728 x 90

وضعیت مردم و کشاورزان خوزستان سه ماه بعد از سیل

سیل در خوزستان - عکس از آرشیو
سیل در خوزستان - عکس از آرشیو

نزدیک به چهار ماه از وقوع سیل ویرانگر در خوزستان گذشت اما رژیم آخوندی دست روی دست گذاشته و رنج و سختی مردم هم‌چنان ادامه دارد.

آخوند روحانی می‌گوید ۲۰هزار خانه بازسازی شده است اما تنها ۱۲۰خانه تعمیری آماده شده است. بسیاری از کشاورزان کشت‌ تابستانه‌ را از دست‌ داده‌اند با این‌ وصف،هیچ‌ بعید نیست‌ که‌ کشت‌ زمستانه را هم‌ از دست‌ بدهند. و پس از سه ماه هنوز برق برخی مناطق سیل‌زده قطع است.

 

بر اساس اظهارات یک کارگزار رژیم در هلال‌احمر خوزستان، منازل بیش از دو هزار و ۶۰۰خانوار به نوسازی کامل و ۱۱هزار خانوار به بازسازی و تعمیر نیاز دارد و ۶هزار خانوار وجود دارد که وسایل زندگی خود را در جریان سیل از دست داده‌اند.

یک رسانه رژیم به گوشه‌هایی از وضعیت مردم سیل‌زده در خوزستان اعتراف کرده است.

سه ماه از وقوع سیل در خوزستان می‌گذرد و رنج این سرزمین زخم خورده... تمدید می‌شود،... «وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود،؟ »

قرار بود خسارتها بدون اتلاف وقت پرداخت شود، حال آن که شواهد چنین ادعایی را اثبات نمی‌کند.....

دست‌وبالشان خالی‌ است، سیل‌ همه‌ دارایی‌شان‌ را به یغما برده‌ و زمین‌ها هم‌ به‌ باتلاق‌ تبدیل‌ شده،خانه‌هایشان، ویران‌ است‌ و حالا مدتهاست‌ که‌ ویرانه‌نشین‌ شده‌اند. کشت‌ تابستانه‌ از دست‌ رفته‌ و با این‌ وصف، هیچ‌ بعید نیست‌ که‌ کشت‌ زمستانه را هم‌ از دست‌ بدهند.

 

عبدالعلی، ساکن روستای «چمیان»است. این روستا کنار رودخانه کارون در مسیر اهواز به آبادان و در ٦٠کیلومتری اهواز قرار دارد. او می‌گوید:«مردم این منطقه به‌حال خود رها شده‌اند. دستمان به هیچ جا بند نیست. مسئولان فقط مدارک را از ما گرفتند اماهنوز ریالی پرداخت نشده است.حالا که تب و تاب سیلاب فرو نشسته،ما مانده‌ایم بدون سرپناه، شغل و زمین کشاورزی.دولت‌آنقدر امروز و فردا کرد تا خود مردم از این و آن قرض کردند و برای ساخت و ساز خانه هایشان دست به کار شدند.»

احمد از اهالی«گوریه»، شهری در توابع بخش شعیبیه شهرستان شوشتر است. او هم مثل خیلی از اهالی اینجا، در ویرانه زندگی می‌کند. به‌قول خودش، خبری از بازسازی و مرمت نیست. اگر چه‌ همه افراد به منازل شان بازگشته‌اند اما نام این ویرانه‌ها را که نمی‌شود خانه گذاشت.کشاورزان کشت تابستانه خود را از دست داده‌اند و آبی برای کشت ندارند.

«تاکنون خسارت کشاورزانی که زمینهایشان بیمه نبوده، پرداخت نشده..... روحانی هم از بازسازی ۲۰هزار واحد مسکونی در خوزستان سخن گفته بود و حالا بررسیها نشان می‌دهد:‌تنها مراحل تعمیر ۱۲۰واحد مسکونی تعمیری به اتمام رسیده است.»

این رسانه به‌ نقل از یک منبع می‌نویسد:‌ وعده‌ها در حد حرف باقی مانده و در مقام عمل اقدامی نمی‌بینیم. فقط ارزیابی اولیه صورت گرفته اما خسارتی پرداخت نشده است.

مطابق اظهارات وی،«دغاغله»، «الهایی»، «خسرج»،«حلاف»، «شهرستان کارون»،«بخش اسماعلیه»،«شهرستان باوی»، «شعیبیه شوشتر»، «عبدالخان»، «الناصر»، «گوریه» و «روستای چمیان»از جمله نقاطی است که هیچ‌گونه ساخت و ساز و بازسازی و مرمتی در آن انجام نگرفته و مبلغی هم به کشاورزان پرداخت نشده و برق برخی از این نقاط هنوز وصل نیست.

این روزنامه رژیم با اشاره به چپاول کمکهای مردمی به سیل‌زدگان و این‌که معلوم نیست این کمکها در کجا هزینه شده است می‌افزاید:‌

یک عضو مجلس آخوندی از خوزستان به این‌که هیچ کاری در جبران خسارات کشاورزان و رسیدگی به موارد زیربنایی از جمله جاده‌ها و پلها و خانه‌های بهداشت و تأسیسات آبرسانی که تخریب شده انجام نشده است اعتراف می‌کند و می‌گوید:

هنوز برخی زمینهای کشاورزی زیرآب هستند. انتهای رود اعمی، بخشی از خروجی رودخانه کرخه به سمت تالاب هورالعظیم شاید بالغ بر ۲هزار هکتار زمین زیرآب است و به‌رغم این‌که به وزارت نیرو اطلاع داده شده اما اقدامی صورت نگرفته، آنها کشت تابستانه را از دست داده‌اند و احتمالاً با آمدن زمستان، کشت زمستانه خود را هم از دست خواهند داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b5d905fe-6c32-4156-9818-724b7282c9d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات