728 x 90

-

ژنرال جیاپ فرمانده نبرد «دین بین فو» در سن ۱۰۲سالگی درگذشت

-

 -
-

یک منبع دولتی گفت، ژنرال ووجیان جیاپ قهرمان قابل احترام استقلال ویتنام که تاکتیکهای چریکی وی ارتشهای فرانسه و آمریکا را شکست داد روز جمعه در سن 102سالگی فوت کرد.

یک منبع به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفت، ”من می‌توانم تأیید کنم که ژنرال جیاپ در ساعت ۶:۰۸ بعدازظهر (1108 جی ‌ام تی) امروز فوت کرد. یک منبع نظامی زمان فوت را تأیید کرد.

خبرگزاری فرانسه افزود: جیاپ تنها جانشین رهبر فقید انقلابی هوشی مین به‌عنوان قابل احترام‌ترین شخصیت ویتنام در عصر حاضر بود، وی سربازی خود آموخته و بنیانگذار ارتش خلق ویتنام بود که، تاکتیکهای چریکی آن الهام‌بخش جنگجویان ضد استعماری در سراسر جهان بود.

کاربران ویتنامی اینترنت سریعاً به ستایش ژنرالی که شدیداً مردمی بود پرداختند.

یک کاربر در حالی که اخبار مرگ وی منتشر شد، در نمونه‌ای از فوران اندوهی که بر روی شبکه اینترنت بیرون زد نوشت: ”بدرود ای قهرمان تو همواره عالی‌ترین ژنرال ما خواهی بود ”.

ژنرال جیاپ در جنگهای استقلال ویتنام فرماندهی نبرد «دین بین فو» را به عهده داشت. سقوط دژ دین بین فو شکست استعمار فرانسه و استقلال ویتنام را به همراه آورد.


دین‌بین‌فو نیرومندترین استحکام نظامی فرانسه در هندوچین بود. ویتنامی‌ها می‌دانستند که فقط تسخیر این دژ نیرومند سرنوشت جنگ را تغییر خواهد داد. در نبرد دین بین فو نیروهای ویتنام بر اساس طرح ژنرال جیاپ با انتقال توپخانه و تجهیزات دیگر از راههای صعب العبور به ارتفاعات مشرف به دژ دین بین فو ضربه غافل گیر کننده نهایی را به نیروهای فرانسوی وارد کردند و غیرممکن را به ممکن تبدیل نمودند. در اثر این شکست فرانسه ناگزیر از خروج از ویتنام و پذیرش استقلال این کشور در سال 1954 میلادی شد.

در جنگ ویتنام علیه اشغال آمریکا نیز تاکتیکهای چریکی ژنرال جیاپ نقش اصلی را در شکست نظامی آمریکا ایفا کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46f45352-03c7-4c09-8933-491c23eb36cb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات