728 x 90

فقر و فساد,

از بین رفتن طبقه متوسط در ایران

-

--
--
افزایش شکاف طبقاتی در نظام آخوندی

زیر پوست این جامعه چه می‌گذرد؟ یکطرف اقلیتی برخوردار از همه چیز و در طرف دیگر اکثریتی روز به روز در محرومیت غوطه ور!
به اعتراف روزنامه حکومتی ابتکار:
روزنامه ابتکار 11مهر 91 ”طبقه متوسط جامعه، این روزها بیش از طبقات فرادست و حتی فرودست، روزهای سخت و گنگی را از سر می‌گذراند“.

یک روزنامه دیگر حکومتی - روزنامه شرق 24 فرودرین 91 از تبدیل رویاهای طبقه متوسط به کابوس“ یاد می‌کند.
فقیرتر شدن مردم ایران البته محصول غارتگرتر شدن طبقات حاکم است چیزی که همان رسانه حکومتی به آن اعتراف می‌کند:
روزنامه ابتکار 11مهر 91
”جامعه با شکافی فاحش میان یک اقلیت 10 درصدی و یک اکثریت 90 درصدی دو پاره شده است“..

این شکاف وحشتناک طبقاتی از نگاه ناظران خارجی نیز پنهان نیست به‌طوری که واشینگتن پست نوشت:
”طبقه‌ای جدید از سرمایه‌داران در ایران شکل گرفته است. این طبقه از فرزندان برخی مقامات (آقازاده‌ها)... و نیز افرادی را شامل می‌شود که با زدوبند و با سودهای پایین میلیاردها تومان از بانکها وام گرفته‌اند... ماشین پورشه سوار می‌شود، برای پارتی‌های آخر شب خاویار سرو می‌کند و در بلندترین رستوران چرخشی در جهان در برج میلاد، بستنی روکش‌طلا با قیمت 250 دلار می‌خورد“

کمپانی ماشینهای لوکس پورشه اعلام کرد در ایران بیشتر از هر شهر دیگری در خاورمیانه در سال 2012 فروش داشته است. در برابر، حقوق بگیران ثابت آه در بساط ندارند:
بانکها از مهمترین عوامل ایجاد فقر و شکاف طبقاتی شده‌اند، با سهولت بسیار بالا وامهای میلیاردی به کارگزاران رژیم می‌دهند در حالی که مردم نیازمند با کمترین بدهی امکان راه‌اندازی کار با وام بانکی را ندارند، امری که مورد اعتراف کارگزاران رژیم نیز هست:

فردی که سه ماه قبل خودروی خود را به قیمت 13 میلیون فروخته، اکنون همان خودرو را به قیمت 21 میلیون تومان هم نمی‌تواند بخرد. یا فردی که در دو هفته گذشته آپارتمان خود را در خیابان توحید به قیمت متری سه میلیون و هفتصد هزارتومان فروخته، اکنون در همان منطقه نمی‌تواند آپارتمانی به قیمت متری چهارمیلیون تومان بخرد. معنی این حرف این است که شهروندانی که تا دیروز در قشر متوسط جامعه بودند دیگر نمی‌توان آنها را جزو قشر متوسط حساب کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/08f4c0eb-e771-4b37-8a00-5a64aafe7bd5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات