728 x 90

گرانی‌های افسارگسیخته و حدیث‌ها و گزارشهای ناروشن!

گرانی و تورم افسارگسیخته
گرانی و تورم افسارگسیخته

جهان صنعت چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، با درج مطلبی با عنوان، اگر گرانی در راه نیست چرا ول می‌دهید؟ با اعتراف به روند «‌افزایش نرخ تورم شتابان مواد غذایی» به پیامدهای اجتماعی آن هشدار داد.

جهان صنعت در این باره نوشت: در همین روزهای تازه سپری‌شده نیز قیمت ماکارونی و نانهای حجیم و نیز قیمت انواع ساندویچ و کالاهایی که در آنها آرد گندم استفاده می‌شود گران شده است. دولت سیزدهم با این توجیه که نباید یارانه آرد گندم به جیب چند تولیدکننده برود یا به کشورهای دیگر قاچاق شود اقدام به افزایش قیمت آرد تحویلی به بخش صنعت کرده است.
با این اقدام و تا همین جای کار راه برای افزایش نرخ تورم شتابان مواد غذایی هموار شده و با حذف یارانه ارزی به واردات نهاده‌های دامی باید چشم به راه افزایش قیمت گوشت قرمز‌، گوشت مرغ و تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنیات باشیم.


این رسانه حکومتی با اشاره به دروغ‌بافی‌های رئیسی جلاد در زمینه بالا نرفتن قیمت نان و بنزین افزود: با این همه رئیس دولت در تلویزیون و خطاب به شهروندان تصریح کرد قیمت نان و بنزین و دارو افزایش نخواهد یافت. شهروندان ایرانی حالا می‌پرسند اگر قرار نیست قیمتها افزایش یابد چرا باید به هر خانواده در سه دهک فقیرتر ۳۵۵هزار تومان و نیز به چند دهک با درآمدهای بالاتر ۲۵۵هزار تومان یارانه داده شود. .
می‌توان از شهروندان ایرانی که سخنان رئیس دولت و معاون اول او را از تلویزیون شنیده‌اند نظرخواهی کرد و میزان و درجه موجب شدن آنها را درباره این‌که قرار نیست گرانی رخ دهد پرسید یا از شهروندان نظرخواهی کرد که اعتماد آنها به وعده دولت سیزدهم چقدر است.

 

همین روزنامه در مطلبی با عنوان در باغ سبز (؟!) به خطاهای دولت رئیسی پرداخت و نوشت:... دولت در مسیر این جراحی اقتصادی دچار چند خطای راهبردی شده است. خطای نخست این است که حذف دلار ۴۲۰۰تومانی در شرایطی اتفاق می‌افتد که هم انتظارات تورمی فعال است و هم شاخص تورمی نرخ‌های بالایی را نشان می‌دهد. خروجی نخستین خطای سیاست‌گذاری دولت تحمیل گرانی‌های جدید و چندبرابر شدن قیمت همه کالاها و اقلام مصرفی است. خطای دومی که دولت مرتکب شده را باید در فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای این منظور دنبال کرد. با توجه به حاکم بودن شرایط تحریمی بر اقتصاد ایران و محدود بودن منابع مالی دولت، هر گونه سیاست حمایتی از مسیر خلق پول قابلیت اجرایی خواهد داشت که نتیجه آن نیز چیزی جز تحمیل مجدد فشارهای تورمی و افزایش قیمت نخواهد بود. .
یارانه‌های پرداختی قرار است برای جبران کدام بخش از نیازهای ضروری جامعه باشند. آن‌چنان‌که به‌نظر می‌آید همه کالاهای مصرفی با افزایش قیمت همراه خواهند شد و هیچ کالایی از موج گرانی‌ها در امان نخواهد ماند...

 

شتاب‌زده و نگران عنوان مطلب دیگری از همین روزنامه حکومتی است که به دروغ‌گویی و بلوف‌درمانیهای رئیسی جلاد را پیرامون این‌که؛ «تورم سیر نزولی پیدا کرده است!» را مورد تمسخر قرار داده‌اند و به پیامدهای اجتماعی این بحران خطرناک هشدار می‌دهند.
جهان صنعت به‌نقل از کارشناسان حکومتی درباره پیامدهای بحران خطرناک کنونی نظام در مورد تورم و گرانی‌های افسارگسیخته‌ای که «روزبه‌روز و کمیاب شدن برخی کالاها که از قضا خوراک اصلی مردم و خاصه طبقه فرودست» است نوشت:... دولتمردان (؟!) خوب می‌دانند که انباشت این همه نگرانی و فشار اقتصادی در جامعه نتیجه خوبی ندارد لذا این‌طور تدبیر کردند که برای اثبات برادری خود، حرف از دهان رئیسی درنیامده یارانه‌ها را واریز کنند. چنین هم کردند اما دیدیم که قابل برداشت نبود!. .
برنامه‌هایی که در دستور است قابل اطمینان نیست. . حدیث‌های متناقضی وجود دارد و گزارشهای روشنی وجود ندارد. آنچه درباره یارانه نان، کارت نان، هشت دهک یا نه دهک اول و… می‌شنویم نشان می‌دهد که با شتاب‌زدگی یک مسأله مهم مدیریت می‌شود و این شتاب‌زدگی و گاها خامی و ناپختگی می‌تواند آن جراحی بزرگ را به‌شدت مورد مخاطره قرار دهد و نگرانی مردم را هم بیشتر کند»... .
رئیسی می‌گوید تورم سیر نزولی پیدا کرده است! ما در همین سال جدید در بیشتر اقلام و کالاهایی که در فروشگاهها است، افزایش قیمت داشته‌ایم. اگر آن‌طور که می‌گویند تورم نزولی شده، بگویند که کجاست؟»...

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba970b38-9988-4de4-ad24-d03469d4f289"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات