728 x 90

دخالت رژيم در عراق,

سی.ان.ان: نفوذ ایران در عراق

-

تلویزیون سی.ان.ان
تلویزیون سی.ان.ان
سی.ان.ان– 28دسامبر – ۲۰۱۱
با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، ایران دارد به سرعت نفوذ خود را در این کشور گسترش می‌دهد. خبرنگار ما آروا دیمن گزارش می‌دهد که تهران دارد به‌صورت سیاسی، اقتصادی و نظامی قدرت خود را به نمایش می‌گذارد.

خبرنگار آروا دیمن: در شهر مقدس کربلا که یک ساعت با بغداد فاصله دارد شما به همان اندازه‌یی که عربی می‌شنوید، فارسی هم خواهید شنید، و از پول ریال ایران به همان میزان پول دینار عراق استفاده می‌شود. احمد سلمان که یک پارچه فروش عراقی در کربلا است با چند نفر در این‌باره می‌گوید، این مانند یک اشغال توسط ایران می‌باشد. بعد از سرنگونی حکومت صدام حسین، مسلمانان شیعه به‌طور گسترده از ایران به شهرهایی مانند کربلا، سامرا و غیرو سرازیر شدند تا بتوانند از زیارتگاههای آن‌جا دیدار کنند. تجارت برای بازاریان محلی به‌شدت رونق یافته است. اما هم‌چنین نگرانی در مورد افزایش نفوذ ایران هم وجود دارد. حیدر امین که یک جواهرفروش است مانند سایر مغازه‌داران طی چند سال اخیر فارسی یاد گرفته است. او می‌گوید که اشغال آمریکا باعث شد تا قدرت ایران در عراق افزایش پیدا کند. حیدر امین در این‌باره می‌گوید: ”انشاالله که نفوذ آنها در آینده کاهش یابد، بهتره که ما فقط همکاریهای تجارتی و اقتصادی با هم داشته باشیم“.

خبرنگار: اما نفوذ ایران بسیار فراتر از قدرت خرید، پیش می‌رود. دولت فعلی عراق که دارای اکثریت شیعه است نمی‌توانست بدون خواست تهران شکل بگیرد. این دو کشور که در زمانی یک جنگ خونین مرزی را برعلیه یک دیگر به پیش بردند، حالا دارند در مورد همکاریهای بیشتر نظامی صحبت می‌کنند. مقامات آمریکایی می‌گوید که شبه‌نظامیان حامی ایران حالا تبدیل به یک نیروی بسیار قوی در عراق شده‌اند. این ویدئو چند ماه پیش در تلویزیون الاحد، یک شبکه تحت حمایت ایران، پخش شد. در این ویدئو یک گروه جنگ‌طلب شیعه به نامه عصائب اهل حق به هنگام انجام یک حمله علیه ارتش آمریکا نشان داده می‌شود. این گروه، یکی از 3 گروه شبه‌نظامی است که به گفته آمریکا، تحت حمایت نیروی قدس ایران قرار دارند. نیروی قدس بخشی از سپاه پاسداران ایران است و در عراق نقش شومی ایفا می‌کند.

سرلشگر جفری بوکانن: صرفنظر از آن چه آنها می‌گویند، اکثر قربانیان آنها عراقی بوده‌اند، و عصا‌ئب اهل حق یک کارزار بسیار فعال کشتار را در سراسر بغداد پیش می‌برد. آنها نمی‌توانند اعتباری به‌خاطر آن به‌دست بیاورند و در حقیقت مدعی شرکت در آن نیستند، زیرا در عین حال مدعی هستند که عراقیها را هدف قرار نمی‌دهند.

خبرنگار: ایران پیش از این نیز در سایر نقاط هم مشغول قدرت‌نمایی بوده است. این قدرتنمایی هم‌زمان با مانورهای دریایی در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز صورت می‌گیرد، که حدود یک پنجم کل نفتی که در جهان حمل‌ونقل می‌شود از آن‌جا عبور می‌کند. این مانورهای جنگی یک هشدار روشن به غرب است. معاون رئیس‌جمهور ایران می‌گوید، اگر ایران مورد تهدید قرار گیرد، این آبراه مهم را مسدود خواهد کرد. جمهوری اسلامی دارد در سراسر منطقه قدرتنمایی می‌کند. آروا دیمون، خبرنگار سی.ان.ان از بغداد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/51be16f6-7e20-42bf-ba39-14814c223a3e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات