728 x 90

اختلاس عوامل رژيم,

فرودگاه «امام» با ظرفیت چند میلیارد دلاری در جیب پاسداران

-

فرودگاه موسوم به امام خمینی تیول سپاه پاسداران
فرودگاه موسوم به امام خمینی تیول سپاه پاسداران

مطالعات اولیه ساخت فرودگاهی که رژیم اسم آن را فرودگاه خمینی گذاشته است، در سال 1346 آغاز و در سال 1351 به تصویب رسید، این فرودگاه در حدود 40 کیلومتری جنوب غرب تهران بین اتوبان تهران قم و ساوه قرار گرفته است. قرار بوده فاز اول این فرودگاه ظرفیت 5. ملیون و چهارصد هزار مسافر با 120هزار تن بار در سال را داشته باشد. آنچه در آن پیش‌بینی‌های اولیه نبود، هزینه‌های چند ده برابر میزان واقعی ساخت این فرودگاه بود که، دلارهای آن تماماً در جیب سپاه فرود آمدند و اکنون در جریان جنگ باندی در حالی که اوضاع بین دو رأس نظام «خونی» شده کم کم گوشه‌یی از یک پرونده غارت نجومی سپاه برملا می‌شود.

سپاه به‌عنوان حیاط خلوت باند خامنه‌ای برای چنگ انداختن به پروژه‌های به قول خودشان «کلان» نظام و چپاولهای نجومی، جایگاه ویژه‌یی داشته و دارد. از همین رو دست گذاشتن روی دزدیهای سپاه، از آثار تشدید جنگ در رأس نظام حساب می‌شود.

بازگشایی پرونده بعداز سال ها

چراغ اول روی پرونده دزدیهای نجومی سپاه در پروژه ساخت فرودگاه موسوم به خمینی را «دیوان محاسبات کشور» روشن کرد و سایت پاسدار محسن رضایی سرکرده پیشین سپاه و سپس روزنامه حکومتی اعتماد آن را در بوق کردند. اعتماد به‌نقل از گزارش دیوان محاسبات کشور از جمله نوشت: «از جمله 9 تخلفی که توسط این دیوان اعلام شده، تطویل مدت قرارداد کارهای تأسیساتی اعم از برقی و مکانیکی، از 12ماه به بیش از هشت سال و افزایش 79 درصدی رقم قرارداد مزبور می‌باشد»... در گزارش دیوان موارد دیگری از حیف و میل اموال ذکر شده که منطبق بر «صلاحیتهای تخصصی» سپاه و قرارگاه خاتم الانیباء است: «خرید یک دستگاه فینیشر بتن در سال 1370 و بلااستفاده ماندن آن طی 22سال و در نتیجه از بین رفتن کامل دستگاه... تصمیم نادرست به‌مبلغ 1750500 مارک آلمان و وضعیت نامناسب سطوح پروازی به علت زیرسازی و رویه نامناسب باند فرودگاه و همچنین عدم زهکشی باند فرودگاه برای جمع‌آوری آب‌های سطحی».
گزارش دیوان محاسبات رژیم در مورد فاعل این سرقت ها ساکت است، حداکثر به صاحب کار که وزارت و راه و شهرسازی است نزدیک می‌شود.

این معما را مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور باز می‌کند. خبرگزاری حکومتی مهر روز سه‌شنبه 17 دی 92 به‌نقل از محمود رسولی‌نژاد نوشت: «این تخلفها به حدود 17، 18سال پیش برمی‌گردد».

با این حرف معلوم می‌شود سکوت گزارش دیوان عالی کشور در مورد اختلاس کننده هم در میان سگ دعواهای باندی رژیم چندان بی‌حکمت نیست.

چون اشارهٴ این کارگزار رژیم به 17، 18سال قبل، اشاره‌یی به ماجرای اشغال این فرودگاه توسط سپاه پاسداران است.

برگردیم به روز اول افتتاح فرودگاه :

اردیبهشت سال 83 در دوره ریاست‌جمهوری آخوند خاتمی برای اولین بار فرودگاه موسوم به خمینی افتتاح شد. این فرودگاه توسط کنسرسیوم ترکیه‌یی - اتریشی تاو ساخته و راه‌اندازی شده بود و اجازه بهره‌برداری از فرودگاه هم تا دو سال به این شرکت واگذار شده بود. اما این فرودگاه تنها چند ساعت پس از راه‌اندازی آن به بهانه ملاحظات امنیتی توسط سپاه پاسداران رژیم به اشغال نظامی درآمد.
سپاه در بیانیه‌یی گفت: این فرودگاه بین‌المللی به‌دلیل ناکافی بودن تدابیر امنیتی و ایمنی آن باید بسته باشد.

24اردیبهشت 1383، سایت حکومتی رویداد اطلاعات جدیدی در مورد اشغال نظامی فرودگاه توسط سپاه پاسداران را فاش ساخت.

طبق این اطلاعات، سپاه پاسداران می‌خواسته مناقصه راه‌اندازی این پروژه را از آن خود کند و با دادن آن به شرکت ترکیه‌یی مخالف بوده است. حمله به فرودگاه و اخراج کارکنان ترکیه‌یی آن به بهانه تأمین امنیت به همین علت بوده است. لازم به ذکر است که شرکت ترکیه‌یی گفته است 15میلیون دلار در این پروژه هزینه کرده است.

سایت رویداد افزود: اقدام سپاه نوعی واکنش به مصوبه اخیر مجلس در چارچوب برنامه چهارم نیز محسوب می‌شود. طبق یکی از مواد این قانون، تأمین امنیت فرودگاهها به جای سپاه پاسداران به نیروی انتظامی داده شده است. سپاه به تلافی این تصمیم با اشغال نظامی فرودگاه قصد داشت ضرب شستی به مجلس و دولت نشان دهد.

6شهریور سال 1384: میراث خبر: تا حالا حدود340 میلیون دلارپول هزینه شده است. و بعد از یک بار افتتاح و تعطیلی مجدد و اختصاص دادن 300میلیارد ریال می‌گویند فاز دوم آن هنوز آماده نشده است.

کیهان در تاریخ 14خرداد 84 از قول «رضا عبدالهی» رئیس وقت کمیسیون بودجه مجلس نوشت تا کنون برای احداث این فرودگاه 300میلیارد تومان هزینه شده است. در صورتی‌که میراث خبر رژیم گفته بود دوهزار و 600 ملیون ریال و 60 میلیون دلار تا کنون هزینه شده است. ملاحظه می‌کنید با احتساب هر دلار 1000 تومان (به نرخ سال 1382) هم باز رقمی حدود 40 میلیون دلار اختلاف است

روزنامه حکومتی جمهوری ارگان ولی‌فقیه بعد از سه سال یعنی در تاریخ پنجم مرداد 85 کمی به مسّله نزدیک شد، و به سود نجومی به نرخ آن زمان که درجیب سپاه می‌ریخت اعتراف کرد و نوشت: «به‌خاطر اشتباه عده‌یی خاص، 70 میلیون ایرانی و مجموعه شرکتهای ایرانی توانمند، باید زیان آن را به دوش بکشند و به جای 20 میلیون دلار، سالانه حداقل 200 میلیون دلار سود نصیب شرکت ترکیه‌ای تاو شود».

احمد خرم وزیر ترابری خاتمی در 9شهریور 83 گفت: «یکی از دلایل بستن فرودگاه بین‌المللی خمینی توسط سپاه پاسداران این بود که یکی از شرکتهای تابعه آن در مناقصه‌یی برای اداره این فرودگاه برنده نشد».

تقلاهای باند خاتمی برای در قبضه نگه‌داشتن این منبع درآمد سرشار بی‌ثمر بود، ستاد کل نیروهای مسلح رژیم هم (لابد به اشاره خامنه‌ای) به پشتیبانی سپاه آمد و در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: «مقامات فرودگاه بین‌المللی تهران بدون توجه به الزامات امنیتی و مصوبه شورای عالی امنیت در این باره اقدام به عقد قرارداد با شرکتهای خارجی کردند و تا وقتی ستادکل لغو قرار داد با شرکتهای خارجی و عقد قرارداد باشرکتهای داخلی را نبیند فرودگاه در اشغال باقی خواهدماند».

حالا بعد از سالها، در دعوای باندی دیوان محاسبات گوشه‌هایی از این پرونده چپاول نجومی را وسط کشیده تا شاید بتواند گوشه‌یی از مطالبات باندی‌اش را از جیب سپاه بیرون بکشد.

ارقامی که جسته گریخته در گزارش دیوان آمده از این قرارند: ”خرید اقلام مازاد بر نیاز و غیرضرور طرح و بلااستفاده ماندن و از بین رفتن این اقلام در انبار فرودگاه“ بیش از ۳ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است... قرارداد کارهای تأسیساتی اعم از برقی و مکانیکی که در سال ۷۶ برای یک سال امضا شد به شکل غیرقانونی به ۸ سال تبدیل شد و رقم آن ۷۹ درصد افزایش یافت. تخلف در این مورد بیش از ده میلیارد تومان اعلام شده است. ”محاسبه و پرداخت بابت انجام غیرواقعی در احداث پروژه باند جنوبی فرودگاه“ از دیگر تخلف‌های این پروژه در گزارش یاد شده است که در جریان آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان سوء‌استفاده مالی شده است... دیوان محاسبات اضافه پرداخت در سه قرارداد را بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد کرده است.

اکنون که جدال در رأس نظام کار دو باند را به رو کردن پرونده‌های دانهٴ درشته‌ای یکدیگر کشانده، به نظر می‌رسد باند رفسنجانی- روحانی جدی‌ترین دانه درشت باند ولی‌فقیه یعنی سپاه و قرارگاه ضد خاتم الانبیااش را نشانه رفته است.

پرونده قاچاق هاي سپاه

بگذریم که پرونده قاچاق های نجومی سپاه با استفاده از امکانات این فرودگاه پرونده قطور و ناگشودة دیگری دارد
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ad7343ac-15ea-4107-8f9c-a94c36b13e02"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات