728 x 90

توفان حاره‌ای "شاهین" به ساحل چابهار رسید

توفان حاره‌ای "شاهین" به ساحل جاسک رسید
توفان حاره‌ای "شاهین" به ساحل جاسک رسید

با نزدیک شدن طوفان حاره‌ای شاهین به دریای عمان هشدارهایی درباره آن صادر شد، خبرگزاری حکومتی ایرنا شنبه ۱۰مهر نوشت: توفان حاره‌ای "شاهین" منطبق با انتظارات هواشناسی بامداد امروز شنبه با شروع بارندگی به شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان رسید.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همان‌طور که انتظار می‌رفت شاهین حالا به یک توفان سیکلونی شدید تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود سرعت وزش بادهای آن در فراساحل به ۱۲۰کیلومتر بر ساعت و حتی بیشتر از آن نیز برسد.

محسن حیدری افزود: بارش شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید و گردوخاک، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا مهمترین مخاطرات جوی متأثر از این چرخند حاره‌ای است.

شهرستان چابهار، کنارک، زرآباد، سرباز، قصرقند، راسک، نیکشهر و دشتیاری در جنوب استان تحت تاثیر طوفان حاره‌ای شاهین قرار خواهند گرفت.

استاندار رژیم در سیستان و بلوچستان گفته است: طوفان ۸شهرستان این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
رویترز روز جمعه ۹مهر به‌نقل از سازمان هواشناسی عمان نوشت: در ۲۴ساعت آینده طوفان شاهین به یک چرخند سیکلونیک شدید تبدیل می‌شود و مسقط و سواحل این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به ماهیگیران هشدار داده شده است که از رفتن به دریا خودداری کنند.

-توفان

 

درباره توفان حاره‌ای بیشتر بدانید:

توفان حاره‌ای بیشتر در منطقۀ خاصی از نواحی استوا ایجاد می‌شوند. این توفانها انرژی خود را از آب دریا می‌گیرند. در زمان شکل‌گیری آن نیز منطقه‌یی کم فشار ایجاد می‌شود.

عوامل ایجاد توفان حاره‌ای:

حاره در لغت به گرم، سوزان و گرمسیری معنا شده است. منطقۀ حاره یا محترقه یکی از مناطق پنجگانۀ زمین است که دارای آب و هوای گرم و مرطوب است.

در مناطقی که توفان حاره‌ای تشکیل می‌شود، یعنی همان نواحی خاصی از استوا، باید جوّی ناپایدار حاکم باشد. ناپایداری جوّی که باعث شود هوا رو به بالا حرکت کند (بالاتر از سطح دریا).

وجود بادهای نسبتاً ملایم نیز از عوامل به‌وجود آورندۀ یک توفان حاره‌ای است.

موضوع دیگر این‌که شدت باد در سطح دریا، نباید زیاد باشد. یعنی جو در آن منطقه باید کمی تا قسمتی آرام باشد.

دمای آب اقیانوس در منطقه‌یی که توفان حاره‌ای به‌وجود می‌آید باید ۲۶/۵درجۀ سانتی گراد یا بیشتر باشد. این دما تنها مربوط به سطح اقیانوس نیست، بلکه تا عمق ۴۵ متری باید نفوذ داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d7fde1e6-0baf-4035-aa4a-a638b5306f47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات