728 x 90

پنجاه و پنجمین روز جنگ در غزه - وال استریت ژورنال: اسراییل و حماس برای تمدید آتش‌بس موقت برای هشتمین روز توافق کردند

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات پنجاه و پنجمین روز جنگ در غزه در این صفحه به‌روز می‌شود.

 

اخبار کوتاه جنگ در غزه از خبرگزاریهای بین‌المللی

سی.ان.ان:
یکی از اعضای پارلمان اسراییل روز پنجشنبه به سی.ان.ان گفت که دولت اسراییل مایل است در مورد چارچوب متفاوتی برای آزادی مردان و سربازان تحت بازداشت حماس بحث کند تا زمانی که این آزادیها ادامه داشته باشد.
دنی دانون گفت: «حماس می‌خواهد شرایط جدیدی را برای مردان و سربازان اسراییلی تعیین کند» و افزود که «به پایان» مرحله فعلی توافق نزدیک شده‌ایم.
کشته شدن ۲مرد اسراییلی که پس از حملات ۷اکتبر حماس ناپدید شده بودند تأیید شد.

به گفته سازمان ملل، از زمان آغاز درگیریها، حدود ۴۶۰۰۰خانه در غزه ویران شده است.

 

نیویورک تایمز:
دفتر نخست‌وزیر اسراییل در شبکه ایکس اعلام کرد که حماس روز پنجشنبه دو زن دیگر را که در غزه گروگان گرفته بودند، آزاد کرد و افزود که انتظار می‌رود سایر اسیران نیز بعداً آزاد شوند.

بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با رهبران اسراییل دیدار کرد و از آنها خواست تا قبل از از سرگیری حمله به حماس در غزه، گام‌های مشخصی برای کاهش تلفات غیرنظامیان بردارند.
اقداماتی که بلینکن در یک کنفرانس خبری در تل آویو پس از این دیدارها بیان کرد، شامل تعیین مناطق امن برای رفتن غیرنظامیان، اجتناب از جابه‌جایی قابل توجه مردم و دادن گزینه بازگشت به شمال به پناهندگان در جنوب غزه بود.
وزیر خارجه آمریکا به‌عنوان بخشی از یک فشار دیپلماتیک برای تمدید آتش‌بس ضعیف در غزه و تلاش برای اعمال نفوذ بر مرحله بعدی حمله اسراییل به اسراییل رفت.

حماس دو گروگان زن دیگر را آزاد کرد که از جمله یکی که در فیلم گروگان‌گیری دیده شده بود. میانجیها روزها برای تمدید قرارداد کار کردند.

عاهد تمیمی فعال فلسطینی در میان فلسطینی‌هایی است که در آخرین تبادلات آزاد شده‌اند.

 

رویترز:
دادگاه دیوان کیفری بین‌المللی روز پنجشنبه گفت: کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) به درخواست بازماندگان اسراییلی و خانواده‌های قربانیان حملات ۷اکتبر حماس از غزه به اسراییل سفر کرده است. دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد که خان هم‌چنین برای دیدار با مقامات ارشد فلسطینی از رام‌الله در کرانه باختری اشغالی بازدید خواهد کرد.

حماس روز پنجشنبه دو گروگان زن را در میدان فلسطین مرکزی شهر غزه به صلیب‌سرخ تحویل داد و انتظار می‌رود که گروگانهای دیگر بعدازظهر پس از توافقی که در آخرین لحظه با اسراییل برای تمدید آتش‌بس منعقد شد، آزاد شوند.

پادشاه اردن می‌گوید اسراییل باید کمکهای بیشتری به غزه بدهد. به‌گفته مقامات و امدادگران، ملک عبدالله روز پنجشنبه از مقامات امدادرسان سازمان ملل و سازمانهای غیردولتی بین‌المللی خواست تا بر اسراییل فشار بیاورند تا کمکهای بیشتری را به منطقه محاصره شده غزه که در آن وضعیت انسانی بدتر می‌شود، وارد کنند.

 

 

وال استریت ژورنال:
مقامات مصری روز پنجشنبه گفتند اسراییل و حماس برای تمدید آتش‌بس موقت در غزه برای هشتمین روز توافق کردند، در توافقی که انتظار می‌رود شامل آزادی ۱۰گروگان دیگر، بیشتر زنان و کودکان باشد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حال بازدید از منطقه است و از اسرائیلی‌ها خواست در صورت از سرگیری درگیریها، وقفه را تمدید کنند و تلفات غیرنظامیان را کاهش دهند.

 

خبرهای کوتاه از خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه:

ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه: میاشیم گروگان فرانسوی -اسرائیلی [توسط حماس] آزاد شده است
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، روز پنجشنبه بار دیگر اسراییل را خشمگین کرد و گفت که او تردید دارد که اسراییل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارد و تکرار اقدام نظامی در غزه قابل‌قبول نیست.
مقامات اسراییلی روز پنجشنبه گفتند که دو زن پس از تحویل به صلیب‌سرخ در شهر غزه به اسراییل بازگشته‌اند و انتظار می‌رود که گروگانهای دیگر بعدازظهر بعد از توافق لحظه آخری با حماس آزاد شوند.
اسرائیل گروگانهای آزاد شده را میاشیم ۲۱ساله که در یک مهمانی رقص همراه با بسیاری از گروگانهای دیگر ربوده شده در غزه دستگیر شد و آمیت سوسانا ۴۰ساله نام برد. میاشیم هم‌چنین دارای تابعیت فرانسوی است.
حماس تاکنون ۹۷گروگان را در جریان آتش‌بس آزاد کرده‌اند: ۷۰زن، نوجوان و کودک اسراییلی که هر کدام در ازای ۳زن فلسطینی و نوجوان زندانی آزاد شده‌اند، به‌علاوه ۲۷ گروگان خارجی که بر اساس توافقات موازی با دولت هایشان آزاد شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به اسراییل گفت که باید اطمینان حاصل کند که غیرنظامیان فلسطینی در جنوب غزه امن هستند و نیازهای بشردوستانه آنها پیش از ازسرگیری عملیات نظامی در غزه برآورده می‌شود.

وزارت‌خارجه آمریکا: بلینکن روز پنجشنبه با محمود عباس، رئیس دولت فلسطین در رام‌الله دیدار کرد.
وزارت‌خارجه ایالات متحده: بلینکن و محمود عباس در مورد نیاز فوری به اقداماتی برای بهبود امنیت و آزادی فلسطینیان در کرانه غربی صحبت کردند.
بلینکن، محمود عباس درباره تلاش‌های در حال انجام برای تسریع در ارائه کمکهای بشردوستانه به غزه، از جمله از طریق حداکثر کردن توقف‌های بشردوستانه، گفتگو کردند.
وزارت‌خارجه ایالات متحده: بلینکن خشونت افراط‌گرایان[یهودی] علیه غیرنظامیان فلسطینی در بانک غربی را محکوم کرد و گفت که به تأکید بر حسابرسی کامل از مسئولان اینکار ادامه خواهد داد.
مقام ارشد تأمین مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه گفت که با مقامات دولت ترکیه نگرانیهای عمیق خود را درباره جمع‌آوری کمکهای مالی گروه حماس در ترکیه و نقض بالقوه قوانین محلی مورد بحث قرار داده است.
برایان نلسون معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی گفت که ترکیه در طرح‌های جمع‌آوری کمکهای مالی حماس مشهور است و این گروه احتمالاً از آن بهره خواهد برد زیرا در بحبوحه جنگ خود با اسراییل به‌دنبال پول نقد بیشتری است.

سربازان سازمان ملل‌متحد که در طول بدترین خصومتها در نزدیک به ۲۰سال اخیر در امتداد مرز لبنان با اسراییل مستقر شده‌اند، در حالی که تلاش می‌کنند تا وظیفه خود را برای حفظ صلح انجام دهند، نگرانی فوری دیگری نیز دارند: حفظ امنیت نیروهای خود.

ایتالیا و امارات متحده عربی در حال بررسی راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی در غزه هستند، در حالی که رم پزشکانی را برای کمک به درمان بیماران جوان فلسطینی که به غزه منتقل شده‌اند به این کشور خلیج‌فارس فرستاده است.
شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز پنجشنبه گفت که امارات متحده عربی ۱۰۰میلیون دلار به صندوق جدید بلایای آب و هوایی کمک خواهد کرد که همراه با سایر کشورها مبلغی بالغ بر ۳۰۰میلیون دلار را بر عهده دارند. سایر کشورهایی که قول مشارکت در این صندوق را داده بودند شامل آلمان با ۱۰۰میلیون دلار بود. بریتانیا تا ۶۰میلیون پوند (75.89 میلیون دلار)؛ آمریکا با ۱۷.۵میلیون دلار و ژاپن با ۱۰میلیون دلار.

خبرگزاری فرانسه: پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز پنجشنبه گفت، اتحادیه اروپا باید کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسد زیرا این امر به پایان درگیری اسراییل و فلسطین و ثبات منطقه کمک می‌کند.

 

 

رویترز ۹ آذر: حماس به شبه‌نظامیان خود می‌گوید در صورت تمدید نشدن آتش‌بس برای نبرد آماده شوند
شاخه مسلح حماس به جنگجویان خود در نوار غزه گفت در صورت تمدید نشدن آتش‌بس موقت که قرار است در ساعت ۷صبح روز پنجشنبه (۰۵:۰۰ به وقت گرینویچ) تمدید شود، برای از سرگیری نبردها با اسراییل آماده باشند.

این گروه شبه‌نظامی در بیانیه‌یی اعلام کرد: گردانهای القسام از نیروهای فعال خود می‌خواهند که در آخرین ساعات آتش‌بس آمادگی رزمی بالایی را حفظ کنند.

در بیانیه افزوده شده است که شبه‌نظامیان باید «در چنین شرایطی باقی بمانند مگر این‌که بیانیه‌یی رسمی مبنی بر تأیید تمدید آتش‌بس صادر شود».

 

رویترز ۹ آذر: چین به‌دنبال نقشه راه «واقعی» برای راه‌حل دو کشوری برای حل مناقشه غزه است

چین روز پنجشنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا یک جدول زمانی و نقشه راه «واقعی» برای راه‌حل دو کشوری برای دستیابی به حل و فصل «جامع، عادلانه و پایدار» موضوع فلسطین تدوین کند.
این پیشنهاد در نامه‌یی ارائه شد که در آن موضع چین در مورد حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل که توسط وزارت‌خارجه چین منتشر شد و در زمانی که چین ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه نوامبر را برعهده گرفت، ارائه شد. به‌گفته این نامه شورای ۱۵عضوی باید میانجیگری دیپلماتیک خود را تشدید کند، راه‌حل دو کشوری را دوباره آغاز کند و یک کنفرانس بین‌المللی صلح معتبرتر و مؤثرتر را در اسرع وقت برگزار کند. چین از شورا خواست تا به درخواست عمومی جامعه بین‌المللی برای آتش‌بس فراگیر برای توقف درگیریها توجه کند... .


نیویورک تایمز ۹ آذر:
آشکار شدن شکافها: پرزیدنت بایدن به‌دلیل همبستگی خود با اسراییل در میان حامیان دیرین و حتی در داخل کاخ‌سفید با خشم عمیقی مواجه است.

میانجیها روزها برای تمدید آتش‌بس کار کردند
دقایقی قبل از پایان آتش‌بس در صبح پنجشنبه در ساعت ۷صبح به وقت محلی، حماس در بیانیه‌یی اعلام کرد که این آتش‌بس یک روز دیگر ادامه خواهد داشت. ارتش اسراییل در همان زمان این قرارداد را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد، اما جزئیاتی را در مورد جدول زمانی ارائه نکرد.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۹آذر: آتش‌بس در جنگ اسراییل و حماس دقایقی قبل از پایان آن یک روز تمدید شد.

قطر که میانجیگری بین دو طرف را برعهده داشته است، اعلام کرد که اسراییل و حماس روز پنجشنبه توافق کردند که آتش‌بس موقت را یک روز دیگر قبل از انقضای آن تمدید کنند.
مذاکرات در مورد تمدید آن به پایان رسید و در آخرین لحظه اختلاف‌نظرها بر سر آزادی گروگانها توسط حماس در ازای توقف یک روز دیگر در جنگ به پایان رسید...

مذاکره‌کنندگان تا روز پنجشنبه در تلاش بودند تا جزئیاتی را برای تمدید بیشتر آتش‌بس به دست آورند. انتظار این بود که توقف درگیری حداقل برای یک یا دو روز دیگر با تمرکز بر آزادی زنان و کودکان تمدید شود.

به نظر می‌رسد که مذاکرات سخت‌تر می‌شود زیرا اکثر زنان و کودکانی که در دست حماس هستند آزاد می‌شوند، زیرا انتظار می‌رود که شبه‌نظامیان در ازای آزادی مردان و سربازان به‌دنبال آزادی نفرات بیشتری باشند.

با این حال، نتانیاهو روز چهارشنبه تأکید کرد که اسراییل کمپین خود را برای از بین بردن حماس، که ۱۶سال بر غزه حکومت کرده و حمله مرگبار به اسراییل را که باعث آغاز جنگ شد، سازماندهی کرده است، از سر خواهد گرفت.

نتانیاهو گفت: پس از اتمام این مرحله از بازگرداندن ربوده شدگان ما، آیا اسراییل به جنگ باز خواهد گشت؟ بنابراین پاسخ من یک بله صریح است». هیچ راهی وجود ندارد که ما تا آخر به جنگ برنگردیم».

او پیش از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به منطقه برای اعمال فشار برای تمدید بیشتر آتش‌بس و آزادی گروگانها صحبت کرد. بلینکن اواخر روز چهارشنبه وارد اسراییل شد... .


بلینکن برای گفتگو در مورد آتش‌بس و ارسال کمک‌ها وارد اسراییل شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه وارد تل آویو شد تا با رهبران اسراییل درباره آتش‌بس با حماس و ارائه کمکهای بشردوستانه به نوار غزه گفتگو کند. این سومین سفر بلینکن به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ بین اسراییل و حماس است که با حمله ۷ اکتبر به اسراییل آغاز شد و بیش از ۱۲۰۰کشته بر جای گذاشت.

 

چند خبر کوتاه از روز گذشته:
شاخه مسلح جهاد اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که تعدادی از گروگانهای غیرنظامی را به‌عنوان بخشی از معامله مبادله با اسراییل تحویل داده است.
مذاکرات بین اسراییل و حماس برای تمدید آتش‌بس غزه در آخرین لحظه روز چهارشنبه با ادعای تأیید نشده حماس مبنی بر کشته شدن یک خانواده از گروگانهای اسراییلی از جمله یک نوزاد ۱۰ماهه تحت‌الشعاع قرار گرفت.
منابع امنیتی مصر هم‌چنین گفتند که مذاکره‌کنندگان معتقدند یک تمدید دو روزه امکانپذیر است. حماس فهرستی متشکل از ۱۵زن و ۱۵نوجوان فلسطینی را منتشر کردند که در ازای آزادی گروگانهای روز چهارشنبه از زندانهای اسراییل آزاد می‌شوند.
آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که نوار غزه در بحبوحه یک فاجعه انسانی تاریخی قرار دارد و از جهان خواست که آن را نادیده نگیرند.
گوترز در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «مذاکرات فشرده برای طولانی کردن آتش‌بس در حال انجام است که ما به‌شدت از آن استقبال می‌کنیم اما معتقدیم که به یک آتش‌بس واقعی انسانی نیاز داریم.


خبرگزاری فرانسه:
میانجی قطر روز چهارشنبه اعلام کرد که ده اسراییلی از جمله یک هلندی، یک آمریکایی و سه تبعه آلمانی، دو روسی و ۴تایلندی توسط حماس در غزه آزاد شده‌اند. وی افزود: ما به‌ازا ۳۰فلسطینی از زندانهای اسراییل آزاد شده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c84a2bf1-f242-45cd-bd0b-922859c534ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات