728 x 90

چهل ونهمین روز جنگ در غزه - مصر اعلام کرد ۲۵گروگان در غزه شامل ۱۲تایلندی و ۱۳زن و کودک دیگر آزاد شدند

برگشت مردم غزه به خانه‌ها در خلال توقف جنگ
برگشت مردم غزه به خانه‌ها در خلال توقف جنگ

اخبار و رویدادهای چهل ونهمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

آخرین اخبار رویترز از آزادی گروگانهای و اسیران فلسطینی

-شبکه‌های تلویزیونی اسراییل گزارش دادند که اولین زنان و کودکان اسراییلی گروگانی که قرار بود بر اساس اولین توافق آتش‌بس جنگ با حماس آزاد شوند، روز جمعه آزاد شدند و تایلند گفت ۱۲کارگر تایلندی نیز آزاد شدند.
-در عوض، اسراییل قرار بود روز جمعه ۳۹فلسطینی را از زندانهای خود آزاد کند که در میان آنها ۲۴زن و ۱۵نوجوان بودند.
-صلیب‌سرخ می‌گوید عملیات چند روزه آزادسازی گروگانهای غزه، اسرای فلسطینی آغاز شد
-تصاویر تلویزیونی خودروهای صلیب‌سرخ را هنگام عبور از غزه به مصر نشان می‌دهد
-بسیاری از فلسطینی‌های شاد اما محتاط در آغاز آتش‌بس چهار روزه غزه در روز جمعه از پناهگاههای موقت بیرون آمدند تا سفر طولانی بازگشت به خانه‌های خود را آغاز کنند.
-فلسطینی آواره‌ای که از شهر غزه گریخته است، می‌گوید: «ما اجازه بازگشت نداشتیم».

رویترز
تایلند می‌گوید ۱۲گروگان در غزه آزاد شدند. رسانه‌های اسراییلی از تحویل گروگانهای دیگر خبر می‌دهند
تایلند روز جمعه اعلام کرد که ۱۲نفر از اتباع این کشور از میان گروگانهای اسیر شده توسط حماس در اسراییل آزاد شده‌اند و رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند که گروهی از زنان و کودکان به صلیب‌سرخ تحویل داده شده‌اند، اولین گروگانهایی که تحت یک آتش‌بس موقت آزاد شدند.
سرتا تاویسین، نخست‌وزیر تایلند، در یک پست در شبکه‌های اجتماعی گفت که این ۱۲تایلندی از اسارت در غزه آزاد شده‌اند... .
رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند که اولین گروه از گروگانها که طبق توافق آتش‌بس آزاد می‌شدند به صلیب‌سرخ و یک تیم امنیتی مصری تحویل داده شدند. رویترز نتوانست فوراً این موضوع را تأیید کند.
نیویورک تایمز:
-دولت مصر اعلام کرد که ۲۵گروگان در غزه شامل ۱۲شهروند تایلندی و ۱۳زن و کودک دیگر روز جمعه از اسارت آزاد شدند.
گروگانها به‌عنوان بخشی از تبادل اسرا به مصر منتقل شدند که قرار بود ۳۹ اسیر و زندانی فلسطینی را در اولین روز آتش‌بس چهار روزه از زندانهای اسراییل آزاد کنند، که می‌تواند طولانی‌ترین توقف درگیری در هفت هفته جنگ بین اسراییل و حماس باشد.

 

خبرهای کوتاه رویترز درباره اولین توقف جنگ در غزه

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه گفت که آتش‌بسی که با حماس در غزه در جریان است، یک توقف کوتاه است و پس از آن، اسراییل عملیات خود را با نیروی نظامی کامل از سر خواهد گرفت.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، روز جمعه گفت که کشور آینده فلسطین ممکن است غیرنظامی شده و یک حضور موقت امنیتی بین‌المللی در آن مستقر باشد تا هم برای آن و هم برای اسراییل تضمین باشد.

سیسی در یک کنفرانس خبری مشترک در قاهره با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک گفت ما گفتیم که آماده هستیم که این کشور غیرنظامی‌شود و هم‌چنین می‌توان ضمانتهایی برای نیروها، اعم از نیروهای ناتو، نیروهای سازمان ملل، یا نیروهای عربی یا آمریکایی، وجود داشته باشد تا زمانی که امنیت هر دو کشور، دولت نو پای فلسطین و کشور را به دست آوریم.

سیسی افزود: قطعنامه سیاسی که نیازمند تشکیل کشور فلسطینی بر اساس مرزهای ۴ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی است، دور از دسترس باقی مانده است.

اسماعیل هنیه، روز جمعه در یک کلیپ ضبط‌شده گفت که این گروه تا زمانی که اسراییل نیز پایبند باشد، به آتش‌بس و قرارداد مبادله گروگان پایبند است.

اولین زنان و کودکان اسراییلی که روز جمعه تحت یک آتش‌بس با حماس با تدابیری برای کاهش فشار و رسیدگی به هر گونه عارضه پزشکی فوری، تحت مراقبت نظامی به خانه بازگردانده می‌شوند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت که در حال کار بر روی تخلیه بیشتر بیمارستانهای شمال غزه در اسرع وقت با آغاز آتش‌بس است و نگرانی‌هایی را برای امنیت افراد باقی مانده در بیمارستان شفا ابراز کرد.

کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت: «ما در مورد ایمنی تخمین زده شده ۱۰۰بیمار و کارکنان بهداشتی که در شفا باقی مانده‌اند، بسیار نگران هستیم

آتش‌بس موقت بین نیروهای اسراییلی و حماس در روز جمعه در نوار غزه برقرار شد که اولین مهلت پس از ۴۸روز درگیری است که مناطق تحت محاصره فلسطین را ویران کرده است، اما هر دو طرف هشدار دادند که جنگ هنوز به پایان نرسیده است.

اسراییل و حماس از روز جمعه آتش‌بس ۴روزه را در غزه آغاز کردند و آژانس‌های امدادی امیدوارند از توقف در نبردها برای افزایش ارسال کمک‌ها به منطقه محاصره شده استفاده کنند. بخش‌هایی از شمال غزه هفته‌ها از کمکهای خارجی قطع بوده است و یکی از سخنگویان سازمان ملل آن را «جهنم روی زمین» توصیف کرد.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۱.۷میلیون نفر از جمعیت ۲.۳میلیون نفری غزه آواره داخلی باشند. به‌گفته دفتر بشردوستانه سازمان ملل‌متحد (OCHA) حدود ۱میلیون نفر از آنها در حداقل ۱۵۶پناهگاه که توسط آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (آن‌روا) اداره می‌شود، اقامت دارند.

یک مقام فلسطینی اعلام کرد که اسراییل روز جمعه ۳۹اسیر فلسطینی از جمله ۲۴زن و ۱۵پسر نوجوان را در کرانه باختری اشغالی در ازای ۱۳گروگان که قرار است توسط حماس از نوار غزه آزاد شوند، آزاد می‌کند.
تصاویر تلویزیونی رویترز نشان می‌دهد حدود یک و نیم ساعت پس از آغاز آتش‌بس بین اسراییل و مبارزان فلسطینی حماس، کامیونهای کمک‌رسانی روز جمعه از مصر وارد نوار غزه شدند.

 

 

خبرگزاری رویترز
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه در سفر به سرزمینهای اشغالی فلسطین در دومین روز از سفر خود به غزه گفت: بریتانیا ۳۰میلیون پوند (۳۷.۳۸میلیون دلار) دیگر کمک بشردوستانه به غزه ارائه خواهد کرد.

هیچ گزارشی مبنی بر بمباران، حملات توپخانه‌یی یا حملات موشکی گزارش نشده است، زیرا اسراییل و حماس آتش‌بس چهار روزه را در غزه از روز جمعه آغاز کردند، اولین توقف در جنگ ۴۸روزه‌ای که فلسطین را ویران کرده است.

ارتش اسراییل روز جمعه آژیر خطر را در دو روستا در نزدیکی نوار غزه به صدا درآورد و در مورد حملات موشکی احتمالی فلسطینیها از منطقه تحت کنترل حماس تنها چند دقیقه پس از اجرایی شدن آتش‌بس هشدار داد.  با این حال، هیچ تایید فوری مبنی بر وقوع حملات موشکی یا ایجاد خسارت وجود نداشت

اسرائیل و حماس در روز جمعه وارد یک آتش‌بس چهار روزه شدند و شبه‌نظامیان فلسطینی تصمیم گرفتند اولین گروه از گروگانها را در اواخر روز آزاد کنند و کمک‌ها را برای سرازیر شدن به نوار محاصره شده غزه افزایش دادند که اولین توقف در جنگ تقریباً هفت هفته‌یی است.

مصر اعلام کرد که با آغاز آتش‌بس چهار روزه از روز جمعه، روزانه ۱۳۰هزار لیتر گازوییل و چهار کامیون گاز به غزه تحویل داده می‌شود.
 

جو بایدن روز پنجشنبه برای جشن عید شکرگزاری آمریکا را با آتش‌نشانان جشن گرفت و نسبت به آزادی گروگانهای در حال انتظار در جنگ بین اسراییل و گروه اسلامگرای فلسطینی حماس ابراز امیدواری کرد.

خبرگزاری فرانسه
کاترین کولونا دیپلمات ارشد فرانسه روز جمعه در پکن با لی کیانگ نخست‌وزیر چین دیدار کرد و دیداری کوتاه با محوریت جنگ اسراییل و حماس و هم‌چنین تعمیق تبادلات علمی و فرهنگی بین دو کشور آغاز کرد.
 

آسوشیتدپرس
ارتش اسراییل به صدها هزار فلسطینی آواره که به جنوب غزه پناهنده شده‌اند، هشدار داده است که تلاشی برای بازگشت به خانه‌های خود در نیمه شمالی این منطقه که کانون تهاجم زمینی اسراییل است، نکنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/984a3b95-5f22-4db0-9df0-475bd10d2d51"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات