728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

اعتراف کارگزاران رژیم به هزینه کمرشکن بهداشت و درمان

-

اجتماع مردم جلو بیمه خدمات درمانی رژیم
اجتماع مردم جلو بیمه خدمات درمانی رژیم
وعده سرخرمن برنامه پنجم رژیم در مورد سلامت ودرمان که هرگز محقق نشد
حجم مشکلات انباشته در حوزه سلامت و درمان در حاکمیت ولایت‌فقیه آن‌قدر عظیم است که کارگزاران رژیم را نیز ناگزیر به اعتراف به گوشه‌یی از این مشکلات و عدم تحقق وعده‌های رژیم در زمینه بهداشت و سلامت مردم کرده است.
در برنامه پنجم رژیم پیش‌بینی می‌شد که 30 درصد از هزینه درمان را بیماران بپردازند اما اکنون نمایندگان مجلس ارتجاع به عدم تحقق برنامه پنجم رژیم در زمینه بهداشت و درمان اعتراف می‌کنند و می‌گویند 90 درصد هزینه درمان از جیب بیماران پرداخت می‌شود. بر اساس برنامه پنجم رژیم قرار بود 70 درصد هزینه درمان بیماران را دولت و بیمه ها بپردازند. این در حالی است که تورم نزدیک به 50 درصدی نیز بیداد می‌کند و تسمه از گرده مردم کشیده است و سفرهٴ بسیاری از مردم را خالی از نان کرده است.
آخوند روحانی در جریان خیمه‌شب بازی انتخابات اعتراف می‌کرد و می‌گفت: «امروز هزینه‌های درمانی بلای جان مردم شده، طبق قانون برنامه پنجم قرار بود هزینه‌های درمانی پرداخت شده از جیب مردم به زیر 50درصد نزول پیدا کند اما امروز شاهد این مسأله هستیم که به‌دلیل سیاستهای غلط مردم 70 تا 80 درصد هزینه‌های درمانی را خودشان پرداخت می‌کنند».
سقوط مردم به زیر خط فقر به علت هزینه‌های درمان
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی رژیم نیز اعلام کرد آمار افرادی که به‌دلیل هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند، از 3 درصد به 7 درصد افزایش یافته و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفت که سالانه 14 درصد از جمعیت شهرنشین کشور به‌دلیل هزینه‌های بالای درمانی با یک‌بار مراجعه و طی فرآیند درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند
بعضی از کارگزاران رژیم یکی از دلایل این وضعیت نابهنجار در حوزه سلامت و درمان را کاهش اعتبارات وزارت بهداشت رژیم می‌دانند و می‌گویند اعتبارات عمرانی و تملک دارایی وزارت بهداشت از کاهش 31درصدی برخوردار بوده و از 943میلیارد تومان به 655میلیارد تومان کاهش یافته است.
رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رژیم به روزنامه حکومتی اعتماد می‌گوید: «حتی اگر بودجه مصوب وزارت بهداشت هم به‌طور کامل تخصیص پیدا کند، این وزارتخانه با کسری 8هزار میلیارد تومانی باقی مانده از سنوات 90 و 91 مواجه است و بعید می‌دانم رقم‌های پیشنهادی دولت برای نظام سلامت تحول زیادی ایجاد کند. در حالی که مردم ما بیش از 70 درصد هزینه‌های درمان را از جیب خودشان می‌پردازند، سرانه درمان ما 10درصد کشورهای همسایه است و سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی کمتر از ۴.۵ درصد است در حالی که باید بیش از 7 درصد باشد. تمام قوانین مصوب کشور اذعان دارند که سلامت باید در اولویت اول تا سوم توجهات دولت باشد در حالی که امروز و در عمل بالای 12 است. در چنین شرایطی فکر نمی‌کنم حتی بودجه 35هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت برای فصل سلامت که مجموع فعالیتهای حوزه سلامت را مورد خطاب قرار می‌دهد هم بتواند به حل مشکل منجر شود».. این نماینده مجلس ارتجاع 70درصد از مشکلات نظام سلامت را متوجه مدیریت منابع، 20 درصد را متوجه منابع تخصیص یافته و 10درصد را متوجه مشکلات ساختاری و نظام مقررات می‌بیند و می‌گوید: «متأسفانه فقط 7درصد از بودجه وزارت بهداشت به پیشگیری و بهداشت اختصاص یافته در حالی که درمان، بسیار هزینه‌بر است اما توجه به پیشگیری، سرمایه‌گذاری است. از سوی دیگر 70درصد منابع در اختیار وزارت بهداشت نیست. طی 35سال گذشته بیش از 11هزار و 400 قانون نوشته‌ایم که شاید بسیاری از این قوانین با یکدیگر در تناقض و دست و پاگیر هستند در حالی که قانون باید کارآمد باشد. تعرفه‌های پزشکی و دستمزدها واقعی نیست و بیمه‌های درمان بدهی‌های 7ماهه دارند“.
حرفهای مردم در مورد گرانی هزینه درمان و عدم رسیدگی بیمارستانها
در زمینه هزینه آزمایشگاهها در بیمارستانهای تهران یک بیمار می‌گوید: ”این روزها اگر سری به آزمایشگاهها بزنیم برای انجام یک آزمایش، بیمارها مجبورند چیزی حدود 90 درصد هزینه آزمایش را از جیبشان پرداخت کنند. تنها 10 درصد را بیمه ها قبول می‌کنند“.
تعدادی دیگر که با تلاش توانسته‌اند هزینه بیشتری از بیمه دریافت کنند 70درصد هزینه درمان را خودشان پرداخته‌اند و 30درصد هزینه را بیمه پرداخت می‌کند.
در زمینه هزینه سنگین درمان و این‌که بیمه ها هزینه‌ها را نمی‌پردازد بیمار دیگری می‌گوید: ”الان برعکس است 8درصد را بیمه داده بقیه‌اش را من از جیبم دادم.276هزار تومان این جا پول دادم فکر کنم 10درصد را نهایت بیمه بدهد. 65هزارتومان و خرده‌ای است چهل و پنج هزارش را من پرداخت کردم. هم‌اکنون هزینه تزریق پلاک فرعی بیماران پیوندی مغز و استخوان چیزی حدود یک میلیون تومان است“.
غیرواقعی بودن تعرفه خدمات پزشکی از جمله مشکلات حوزه سلامت است که هم بیمار و هم پزشک از آن ناراضی هستند. عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ارتجاع در این زمینه می‌گوید: ”عامل نارضایتی بیماران، مجلس و دولت است. مجلس بودجه را که تخصیص می‌دهد پیگیری نمی‌کند. دولت هم اجرا نمی‌کند معلوم است همه ناراضی هستند. سال گذشته 45میلیارد تومان هزینه درمان شده بعد15000میلیارد دلار دولت پرداخت کرده بقیه از جیب بیماران پرداخت شده معلوم است ناراضی هستند“.
رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی رژیم، هزینه‌یی را که بیمار از جیبش پرداخت می‌کند چیزی حدود 70 تا 75 درصد می‌داند.
در برخی از بیمارستانهای تهران، خانواده‌های بیماران، بستری، می‌بایست وسایل اولیه درمان نظیر چسب و باند را با قیمت گزاف از داروخانه بیمارستان تهیه کنند و بیمارستانها از تهیه اقلام ضروری مانند چسب و باند که اولیه‌ترین وسائل هستند خودداری می‌کنند.
یک خانم مراجعه کننده به یک بیمارستان دولتی در مصاحبه با تلویزیون رژیم می‌گوید: ”هر دفعه برای تزریق شیمی درمانی یک سری وسائل مانند سرنگ می‌خواهند که باید 100 تومان بابت سرنگ پرداخت اما بیمه یک ریال آن را نمی‌پردازد“.
مردی که برای عیادت بیمارش به بیمارستان مراجعه کرده می‌گوید: ”قبلاً این وسائل را بیمارستانها خودشان می‌دادند اما الآن همه را باید آزاد بخریم“.
وزارت بهداشت رژیم برخی از داروخانه‌های بیمارستانها را به بخش خصوصی واگذار کر ده است، به گفته رئیس اداره کل تجهیزات پزشکی، این موضوع باعث شده که داروخانه‌ها داروها را به هرقیمتی که دوست دارند به بیماران بفروشند.
به گفته این کارگزار رژیم در داروخانهٴ بیمارستانها تخلفات زیادی انجام می‌گیرد و در این داروخانه‌ها تا 70درصد داروها به بیماران گرانتر فروخته می‌شود. دلیل گرانفروشی داروخانه‌های بیمارستانها این است که صاحب داروخانه اجاره سنگینی به بیمارستان می‌دهد.
در تهران مشکل فقط سنگینی هزینه دارو و درمان نیست که فغان مردم را به آسمان بلند کرده است، بلکه خدمات رسانی بیمارستانها نیز به‌شدت پایین و اسف انگیز است. یک نمونه از بیمارستان موسوم به شهدای تجریش که در رسانه‌های رژیم منتشر شده حاکی از آن است که برق بیمارستان مرتب قطع می‌شود و بیماران حتی پشت یک عمل بخیه ساده گیر می‌کنند. در مورد وضعیت این بیمارستان، حرف یکی از همراهان بیماران و گزارشگر تلویزیون رژیم چنین است: ”همراهان بیماران در اورژانس تجریش می‌گویند بیماران روی تخت آواره و بلاتکلیف هستند چرا که برق بیمارستان قطع شده است. همراه یک بیمار می‌گوید من با سر و صدا پزشکی را صدا کردم او مجبور بود با چراغ قوه به‌صورت صحرایی و در ازدحام جمعیت بعد از 6ساعت پیشانی بیمار را چند بخیه بزند. گزارشگر تلویزیون رژیم می‌گوید این اولین بار نیست که برق بیمارستان شهدای تجریش قطع می‌شود و... “.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f22983bc-e454-49f1-b389-a27b77f9d02e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات