728 x 90

ژنو

کنفرانس وضعیت حقوق‌بشر در ایران - محکومیت استمرار نقض حقوق‌بشر

‎ ژنو - کنفرانس وضعيت حقوق بشر درایران - محكوميت استمرار نقض حقوق بشر در ايران
‎ ژنو - کنفرانس وضعيت حقوق بشر درایران - محكوميت استمرار نقض حقوق بشر در ايران

هم‌زمان با اجلاس امسال شورای حقوق‌بشر که از نهم سپتامبر در مقر اروپایی ملل ‌متحد در ژنو برگزار شد، کنفرانسی به‌دعوت ۳سازمان حقوق‌بشری دارای رتبهٔ مشورتی سازمان ملل، شامل فرانس‌لیبرته (بنیاد دانیل میتران)، انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان و انجمن بین‌المللی توسعهٔ آموزش برگزار شد.

در این کنفرانس که مدیریت آن‌را دکتر حنیفه خیری برعهده داشت. سخنرانان ضمن بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندی، خواستار لغو مصونیت عاملان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷که جزو بالاترین مقامات رژیم هستند و سپردن آنها به دست عدالت شدند.

 

سخنرانان در این کنفرانس عبارت بودند از:

  • لورنس فلمان ری‌یل-نماینده مجلس فدرال سوئیس
  • دکتر آلخو ویدال کوادراس-رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت
  • کریستی بریملو، حقوق‌دان با رتبه مشورتی ملکه، و وکیل برجسته بین‌المللی حقوق‌بشر
  • دکتر هنریک هرمانسون متخصص حقوق سیاسی و محقق در زمینه حقوق بشر
  • بهزاد نظیری عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران

 

در این کنفرانس همچنین شاهدان جنایتهای رژیم و بستگان زندانیان قتل‌عام شده مشاهدات خود را بازگو کردند.

 

دکتر حنیفه خیری که مدیریت این کنفرانس را برعهده داشت ابتدا ضمن معرفی سخنرانان اهداف این کنفرانس را برای حاضران تشریح کرد

در ادامه خانم کریستی بریملو حقوق‌دان و وکیل برجسته بین‌المللی حقوق‌بشر، با اشاره به این‌که به‌دلیل وجود شواهد زیاد در مورد قتل‌عام ۶۷، می‌توان این جنایت را از نظر حقوقی مورد بررسی قرار داد، گفت: سازمان ملل باید وارد بررسی این جنایت علیه بشریت شود در غیراینصورت سازمان ملل فلسفه وجود خود را از دست داده و از هدف اصلی خود دور می‌شود.

وی سپس با اشاره به مصاحبه اخیر دژخیم مصطفی پورمحمدی افزود: وی در سخنرانی خود هم‌چنان این قتل‌عام را توجیه می‌کند. وی تأکید کرد عاملان این جنایت باید به دادگاه کشانده شوند.

 

دکتر آلخو ویدال کوآدراس رئیس کمیته بین‌المللی در جستجو عدالت سخنران دیگر این کنفرانس بود. وی گفت: ۳۰هزار زندانی سیاسی در مدت کوتاهی اعدام شدند و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند و هنوز هم محل دفن این افراد توسط مقامات ررژیم ایران مخفی نگه داشته می‌شود.

نقض حقوق‌بشر در ایران در رژیم آخوندی امری نهادینه شده است و در قوانین و در عمل پیاده می‌شود.. نقض سیستماتیک حقوق‌بشر پایه و اساس رژیم حاکم بر ایران است.

وی در ادامه افزود: مقامات رژیم ایران باید در قبال نقض فاحش حقوق‌بشر در شورای حقوق‌بشر پاسخگو باشند. وی از گزارشگر وضعیت حقوق‌بشر در ایران و گزارشگر کشف حقیقت درخواست کرد که کار خانم عاصمه جهانگیر را ادامه دهند. وی گفت که جامعه بین‌المللی باید مسأله نقض حقوق‌بشر را در مرکز توجه خود قرار دهد. اساسی‌ترین و ضرورترین قدم در این رابطه، مقابله با موضوع مصونیت از مجازات در این رژیم است.

 

لورانس فلمن رئیل نماینده پارلمان فدرال سوئیس طی سخنانی حمایت خود را از خواست ایجاد کمیسیون تحقیق مستقل در مورد قتل‌عام ۶۷توسط شورای حقوق‌بشر و اجرای عدالت درباره عاملان این جنایت علیه بشریت حمایت کرد و گفت: به نوبه خودم به کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل خانم میشل باشله برای حمایت از اجرای عدالت و تحقیق درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷فراخوان می‌دهم.

سازمانهای غیردولتی و فعالان حقوق‌بشر باید به کار مؤثر و جدی خود ادامه دهند تا عاملان این جنایت به دست عدالت سپرده شوند وی در انتها تأکید کرد حقوق‌بشر باید بر منافع اقتصادی دولتها مقدم باشد و نباید قربانی این منافع بشود.

 

دکتر هنریک هرمانسون متخصص حقوق سیاسی و محقق در زمینه حقوق‌بشر در سخنان خود گفت: این جنایت علیه بشریت که در سال ۱۹۸۸ در ایران انجام شده است، برای مرتکبین آن به‌دلیل ماهیت رژیم، تبدیل به نردبان ترقی آنها شده است. همدستی در این جنایت شاخصی برای انتخاب این افراد در مقامات بالای رژیم است. به این ترتیب مصونیت در این حکومت نهادینه شده است. عاملان این جنایت در همه سطوح این رژیم قرار دارند و در همه جنایتهای فعلی که در همین زمان انجام می‌گیرد نیز دست دارند.

 

بهزاد نظیری عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران گفت: سی سال است که این قتل‌عام در سکوت جامعه بین‌المللی رسیدگی ناشده باقی مانده بود. از سال ۲۰۱۶این موضوع به‌دلیل فعالیت‌های انجام شده مجدداً مطرح شد و طی این سه سال به‌دلیل کار عظیمی که انجام شد توانستیم مکانیسم های سازمان ملل را فعال کنیم. وی افزود: ما با رژیمی روبه‌رو هستیم که چهل سال است در حال نقض حقوق‌بشر می‌باشد. بنابراین فقط با تغییر این رژیم می‌توان به این نقض حقوق‌بشر پایان داد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb3dfa12-6ee5-456b-b54d-3e49365ae17a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات