728 x 90

دعواي مالكي و كردها,

اقلیم کردستان عراق و دولت نوری مالکی به توافقی نرسیده‌اند

-

نیروهای پیشمرگه
نیروهای پیشمرگه
تلویزیون السومریه گزارش داد در رابطه با بیانیه صادره از سوی دفتر مالکی، دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که جلسه‌ای که در بغداد برگزار شد بر سر عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه از مناطق مورد نزاع به توافقی نرسیده است و تأکید کرد که هیأت مزبور یک کمیته فنی و تکنیکی را نمایندگی می‌کند و اختیار اتخاذ تصمیمات را ندارد».

همزمان با مذاکرات، نوری مالکی 6هلیکوپتر مجهز به موشکهای تهاجمی در جنوب غربی کرکوک فرود آورد. به گزارش تلویزیون الجزیره ارسال این هلیکوپترها به‌دنبال اعزام نیروهای پیشمرگه مجهز به تسلیحات به کرکوک صورت گرفته است.

از سوی دیگر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان مجدداً تشکیل نیروی نظامی جدیدی به اسم فرماندهی عملیات دجله توسط دولت و اعزام به مناطق مورد اختلاف را رد کرد و گفت این اقدامی مخالف قانون اساسی است. مشاور رئیس اقلیم کردستان گفت گمانهایی وجود دارد که این نیروها شبیه شبه‌نظامیان وابسته به حزب‌الدعوه یا ائتلاف قانون می‌باشد که تحت ریاست نوری المالکی قرار دارد.
در همین رابطه جلال طالبانی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان دومین جلسه خود طی ده روز اخیر را برای بحث در رابطه با تشنج حاکم بین مرکز و اقلیم به علت تشکیل عملیات دجله، برگزار کردند. به گزارش تلویزیون الشرقیه طالبانی و بارزانی در پایان جلسه مشورتی خود تشکیل فرماندهی عملیات دجله از سوی دولت نوری مالکی را تلاشی مخرب و اقدامی خصمانه علیه منافع عالی مردم عراق و قانون اساسی دائمی توصیف کردند.

عدنان المفتی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان فاش کرد جلال طالبانی نامه شدیداللحنی به علی غیدان فرمانده نیروی زمینی عراق نوشته و اعلام کرده است که یا تصمیم به حرکت در آوردن نیروی نظامی را لغو نماید و یا این‌که او را به موجب قانون اساسی عراق به قضاییه احاله خواهد داد، مفتی همچنین گفت در حال حاضر رابطه مستقیمی بین طالبانی و نخست‌وزیر عراق وجود ندارد.
فرهاد الاتروشی از رهبران ائتلاف کردستانی نیز دولت نوری مالکی را به تلاش برای کشاندن اقلیم کردستان به رویارویی نظامی متهم کرد. وی گفت مقامهای اقلیم کردستان نیازی به گرفتن موافقت نوری مالکی جهت سفر به خارج کشور ندارند و این‌گونه تصمیمات عجیب و غیرعقلانی توصیف کرد. الاتروشی افزود که ائتلاف دولت قانون به جای تمرکز بر روی حل بحران به تنش و تضاد روی می‌آورد.»...
همچنین برهم صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد ملت کردستان نه قبول می‌کند و نه راضی است که تحت حاکمیت دیکتاتوری و نظام شووینیستی قرار گیرد و حزب او و نیروهای پیشمرگه در سنگر دفاع از دستاوردها و تجربه ایالت قرار دارند. وی افزود: بغداد با مجموعه‌یی از مشکلات و بحرانها مواجه است که تهدید و خطری برای کلیت روند سیاسی در عراق و هویت حاکمیت در کشور و حق مشارکت است.
نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز بر حمایت اقلیم از بازگشت نیروهای آمریکایی برای نظارت بر مناطق مورداختلاف میان بغداد و اربیل تأکید کرد.»..
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/781797a6-11a2-4e51-b4bf-f5ccc1da19c2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات