدگی به زیرگروهها و فراخوان به اجلاسهای ویژه از دیگر وظایف این گروه است. گروه بازار مشترک از اعضای دائمی و چهار جانشین برای هر کشور عضو تشکیل شده است. این اعضا آژانس‌های عمومی، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را نمایندگی می‌کنند.
تصمیمات گروه بازار مشترک نیز در صورت اتفاق آرای نمایندگان تمامی کشورهای عضو تصویب می‌شود. نسخه رسمی تمامی اوراق کاری به زبان کشور میزبان فراهم خواهد شد.

کمیته مشترک پارلمانی مرکوسور

کمیتهٴ مشترک پارلمانی از اعضای فعال پارلمانهای کشورهای عضو تشکیل شده و هر کشور عضو 16 نماینده و 16 جانشین نماینده دارد. نمایندگان حداقل دو سال در این سمت باقی خواهند ماند. این کمیته برای تصمیم‌گیری، مشورت و ارائهٴ پیشنهاد به مرکوسور تشکیل شده است. اجلاس‌ این کمیته توسط هیأت مدیریتی شامل 4 رئیس اداره می‌شود. این کمیته به‌طور معمول دو بار در سال جلسه برگزار می‌کند. اجلاس فوق‌العادهٴ این کمیته نیز بنا‌ به فراخوان یکی از پنج رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.
جلسه کمیته مشترک پارلمان تنها زمانی اعتبار دارد که هیأتهای پارلمانی از تمامی کشورهای عضو در آنها حضور داشته باشند. تصمیمات کمیته پارلمان مشترک نیز از طریق اتفاق آرا اتخاذ می‌شود.

مرکوسور، یک وزنه تعادل

مردم آمریکای جنوبی معاهدهٴ مرکوسور را وزنهٴ تعادلی در برابر دیگر قدرتهای اقتصادهای جهان، به‌خصوص ”قرارداد تجارت آزاد در آمریکا شمالی“ ، نفتا (NAFTA) و اتحادیه اروپا می‌دانند. مطابق آمار صندوق بین‌المللی پول، این معاهده به‌طور سالانه دارای رشد ناخالص ملی فراتر از 3میلیارد دلار آمریکایی در هر کشور عضو می‌باشد. این امر باعث شده مرکوسور پنجمین اقتصاد جهان و چهارمین اتحادیه بزرگ تجاری بعد از اتحادیه اروپا باشد.
در 1995 مرکوسور توافقنامه‌ای با اتحادیه اروپا امضا کرد تا یک منطقهٴ آزاد تجاری بین حوزه مرکوسور و اتحادیه اروپا تا سال 2005 به‌وجود آید.

رئیس‌جمهور کلمبیا ”آلوارو اوربی“ (Alvaro Uribe) نیز در ماه دسامبر 2005 قرارداد تجارت آزاد میان کشورش با مرکوسور را امضا کرد. این قرارداد این امتیاز عالی را به کلمبیا می‌داد که به بازار 230 میلیونی مرکوسور دست یابد. کلمبیا همچنین می‌تواند مواد و کالاهای اساسی را با قیمت کمتر از حوزه مرکوسور وارد کند.
مرکوسور در دسامبر 2007 با اسرائیل، در اوت 2010 با مصر و در دسامبر 2011 با فلسطین قرارداد تجارت آزاد امضا کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/195a072b-29b0-4098-afba-edea6b2c2634"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات