728 x 90

ليبرتي,

فراخوان کمیته بین‌المللی حقوقدانان: لیبرتی کمپ پناهندگی است و دولت عراق باید در همین چارچوب رفتار کند

-

کمپ لیبرتی
کمپ لیبرتی
فراخوان کمیته بین‌المللی حقوقدانان به کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد:
با اتکا به کنوانسیون پناهندگی و به‌عنوان کمیسر عالی اعلام کنید که لیبرتی کمپ پناهندگی است و دولت عراق باید در همین چارچوب رفتار کند.

توجیه دولت عراق برای اقدامات سرکوبگرانه این است که لیبرتی یک مکان موقت است اما کوبلر اذعان می‌کند اقامت ساکنان در آن طولانی است لذا کمیساریای عالی پناهندگان جسورانه باید اعلام کند لیبرتی کمپ پناهندگی است. این یک اقدام پیشگیرانه برای حفاظت ساکنان است

آقای آنتونیو گوترز، کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد،

ما این نامه را از سوی کمیته بین‌المللی حقوقدانان در دفاع از اشرف، که توسط ۸۵۰۰ حقوقدان در اروپا و آمریکا حمایت می‌شود و همچنین از طرف وکلای ساکنان لیبرتی برای شما می‌نویسیم.
منابع شورای ملی مقاومت در داخل ایران گزارشهای دقیقی از تصمیمات رژیم ایران برای توطئه علیه مخالفان خود در لیبرتی و اشرف به‌دست آورده‌اند. این رژیم به مقامات عراقی ابلاغ کرده که سرکوب و فشار در کمپ لیبرتی را بالا ببرند. به طرف مختلف فعالیتهای جاسوسی علیه ساکنان را افزایش دهند و محدودیتها به‌ویژه نداشتن اجازه تردد آزاد را ابقا کنند.
همان‌طور که خود شما اعلام کرده‌اید و اطلاعیه‌های علنی کمیساریای عالی پناهندگی نیز تصریح کرده است ساکنان لیبرتی پناهجو و پناهنده و از استاتوی افراد مورد نگرانی برخوردار هستند که باید مشمول حفاظتهای بین‌المللی باشند.
ما قبلاً تأکید کرده بودیم که برای پروسه تعیین استاتوی پناهندگی هیچ نیازی به جابه‌جایی از اشرف به لیبرتی نبود با این همه موکلان ما صرفاً برای تضمین پیدا کردن راه‌حل مسالمت‌آمیز و جلوگیری از خشونت از حق مسلم خود برای ماندن در اشرف صرفنظر کردند و به لیبرتی رفتند.
لذا خشونت و اعمال فشار و محاصره علیه ساکنان در لیبرتی دیگر به‌هیچ‌وجه نه از نظر اخلاقی و نه از نظر قانونی قابل توجیه نیست.

روز گذشته آقای کوبلر در مصاحبه با یک تلویزیون عراقی اذعان کرد که اقامت ساکنان لیبرتی در این کمپ طولانی است و گفت من اگر بگویم در عرض یک سال ساکنان به خارج از عراق منتقل خواهند شد، غیرجدی خواهد بود.
لذا ضروری است که کمیساریای عالی پناهندگان اقدام مادی مشخصی برای تضمین امنیت و حقوق ساکنان این کمپ انجام دهد.
ما معتقدیم اگر کمیساریا بخواهد دست به یک اقدام پیشگیرانه بزند باید بهانه‌ی دولت عراق را بگیرد.
توجیه دولت عراق برای اقدامهای سرکوبگرانه علیه ساکنان این است که لیبرتی یک مکان موقت ترانزیت است و به همین دلیل هم همگان، به‌ویژه کمیساریا را از این‌که لیبرتی را درست مانند صدها کمپ دیگر، کمپ پناهندگی بنآمد برحذر می‌دارد. لذا ما از شما انتظار داریم که جسورانه واقعیت را بیان کنید و اعلام کنید که لیبرتی کمپ پناهندگی است و دولت عراق باید در همین چارچوب با آن برخورد کند.
ما از شما می‌خواهیم قبل از این‌که شرایط بدتر شود و رژیم ایران فرصت محقق کردن طرحهایش را پیدا کند، با اتکا به کنوانسیون پناهندگی و با توجه به موقعیتی که شما به‌عنوان کمیسر عالی پناهندگان از آن برخوردارید، با اعلام لیبرتی به‌عنوان کمپ پناهندگی بر استاتوی قانونی ساکنان آن تأکید کنید تا یک عامل بازدارنده در مقابل توطئه‌های رژیم آخوندی و عوامل عراقی‌اش علیه ساکنان عمل کند.

کمیته بین‌المللی حقوقدانان در دفاع از اشرف

رو نوشت:
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
بان کی‌مون، دبیرکل ملل‌متحد
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق‌بشر
کاترین اشتون، نماینده عالی و رئیس سیاست خارجی اتحاد‌یه اروپا
دن فیرید، نماینده ویژه وزیر خارجه آمریکا در مورد اشرف
رابرت بیکرافت، سفیر آمریکا در عراق
آلخو ویدال کوادراس، نایب‌رئیس پارلمان اروپا
استرون استیونسون، رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a93ce85-b967-4f96-84fb-2f37af1e6b3c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات