728 x 90

پولیتیکو: پنجره مذاکرات ممکن است تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه بسته شود

هتل کوبورگ، محل برگزاری نشست برنامه جامع اقدام مشترک
هتل کوبورگ، محل برگزاری نشست برنامه جامع اقدام مشترک

سایت پولیتیکو، روز ۱۳دیماه در مطلبی درباره آخرین دور مذاکرات درباره توافق هسته‌یی ایران در وین نوشت: مذاکرات روز دوشنبه پس از یک وقفه کوتاه آغاز شد و بر تهران فشار وارد شد تا «فوریت واقعی» به مذاکرات بیفزاید یا خطر از دست دادن هر گونه شانسی برای احیای توافق را بپذیرد.

برخی از مقامات نزدیک به مذاکرات گفتند که پنجره مذاکرات برای بازگشت به قرارداد۲۰۱۵ ممکن است تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه بسته شود، اگر چه برخی دیگر ادعا کردند که تاریخ مشخصی وجود ندارد... .
اما دیپلمات‌های غربی گفتند که هنوز کاملاً مطمئن نیستند که آیا ایران واقعاً علاقه‌مند به مذاکره برای بازگشت به توافق است یا صرفاً برای پیشبرد برنامه هسته‌یی خود وقت‌کشی می‌کند.
با توجه به کاهش جدول زمانی، یک دیپلمات ارشد غربی گفت که از این هفته "تمامی موضوعات باید به‌صورت موازی مورد مذاکره قرار گیرند."...
به‌گفته دیپلمات‌های غربی، برخی کشورها از ایران می‌خواهند سانتریفوژهای پیشرفته‌اش را نابود کند، اما ایران ترجیح می‌دهد آنها را دور از دسترس نگه دارد.
یک مصالحه می‌تواند خلاص‌شدن از زیرساختهایی مانند کابلها و سایر تأسیسات الکترونیکی باشد که برای راه‌اندازی سانتریفوژهای پیشرفته مورد نیاز است. نصب مجدد این زیرساخت ماهها طول می‌کشد و می‌تواند به افزایش زمان گریز اتمی کمک کند... .
ایران باید دسترسی کامل بازرسان را برای تأیید هرگونه معامله بازگرداند. ایران هم‌چنین باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی به کارت حافظه دوربینهای نصب‌شده در تأسیسات هسته‌یی را فراهم کند. تهران در حال حاضر این اطلاعات را مخفی می‌کند... .
در حالی که راستی‌آزمایی جنبه هسته‌یی توافق توسط آژانس انجام می‌شود، هیچ نهاد ذیربطی به تحریم‌ها نگاه نمی‌کند. بنابراین، مذاکره‌کنندگان باید در مورد چگونگی انجام این کار به توافق برسند.
این یکی از موانعی است که باید به‌سرعت حل شود. دیپلماتهای غربی گفتند که منتظرند ایران در این هفته در وین پیشنهاداتی ارائه کند... .
از آنجایی که ایالات متحده به‌طور یکجانبه از توافق خارج شد، این واشنگتن است که احتمالاً باید "گام اول معنادار" را بردارد، همان‌طور که یک دیپلمات ارشد غربی بیان کرد، و قبل از این‌که تهران اقداماتی برای کاهش فعالیت هسته‌یی خود انجام دهد، برخی از تحریم‌ها را لغو کند... .
تهران بارها علناً اصرار کرده است که از واشنگتن می‌خواهد تضمینی قانونی ارائه کند که در صورت بازگرداندن این توافق، ایالات متحده دوباره از این توافق خارج نخواهد شد... .
اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نمی‌تواند چنین ضمانت قانونی را ارائه دهد. بایدن در حال حاضر با کنگره‌ای به‌شدت نامتحد، دست و پنجه نرم می‌کند که حتی برخی از دموکرات ها نیز در مورد دیپلوماسی با ایران تردید دارند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a741058-c8d2-40b0-8a04-db9ee9a32c3f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات