728 x 90

-

ایران - شکست فضاحت‌بار دیکتاتوری آخوندی به‌خاطر تصویب قطعنامه شورای حقوق‌بشر

-

 -
-
در جلسه روز پنجشنبه و در جریان تصویب قطعنامه شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد و تمدید مأموریت نماینده ویژه سازمان ملل، نماینده رژیم به‌نحو مضحکی گفت ”امروز روز بدی برای حقوق‌بشر است و سیاسی شدن حقوق‌بشر در شورای حقوق‌بشر بسیار نگران‌کننده است. ... . دو گزارش در رابطه با ایران وجود دارد یکی گزارش گزارشگر ویژه و دیگری گزارش دبیرکل که ما نمی‌دانیم چطوری این گزارشها تهیه شده است که چشمها را روی پیشرفتهای ایران در زمینه حقوق‌بشر بسته است…
در این جلسه نمایندگان چندین کشور در حمایت از تمدید مأموریت احمد شهید سخنرانی کردند

رئيس جلسه:
ما هم‌اکنون وضعیت قطعنامه مربوط به جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌کنیم
من از نماینده کشور سوئد می‌خواهم که قطعنامه را ارائه کند

نماینده سوئد:
آقای رئیس برای من افتخاری است که قطعنامه ال 9 در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران را ارائه کنم. من این قطعنامه را از جانب کشور مقدونیه که بخشی از کشور سابق یوگسلاوی است،مولداوی، پاناما، آمریکا، و سوئد ارائه می‌کنم.
این قطعنامه با متنی کوتاه با هدف تجدید مأموریت گزارشگر حقوق‌بشر در ایران است.
ما از گزارش و اقدامات و کارهایی که توسط گزارشگر انجام شده استقبال می‌کنیم. دکتر شهید به‌صورت حرفه‌ای و با وجدان برنامه کارش را دنبال کرده و لذا شورا می‌تواند اهداف مهم خود برای مطلع بودن از وضعیت در رابطه با نقض فاحش و سیستماتیک حقوق‌بشر (در ایران) را دنبال کند.

نماینده ایتالیا:
من افتخار دارم که از جانب اتحادیه اروپا صحبت کنم کشورهای زیر خود را همسو با نکات زیر می‌دانند
مونتونگرو، آلبانی، بوسنی هرز گوین و جمهوری مولداوی. اتحادیه اروپا هم‌چنان نگران وضعیت وخیم حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران است.
با توجه به کمیت بسیار بالای زندانیان سیاسی، عدم وجود یک دستگاه قضایی مستقل، دستگیریهای خودسرانه افرادی که به‌صورت صلح‌آمیز خواهان حقوق خود هستند، در عین‌حال اعدامهای گسترده بسیار جدی است و حق شورا است که به آن توجه کند بنابراین بسیار ارزشمند است که گزارشگر ویژه‌یی داشته باشیم که بر اساس دستور کارش، به شورا کمک کند تا از وضعیت نقض وخیم و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران مطلع باشد.
پیش‌نویس قطعنامه در جلوی ما حمایت تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در بر دارد و ما از اعضای کمسیون حقوق‌بشر دعوت می‌کنم که به ما پیوسته و از آن حمایت کنند
متشکرم آقای رئیس

نماینده آمریکا:
متشکرم آقای رئیس
آمریکا از قطعنامه پیشنهادی در رابطه با وضعیت نقض حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند و قویاً خواستار حمایت همه اعضای شورا از آن می‌باشد.
هیچ تغییر قابل‌ توجه‌ای در رابطه با وضعیت نقض حقوق‌بشر در ایران ملاحظه نشده است بنابراین شورا بایستی حمایت قوی خود را از این قطعنامه نشان بدهد تا در این رابطه نگرانی شورا در رابطه با نقض حقوق‌بشر در سطح بین‌المللی را نشان بدهد کلام نمی‌تواند جایگزین عمل باشد.
شمار اعدامها در ایران از شروع 2014 افزایش یافته است و اغلب دادگاهها حکم اعدام را بدون پروسدور منصفانه صادر می‌کنند. از جمله گزارشهای مربوط به اقرارهای اجباری زیر شکنجه. بسیاری از این افراد در ملأعام اعدام شده‌اند. رژیم ایران فعالان حقوق‌بشر، وکلا، و خبرنگاران و چهره‌های رفرمیست را زندانی می‌کند.
همین‌طور اقلیتهای مذهبی و قومی در شرایط بدی قرار دارند. اعدامهای اخیر کردها و عربها و پیگرد اقلیتهای مذهبی و بهایی‌ها، دستگیری شخصیتهای مذهیی مسیحی مثل سعید عابدينی به‌خاطر عقاید مذهبی‌شان نشاندهنده تداوم سرکوب اقلیتهای مختلف در ایران است.
علاوه بر این رژیم ایران به‌صورت وخامت باری آزادی بیان را نقض می‌کند خبرنگاران، و وب لاگ نویسان به اتهامهای واهی سیاسی دستگیر می‌شوند. این شورا بایستی قاطعانه در مقابل نقض سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران بایستد. حمایت از این قطعنامه که خواستار تمدید کار گزارشگر حقوق‌بشر در ایران است علامت بسیار قوی اتحاد ما را در این رابطه به رژیم ایران خواهد فرستاد
تشکر

نماینده مقدونیه:

کشور مقدونیه همراهی خود را با قطعنامه ارائه شده توسط سفیر ایتالیا اعلام می‌کند
کشور ما هم‌چنان نگران وضعیت نقض حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران است. ما متاسفیم حکومت ایران مکرراً درخواستهای گزارشگر برای سفر به ایران را رد کرده است.
ما همچنین بسیار نگران تشدید وخامت نقض حقوق‌بشر با بکارگیری اعدام هستیم. ما نگران اعدامهای صورت گرفته طی سال 2014 هستیم و به‌خصوص اعدام افراد زیر سن قانونی

نماینده فرانسه:
متشکرم آقای رئیس
ما بسیار از نقض وحشتناک حقوق‌بشر نگران هستیم به‌رغم علائم گشایش توسط رژیم ایران. ما به‌خصوص نگران نتایج حکم اعدام هستیم که عمدتاً حاصل دادگاههای غیرمنصفانه و دستگیریهای خودسرانه در زندانهای ایران است.
آزادی بیان، و به‌خصوص به‌کارگیری اینترنت، محکومیت به‌خاطر مذهب و باورها به‌صورت مستمر در ایران جریان دارد.
به همین خاطر ما از این قطعنامه حمایت می‌کنیم که از حمایت بسیاری از کشورها برخوردار است و خواستار تمدید دستورالعمل گزارشگر ویژه هستیم.
بسیار ضروری است که از نزدیک‌ترین فاصله وضعیت حقوق‌بشر در ایران را دنبال کرد. متشکرم

نماینده ژاپن: ... ...
ژاپن تمدید کار گزارشگر را تأیید می‌کند و از رژیم ایران خواستار همکاری کامل با این گزارشگر است... .

رئیس جلسه:
هیأت پاکستان خواستار رأی‌گیری روی پیش‌نویس این قطعنامه شده و بنابراین ما وارد رأی‌گیری خواهیم شد
از منشی جلسه می‌خواهیم که دستگاه رأی‌گیری را کنترل کند و از همه هیأتهای شرکت کننده می‌خواهم که برای ثبت رأی خود اقدام کنند.
نتیجه رأی‌گیری قطعنامه ال 9 نتایج زیر را داشته است:
مثبت 21
منفی: 9
ممتنع: 16
پیش‌نویس قطعنامه ال 9 تصویب شد.

در این جلسه نمایندگان پاره‌ای از کشورهای ناقض حقوق‌بشر مانند پاکستان، کره شمالی، کوبا، روسیه و چین از خواست رژیم آخوندی برای حذف گزارشگر ویژه حمایت کردند، و سپس شورا وارد رأی‌گیری شد. شورا با 21 رأی مثبت و 9 رأی منفی قطعنامه تمدید مأموریت دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران را تصویب کرد.

گفتگو با فریده کریمی عضو کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت

با سلام به شما و هموطنان عزیز
در رابطه با قطعنامه لازم است دو نکته را توضیح بدهم یکی این‌که ایران فکر می‌کنم تا آنجایی که من می‌دانم تنها کشوری است که دو گزارش سالانه در موردش منتشر می‌شود. یعنی هم گزارشگر ویژه در مورد ایران گزارش می‌دهد و هم دبیرکل سازمان ملل و نکته دوم هم این‌که دوباره هم هر دو گزارش می‌دهند. یعنی یکبار در ماه اکتبر برای اجلاس مجمع عمومی و بار دوم در ماه مارس برای اجلاس اصلی شورای حقوق‌بشر این گزارش منتشر می‌شود.
دیروز در واقع بررسی و رأی‌گیری روی قطعنامه‌یی بود که برای تمدید مأموریت آقای احمد شهید توسط سوئد به اجلاس حقوق‌بشر ارائه داده شده بود.
در رأی‌گیری که انجام شد خود قطعنامه43 کشور آورنده‌اش بودند که قابل‌توجه است بین بقیه قطعنامه‌یی که وجود داشت رأی‌گیری هم انجام شد تقریباً می‌توانم به شما بگویم تمام کشورهایی که صحبت کردند به نفع رژیم کشورهایی بودند که خودشان ناقض حقوق‌بشر بودند از جمله روسیه کره شمالی پاکستان چین و کوبا صحبت کردند و از رژیم دفاع کردند و از طرف دیگر بقیه کشورها از جمله ژاپن مقدونیه آمریکا کانادا و فکر می‌کنم فرانسه هم بود در دفاع از قطعنامه صحبت کردند که نهایتاً به رأی‌گیری گذاشته شد و 21 کشور رأی مثبت دادند و 9 کشور هم همین کشورهایی که اسم بردم منفی دادند
قابل‌توجه این‌که رژیم از ابتدای این اجلاس تلاش کردکه جلوی تمدید مأموریت احمد شهید را بگیرد و به شیوه‌های مختلف این تلاش را انجام داد از جمله آوردن نفراتی که وابسته به رژیم بودند ولی به‌اصطلاح به اسم ان جی او مستقل شرکت کرده بودند ولی همه در سازمان ملل اینها را می‌شناسند و می‌دانند که پولشان را از رژیم می‌گیرند
از اول هم مشخص بود با توجه به افشاگریهای گسترده‌یی که توسط مقاومت ایران و بقیه ایرانیانی که در زمینه حقوق‌بشر فعال هستند طی این مدت منتشر شد اینها هیچ تغییر آرایی نتوانستند در هیچ‌کس به‌وجود بیاورند اتفاقاً بحث ایران این بار بسیار فعال در اجلاس برگزار شد و کشورهایی خیلی زیادی در روزی که بحث ایران مطرح بود صحبت کردند و به‌شدت از تعداد اعدامها و وضعیت وخیم حقوق‌بشر از روزی که روحانی روی کارآمده انتقاد شدید کردند و حتماً خودتان هم واکنشهای رژیم در رابطه با گزارش بان کی‌مون و احمد شهید را دیدید که طبق فضایی که توی سازمان ملل بود همه می‌گفتند واکنشهای رژیم خارج از عرف دیپلوماتیک است رفتاری که دارند انجام می‌دهند واز طرف دیگر تمامی کشورهای دیگر در سخنرانی‌هایشان از خود گزارشگر حقوق‌بشر احمد شهید و تلاشهایی که انجام داده به‌رغم فعالیتهایی که رژیم علیه شخص خودش انجام می‌دهد تشکر کردند که ایستاده و خودتان می‌دانید در سازمان ملل گزارشگر ویژه هیچ حقوقی دریافت نمی‌کند در واقع به‌خاطر علاقمندی خودش به وضعیت حقوق‌بشر که می‌آید این مأموریت را به عهده می‌گیرد و بنابراین فعالیتهایش مورد تقدیر همه هیأتهای دیپلوماتیک دیگری که شرکت کرده بودند قرار گرفت و ماموریتش برای یک سال دیگر تمدید شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0d9fca5a-3db7-457e-af0a-3235bba03074"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات