728 x 90

گزارش ویژه تلگراف: حزب‌الله لبنان در حال آموزش ارتشهای سایبری برای بی‌ثابت کردن خاورمیانه

حزب‌الله لبنان در حال آموزش ارتشهای سایبری برای ویران کردن عراق
حزب‌الله لبنان در حال آموزش ارتشهای سایبری برای ویران کردن عراق

سایت تلگراف در گزارشی ویژه افشا می‌کند که چگونه حزب‌الشیطان لبنان در درون کمپهای آموزشی با اخبار ساختگی و جعلی به بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه دامن می‌زند. در گزارش سایت تلگراف که روز ۱۲مرداد منتشر شده آمده است:
ساختمان کهنه و فرسوده ۳طبقه در حومه بیروت که میان مجموعه‌ای از آپارتمانها در امتداد خیابان شلوغ به چشم می‌خورد. وقتی محمد از در عبور کرد او با یک ساختمان لوکس مواجه شد که پر از فن‌آوریهای پیشرفته و چراغهای چشمک زن مربوط به تجهیزات متخصصان کامپیوتر بود.

عراقی جوان وارد یک کمپ آموزش ۱۰روزه جعل اخبار شده بود که گرداننده آن گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت ایران بود. این دوره آموزشی به وی یاد می‌داد که چطور در سراسر خاورمیانه ترس و اختلاف بپراکند.
این دوره به او آموزش می‌دهد که چطور شبکه‌های ساختگی رسانه‌های اجتماعی بسازد. این شبکه‌ها بعداً برای پخش تبلیغات و اطلاعات نادرست در اینترنت استفاده خواهد شد و به سر در گمی و بعضی اوقات مرگ در کشور خودش دامن می‌زند.

در ادامه این گزارش آمده است:
گزارش تحقیقاتی تلگراف افشا می‌کند که حزب‌الله به هزاران نفر از فعالان شبکه‌های اجتماعی مورد حمایت ایران آموزش داده است و به ایجاد «ارتشهای سایبری» در سراسر منطقه کمک می‌کند.
این روزنامه می‌تواند افشا کند که حداقل از سال۲۰۱۲ حزب‌الله افراد را برای دوره‌هایی که به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهد که چطور عکسها را دست‌کاری کنند، تعداد زیادی حساب‌های کاربری جعلی شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنند، ویدئو تولید کنند، سانسور فیس‌بوک را دور بزنند و به‌طور مؤثری در اینترنت دروغ‌پراکنی کنند با هواپیما به لبنان فرستاده است.

مصاحبه شوندگان به شرط ناشناس ماندن به تلگراف گفتند، دانشجویان از عراق، عربستان سعودی، بحرین و سوریه آمده‌اند.
تحلیل‌گران می‌گویند: این کمپ نفوذ شرورانه رژیم ایران در منطقه و میزانی که حاضر است برای گسترش ایدئولوژی افراطی خود در خاورمیانه‌ای به‌طور فزاینده‌یی شکننده پیش برود، را برجسته می‌کند.
تصویر عملیات‌های آموزش دیجیتال حزب‌الله مبتنی است بر بیش از ۲۰ مصاحبه با سیاستمداران، تحلیل‌گران، متخصصان شبکه‌های اجتماعی، یک عضو واحد عملیات‌های روانی ارتش عراق، یک عضو سرویس مخفی عراق و چند عضو سابق ارتش الکترونیک.
این مصاحبه‌ها شامل دو مصاحبه با جزئیات با افرادی می‌شود که مستقیماً دست‌اندرکار لجستیک اعزام افراد به دوره‌های حزب‌الله در لبنان طی چندین سال بوده‌اند و اطلاعات دست اول داشتند که چطور آنها عمل می‌کنند...

محمد [یکی از افرادی که در دوره آموزشی شرکت کرده -م] گفت: «این یک صنعت خیال‌پردازی است. حزب‌الله میلیونها دلار از اداره این دوره‌ها درآمد دارد».
عبدالله که خواستار علنی نشدن اسم کاملش شد، یک سیاستمدار ارشد در یکی از بزرگترین احزاب سیاسی عراق است و شخصاً دست‌اندرکار اعزام افراد به بیروت برای آموزش گرفتن نحوه ایجاد و اداره کردن حساب‌های جعلی شبکه‌های اجتماعی بود.
او گفت: «این موضوع تبدیل به یک تجارت برای حزب‌الله شد. افرادی که ما اعزام می‌کردیم در بیروت مهارت کسب می‌کردند و وقتی آنها بر می‌گشتند شروع به آموزش دادن به فعالان در داخل عراق می‌کردند.» عبدالله گفت، آموزش مشابه‌ای در ایران هم داده می‌شد ولی مانند این مشهور و ساده قابل دسترسی نیست...

مهند السماوی که رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال عراق و یک مرکز مستقل نظارت و تجزیه و تحلیل است، بر این باور است که تأثیر اطلاعات گمراه‌کننده شبکه‌های اجتماعی در کشورهای خاورمیانه مانند عراق که فاقد مؤسسات قوی دولتی و خبرنگاری هستند خیلی بیش از تأثیرات در اروپا و آمریکا است.
او گفت: «تأثیر کلی افزایش پروفایلهای جعلی که اطلاعات نادرست پخش می‌کنند برای عراق به‌شدت مخرب است و در تمام مدت بدتر می‌شود. اظهارنظرها و پیامهای جعلی که خشونت را تحریک می‌کنند که در اینترنت گسترش می‌یابد، می‌تواند به‌سادگی مستقیماً منجر به خشونت مرگبار در زندگی حقیقی در عراق شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c59f1148-b63c-45c4-a61f-32118b83be95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات