728 x 90

پولیتیکو: واکنش‌ها به توافق بایدن با رژیم ایران شدید است

وزارت خارجه
وزارت خارجه

پولیتیکو روز دوشنبه ۲۳مرداد در گزارشی از معامله آمریکا با رژیم ایران برای آزادی گروگانهای آمریکایی به ازاء آزادی ۶میلیارد دلار پولهای بلوکه شده رژیم آخوندی در بانک‌های کره جنوبی به‌عنوان باج به این رژیم نوشت: واکنش‌ها به توافق بایدن با ایران شدید است.

پولیتیکو افزود: توافق دولت بایدن برای بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی از ایران منتقدان را به خود جلب کرده و یک جنگ لفظی راه انداخته است.

واکنش منفی به توافق آزادی پنج آمریکایی بازداشت شده در ازای چند ایرانی زندانی و دسترسی به میلیارد دلار دارایی مسدود شده برای اهداف بشردوستانه خاص عمدتاً از سوی محافظه‌کاران و برخی از اعضای جامعه ایرانی-آمریکایی است. آنها با استدلالی که توسط نامزدهای ریاست‌جمهوری ران دسانتیس و مایک پنس در میان دیگران مطرح شد، شروع می‌کنند که این پیمان پرداخت باج است.

مخالفان بر این باورند که بازکردن راه نجات مالی به آخوندهای حاکم، تهران را در حالی که ضعیف است، تقویت می‌کند.

کایلی مور گیلبرت، یک آکادمیسین بریتانیایی-استرالیایی که بیش از ۸۰۰روز در ایران [در بازداشت] نگه‌داشته شده بود به‌تازگی گفت: این بودجه، تهران را تشویق می‌کند تا غربی‌های بیشتری را گروگان بگیرد.

منتقدان هم‌چنین تأکید دارند که تهران از ۶میلیارد دلار برای انجام حملات تروریستی و هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در منطقه استفاده خواهد کرد. آنها استدلال می‌کنند که کمپین فشار حداکثری به سبک ترامپ برای بازگرداندن آمریکاییها به کشور بهتر است.

هم‌چنین از پاسخی که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در یک کنفرانس خبری هفته گذشته داد، ناخشنودی وجود دارد. این دیپلمات ارشد در پاسخ به این سؤال که آیا شهروندان آمریکایی یا مقیم دیگری که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند در ایران وجود دارد یا خیر، گفت که از هیچ‌کدام خبردار نیست. منتقدان خاطرنشان کردند که چگونه دستکم دو مقیم دائم [در آمریکا] شهاب دلیلی و شهروند آلمانی جمشید شارمهد، در بازداشت ایران باقی می‌مانند. اما مقامات ایالات متحده خاطرنشان می‌کنند، هیچ‌کدام یک از این افراد که به اشتباه بازداشت شده‌اند، از نظر دولت ایالات متحده نیافتاده‌اند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی به نات سک دیلی (NatSec Daily) گفت: ۶میلیارد دلار هیچ نوع پرداختی نیست. اینها دلار آمریکا نیستند. آنها دلار مالیات‌دهندگان نیستند. او افزود: هیچ‌کس مصمم نیست تا افرادی که به اشتباه به‌طور غیرقانونی در ایران بازداشت هستند، در این کشور بمانند...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/371b9868-5f4e-4bea-8d74-f9af7d8662f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات