728 x 90

کدام تحریم‌ها علیه رژیم ایران اعمال می‌شود

تحریمها علیه رژٰیم ایران
تحریمها علیه رژٰیم ایران

از فردا سه‌شنبه ۱۶مرداد۹۷ موج اول تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران که در پی حصول توافق هسته‌یی با این رژیم لغو شده بود، باز‌می‌گردد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از خروج از برجام دوره تنفس ۹۰روزه و ۱۸۰روزه برای بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم ایران در نظر گرفته بود.

گفته می‌شود که تحریمهایی که در پایان موعد ۹۰روزه باز‌می‌گردند عبارتند از:

  • - خرید‌ و‌ فروش اسکناس یا اسناد مبتنی بر دلار از سوی دولت ایران
  • - خرید‌ و‌ فروش طلا و سایر فلزهای گرانبها، خرید، تأمین یا انتقال فلزاتی نظیر گرافیت
  • - فلزات خام یا نیمه‌خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهای مورد استفاده از سوی صنایع ایران
  • - افتتاح حساب ریالی در خارج از مرزهای ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل‌توجه
  • - تأمین مالی خارجی و خرید اوراق منتشر شده از سوی دولت ایران
  • - خودروسازی ایران
  • - خرید‌ و‌ فروش و تأمین قطعات هواپیما
  • - فرش و مواد خوراکی تولید شده در ایران

 

به گزارش یورونیوز، صادرات ایران به آمریکا به‌شدت سقوط کرد و به سالانه یک میلیون دلار تنزل کرد ولی واردات از آمریکا به کمتر از ۱۰۰میلیون دلار در سال نرسید. در واقع در آغاز چهارمین دهه روابط تجاری دو کشور پس از انقلاب ۵۷، صادرات آمریکا به ایران بیشتر به دارو و تجهیزات پزشکی محدود شد و به همین دلیل در بحرانی‌ترین شرایط روابط دیپلماتیک دو کشور، تجارت دو کشور همواره برقرار ماند.

پس از حصول توافق هسته‌یی میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ از جمله آمریکا، تجارت میان دو کشور از سال ۱۳۹۴ بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت و در سال ۱۳۹۶ رکورد صادرات ایران به آمریکا طی ۴۰سال گذشته شکسته شد و به بیش از ۱۳۳میلیون دلار رسید.

به گفته ترامپ، رژیم ایران از منافع توافق هسته‌یی در جهت توسعه‌طلبی‌ منطقه‌یی و افزایش تنش در خاورمیانه بهره برده است و بر همین اساس مستوجب تحمل دوباره تحریم‌های اقتصادی گسترده است.

 

جزییات بیشتری از مرحله اول تحریمها

در فاز اول تحریم‌ها گذشته از وضع ممنوعیت عمومی معامله دلار، طلا، آلومینیوم، فولاد و قطعات خودرو برای ایران، آمریکا مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدأ ایران را هم لغو خواهد کرد و فروش هواپیمای تجاری و قطعات آن را به ایران ممنوع خواهد کرد.

البته اعمال مجدد تحریم‌های تجاری علیه ایران به‌معنای بسته شدن معبرهای ورود کالاهای آمریکایی به ایران نیست‌ چرا‌ که فارغ از آمارهای رسمی دو کشور در خصوص حجم و ارزش تجارت دو کشور، بازار ایران همواره جذابیت بالایی برای ورود قاچاق محصولات آمریکایی داشته و هیچ‌گاه از حضور آنها خالی نشده است؛ محصولاتی هم‌چون تولیدات شرکت اپل و دل که رد پای آنها در آمار تجارت رسمی دو کشور دیده نمی‌شود ولی سود تجارت آنها برای تجار ایرانی دلچسب‌تر از تن‌دادن به توسعه تجارت رسمی میان دو کشور است.

 

بیشتر بخوانید:

پیامدهای مرحله اول تحریمها

در این مقطع اشخاصی که با برجام از تحریم‌ها درآمدند، دوباره به فهرست تحریم‌ها برمی‌گردند.

باید در نظر داشت که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان به‌شمار می‌آمد و سالانه میلیاردها دلار نفت و گاز صادر می‌کرد. اما تولید نفت ایران، در کنار تولید ناخالص داخلی آن، به‌طور چشمگیری با تحریم‌های بین‌المللی سقوط کرد.

در عین‌حال باید در نظر داشت که این قبیل تحریم‌ها فراتر از حیطه مناسبات بین ایران و آمریکا خواهد بود؛ به این شکل که همه شرکتهای غیرآمریکایی را که با بازار ایران تعامل دارند، هدف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار می‌دهد.

برایان هوک، مدیر سیاست‌گذاری وزارت‌خارجه آمریکا، روز ۱۱تیر در یک نشست خبری گفت، واشنگتن مطمئن است که در جهان به اندازه کافی ذخیره نفت برای جایگزین کردن نفت خام ایران وجود دارد.

هدف آمریکا "افزایش فشار بر رژیم ایران برای کاهش درآمد نفت خام این کشور و رساندن آن به صفر است".

این توازن هم از طریق کشورهای اوپک، هند و عربستان جبران شده و خواهد شد.

 

پیامدهای مرحله دوم تحریم‌ها

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ۶ماه بعد از خروج این کشور از برجام(نوامبر سال ۲۰۱۸) وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانکهایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته‌ باشند(مثلاًًً بانکهای چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند. آمریکا اعلام کرده همه کشورها و شرکتهایی که پس از ۱۳آبان ۱۳۹۷با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، مشمول مجازات‌‌های آمریکا خواهند شد.

 

در حال حاضر و در پس تمامی تحریم‌ها و معادلات سیاسی و اقتصادی، مردم ایران هستند که حرف آخر را می‌زنند. آنها خواهان حکومتی هستند که به جای سرمایه‌گذاریهای کلان برای صدور تروریسم، به صلح و آبادانی کشور و همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگانش بپردازد. از این رو، در این روزها، پرطنین‌تر از هر زمان دیگری در شیراز و اصفهان و رشت و دیگر شهرها، سرنگونی نظام دیکتاتوری خامنه‌ای را فریاد می‌کنند و مرگ بر دیکتاتور می‌گویند.

 

مطالب مرتبط:

 

جمهوریخواهان کنگره به‌دنبال تمدید ۱۰ساله تحریمها علیه رژیم ایران

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/829bb000-72b2-4553-b3be-0526469da53e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات