728 x 90

-

لرد پیتر آرچر، از خوشنام‌ترین سیاستمداران انگلستان و از حامیان بزرگ مجاهدان اشرف درگذشت

-

لرد پیتر آرچر
لرد پیتر آرچر
با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم، که لرد پیتر آرچر، عضو برجسته مجلس اعیان و دادستان پیشین کل انگلستان، از خوشنام‌ترین سیاستمداران این کشور و از حامیان بزرگ مجاهدان اشرف و مقاومت ایران، در سن 86سالگی در لندن درگذشت.
پیتر آرچر در سال ۱۹۵۲ تحصیلات خود را در رشته وکالت به پایان رساند و در سال ۱۹۷۱ در شمار حقوقدانان برجسته انگلستان با رتبه مشاورت ملکه قرار گرفت.
لرد آرچر در سال ۱۹۷۴ در کابینه‌ هارولد ویلسون به‌عنوان دادستان انگستان برگزیده شد.
از سال ۱۹۶۶ تا سال ۱۹۹۱ نماینده مجلس عوام بود و در این سال به عضویت مجلس اعیان درآمد.
لرد آرچر از برجسته‌ترین اعضای کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزادی ایران و رئیس مشترک کارزار پارلمانی - بین‌المللی در دفاع از اشرف بود و در جلسات متعدد رسمی پارلمان و در کنفرانسها و سمینارهای گوناگون به دفاع از حقوق مجاهدین و مقاومت ایران برخاست.
در کارزار حذف نام مجاهدین از لیست انگلیس، لرد آرچر در شمار35 نماینده شریف مجلسین انگلستان بود که دولت این کشور را برای حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی به چالش کشیدند و پیروز شدند.

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، خانم مریم رجوی، درگذشت لرد آرچر، دادستان پیشین انگلستان، از بنیانگذاران سازمان عفو بین‌الملل، مدافع خستگی‌ناپذیر حقوق‌بشر و دموکراسی و دوست بزرگ مقاومت ایران و مجاهدان اشرف را به همسر و اعضای خانواده محترم او و به همه همکارانش در مجلسین انگلستان به‌ویژه اعضای کمیته پارلمانی برای آزادی ایران، و همچنین به خانواده بزرگ مقاومت ایران و مجاهدان اشرف و لیبرتی تسلیت گفت.
خانم رجوی افزود: با درگذشت لرد آرچر، مقاومت ایران، یک پشتیبان والا قدر و عدالت‌جو را از دست داد. اما تردیدی نیست که نقش فراموش ناشدنی او در کارزار حمایت از حقوق مردم و مقاومت ایران و مجاهدان اشرف، جنبشی را پدید آورده که هم‌چنان پرتوان و گسترده در دفاع از آرمانهای آزادی و عدالت به پیش خواهد رفت.
لرد آرچر از زمان تشکیل کمیته پارلمانی بریتانیا برای ایران آزاد، در کنار لرد کوربت فقید و دیگر اعضای پارلمان انگلستان، نقشی بسیار ارزنده در کارزار خروج مجاهدین از لیستهای انگلستان و اتحادیه اروپا داشت.
لرد آرچر همچنین به‌عنوان رئیس مشترک کارزار بین‌المللی پارلمانی برای دفاع از اشرف، تا آخرین روزهای حیات پربارش، برای حفاظت از حقوق ساکنان اشرف و لیبرتی تلاش کرد و دستاوردهای درخشانی بر جای گذاشت. او به راستی از سمبلها و ارزشهای عدالت خواهی و حقوق‌بشر در میان نمایندگان پارلمان انگلستان بود.
خاطره مبارزات و تلاشهای این انسان شریف و این دوست بزرگ مقاومت ایران فراموشی‌ناپذیر است و بی‌تردید مردم ایران، در روز پیروزی از چنین یارانی که در سخت‌ترین دورانها در کنار آنها و مقاومتشان بودند، به شایستگی تجلیل خواهند کرد.

لرد آرچر از بنیانگذاران عفو بین‌الملل و از پیشگامان اصلی لغو حکم اعدام در انگلستان بود.
عفو بین‌الملل در پی درگذشت لرد آرچر، به او ادای احترام کرد و درباره‌اش نوشت:
لرد پیتر آرچر یک عضو مؤسس کمیته عفو بین‌الملل بود و در سالهای اول دهه 60 میلادی مدیریت جنبش عفو بین‌الملل را برعهده داشت. او یادآور یک حامی ثابت‌قدم و پایدار عفو بین‌الملل برای بقیه عمرش بود.
کیت آلن مدیر عفو بین‌الملل انگلستان که با لرد آرچر همکاری داشته است، گفت پیتر آرچر به مدت 50سال از عفو بین‌الملل حمایت کرد و همواره وقت و انرژی خود را صرف می‌کرد تا از من و همکارانم حمایت کند.
کیت آلن افزود تعهد پیتر آرچر به حقوق‌بشر و به عفو بین‌الملل در این سالهای طولانی چیزی است که جنبش عفو اکنون آن را از دست داد ولی همواره نسبت به آن شکرگزار خواهیم بود.
عفو بین‌الملل در این گزارش افزود: در سال ۲۰۱۰ لرد آرچر موضوعاتی هم‌چون کمپ اشرف در عراق و دادگاه جنایی بین‌المللی در لاهه را از طرف عفو بین‌الملل در مجلس اعیان انگلستان مطرح کرد.

مطبوعات انگلستان خبر درگذشت لرد آرچر را به‌نقل از بارونس دوسوزا سخنگو و رئیس مجلس اعیان منتشر کردند و نوشتند او مردی بسیار متواضع و با پرنسیپ بود که در دنیای بی‌رحم سیاست، هرگز در کاخ وست‌مینستر شنیده نشد که بدخواه کسی باشد.
دیلی‌تلگراف نوشت: لرد آرچر قانونگذار، و دادستان کل پیشین انگلستان، یک مدافع قوی حقوق‌بشر بود. و یک سوسیالیست خوش طینت مسیحی، که شفقت انسانی را با درک راسخی از حقیقت و واقعیت، ترکیب کرد.
رسانه‌های انگلستان درباره او خاطرنشان می‌کنند که لرد آرچر اگر‌چه خود به حزب کارگر تعلق داشت، ولی در دوره نخست‌وزیری تونی بلر با بسیاری از سیاستهای او در زمینه مهاجرت، پناهندگی، بازداشتهای غیرقانونی و همچنین در مورد جنگ در عراق به‌شدت مخالفت کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a831556f-091e-4cbd-be8e-1d80fa1f3741"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات