728 x 90

کریم خان، دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه، تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی جنگ حماس و اسرائیل

کریم خان، دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه
کریم خان، دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه

کریم خان، دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه، روز گذشته وارد مصر شد تا جنایات جنگی احتمالی جنگ حماس و اسراییل را مورد تحقیق قرار دهد. وی ضمن توضیح در مورد سفر خود از جمله گفت: من در لحظه حساسی از تحولات جهانی به اینجا آمده‌ام. ما به‌طور روزانه صدای افراد و به‌خصوص کودکانی را می‌شنویم که ساختگی نیستند و می‌توانند کودکان ما محسوب شوند... هم‌چنین صحنه‌هایی از جنایاتی که در گذشته در نقاط مختلف جهان، از جمله در کیبوک اتفاق افتاده‌اند. ما تصاویر وحشتناکی که روز ۷اکتبر از اسراییل بیرون آمد را دیدیم. هر کدام از ما که به خدا و انسانیت اعتقاد دارد، طبعاً از این صحنه‌های دلخراش، قلبش به درد آمده است. زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان نباید به‌عنوان گروگان از خانه و کاشانه‌شان ربوده شوند. چنین اعمالی نباید بدون تحقیق و مجازات باقی بمانند. هم‌چنین نمی‌توانیم روی اعمال خشونت‌آمیز و ظالمانه‌ای که در واکنش به این حملات انجام می‌شود تأمل نکنیم. چیزی که هم‌اکنون در غزه شاهد آن هستیم... . وظیفه و هدف اصلی من به‌عنوان دادستان مستقل بین‌المللی باید دستیابی‌عدالت در حق قربانیان و بررسی بیطرفانه شواهد و دفاع از حقوق مردم است، چه آنها که در کرانه غربی، یا آنها که در غزه و اسراییل هستند... .

 

دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه افرود: دیدن صحنه‌های درد و رنج دلخراش کودکان و فلسطینیان ساکن غزه که هیچ طرفی در این جنگ نیستند بسیار دردآور است. دیدن اجساد کودکانی که می‌توانستند بچه‌های ما باشند، برای ما یک هشدار است. دیدن مردمی که در دام جنگ گرفتار شده و هیچ مفری ندارند قابل‌تحمل نیست. آیا باید عقب بنشینیم و این وضعیت را قبول کنیم؟ خیر، این قابل‌قبول نیست. اسراییل یا بایستی طبق قراردادهای بین‌المللی عمل کند و یا مورد حسابرسی قرار گیرد. آنها باید بدانند هر گونه حمله به غیرنظامیان و یا اماکن غیرنظامی باید در چهارچوب قوانین بین‌المللی باشد... . تیم من در حال جمع‌آوری شواهد است، تا نشان بدهیم رعایت قوانین بین‌المللی اختیاری نیستند... این قوانین متقابلاً شامل حال حماس نیز می‌شوند. با توجه به هدف قرار دادن غیرنظامیان با موشک... تحقیقات ما پس از ۷ اکتبر آغاز شده است. این تحقیقات رخدادهای غزه و هم‌چنین کرانه غربی را شامل می‌شود که من بسیار در مورد آن نگران هستم. گزارشاتی که حاکی از حمله شهرک نشینان اسراییلی علیه فلسطینیان است.

 

کریم خان گفت: من خواهان آزادی فوری همه گروگانهایی هستم که از اسراییل گرفته شده‌اند. هم‌چنین اعلام می‌کنم مسدود کردن امدادها و کمکهای انسانی، طبق قوانین کنوانسیون ژنو، می‌تواند جنایت محسوب شود. می‌خواهم خطاب به اسراییل تأکید کنم بدون هیچ درنگی باید دسترسی غیرنظامیان به مواد غذایی، آب و دارو تضمین شود. من شاهد کامیونهایی پر از کمکهای انسان‌دوستانه هستم که پشت گذرگاه رفح متوقف شده‌اند، در حالی‌که انسانهای بیشماری در آنطرف نیاز فوری به آنها دارند. این کمکها باید بدون هیچ تأخیری ارسال شوند. هم‌چنین به حماس و هرکس که کنترل غزه را در دست دارد می‌گویم کمکهایی که به غزه ارسال می‌شوند، باید در اختیار غیرنظامیان قرار گیرند و نباید از آنها گرفته یا سرقت شوند.

(یوتیوب دادگاه جنایی بین‌المللی ۷آبان ۱۴۰۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fae23424-d908-4e7d-9ae0-371d889f8ba9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات