728 x 90

وزیر کشور آلبانی: رژیم ایران به‌عنوان حامی اصلی تروریسم در دنیا شناخته شده است

ساندر لشی وزیر کشور آلبانی
ساندر لشی وزیر کشور آلبانی

ساندر لِشی وزیر کشور آلبانی روز ۲۹آذر۹۷ درباره اخراج سفیر رژیم و اخراج رئیس ایستگاه وزارت اطلاعات در مصاحبه‌یی با تلویزیون ویژن پلاس گفت: آلبانی امروز از دیروز امن‌تر است، رژیم ایران به‌عنوان حامی اصلی تروریسم در دنیا شناخته شده است.

وی در رابطه با مجاهدین خلق مستقر در آلبانی گفت: مجاهدین تهدیدی برای ما نیستند، ما به آنها به‌عنوان دوست خوش‌آمد گفته‌ایم. مجاهدین در سایر کشورها هم تحت تهدید بوده‌اند، این یک شیوه‌ای است که افراد نیروهای امنیتی با پوش دیپلمات اقدام به اعمالی کرده‌اند.

 

مصاحبه وزیر کشور آلبانی با تلویزیون ویژن پلاس - ۲۹آذر ۹۷:

خبرنگار: مایلم از اخراج یک سفیر خارجی از آلبانی شروع کنم. ما در مورد سفیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین، در حالیکه هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده، از اخراج یکی از رهبران سرویس مخفی امنیتی وابسته به سفارت ایران صحبت می‌کنیم.

دولت آلبانی، دولت شما، امروز مستقیماًً توسط رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ تبریک گفته شد، روز قبل جان بولتون مشاور امنیت ملی، به این عمل درود فرستاد و همچنین مایک پمپئو، که در تقدیرش از همراهی آلبانی با ایالات متحده در موضع قوی علیه رژیم ملاها در تهران، بسیار سخاوتمند بود.

حقیقت در مورد اخراج این سفیر چیست؟ که نه تنها در طی این سی سال تا آنجاییکه من می‌دانم اولین بار است که دولت آلبانی یک سفیر اول را از آلبانی اخراج می‌کند؟

 

ساندر لِشی وزیر کشور آلبانی: این خبر در حال حاضر به‌طور گسترده پخش و علنی شده است. معلوم شده است که دو دیپلمات سفارت ایران به دلایلی که علنی و منتشر شده است، اخراج می‌شوند: به دلایل امنیت ملی.

این موضوع توجه زیادی را از جانب رئیس‌جمهور ترامپ، وزیر امور خارجه پومپئو و بولتون مشاور امنیت ملی، به خود جلب کرده است.

این بدان معنی است که این تصمیم بسیار مهمی است که دولت آلبانی در جهت منافع خود و امنیت ملی این کشور گرفته است.

می‌دانید که ما مسئولیت پذیرفته‌ایم که که به تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی که در عراق در معرض خطر فوری قرار داشتند پناه بدهیم.

آلبانی این شهروندان ایرانی را به دلائل بشردوستانه در اینجا پذیرفته تا برای آنها پناهگاه و امنیت تأمین کند. اما همچنین شناخته شده است که این شهروندان ایرانی بخشی از مقاومت ایران هستند. این واقعیت منجر به این شده است که بخشی از منازعه بین مقاومت ایران و دولت ایران به آلبانی آورده شود. این بدان معنی است که در حال حاضر خطرات بیشتری وجود دارد که این تنش یا درگیری بین طرفین به‌نحوی به اینجا منتقل شود. برای جلوگیری از همین خطرات است که دولت آلبانی چنین تصمیمی گرفته که برای عموم مردم شناخته شده است.

 

خبرنگار: وقتی که شما این را به این صورت می‌گوئید، متوجه می‌شویم که سفیر ایران شخص اصلی و مسئول بالقوه‌ٔ افزایش خطرات این درگیریها است. وقتی شما به‌عنوان یک دولت به نقطه‌ای رسیده اید که سفیر را اخراج کنید، این بدان معنی است که این موضوع، صرفاً تخمین و ارزیابی نیست، بلکه در مورد حقایق است، آیا من درست می‌گویم؟ ما در مورد تلاشهای واقعی برای سازماندهی حوادث، درگیریها، حملات و اقدامات تروریستی صحبت می‌کنیم، آیا درست است؟

وزیر کشور: البته، همه چیز، خوب یا بد که از سفارتخانه‌ها می‌آید، مربوط به سفیر است که سرپرست هر هیأت دیپلماتیک است. در این مورد، سفیر بخش مهمی از همه نگرانی‌هایی است که دولت آلبانی و همکاران بین‌المللی ما دارند. من از شما می‌خواهم تا درک کنید که وقتی ما در مورد مسائل امنیت ملی صحبت می‌کنیم، من نمی‌توانم واقعیتهایی را علنی کنم که ممکن است جالب توجه ولی برای ما زیانبار باشند.

 

خبرنگار: این به این معنی است که روند تحقیق در حال انجام است؟

وزیر کشور: البته، هیچ تصمیمی توسط یک دولت مسئول از جمله آلبانی نمی‌تواند بر اساس نظرات یا اتهامات باشد. این بر اساس شواهدِ قطعی مربوط به تهدیدهای بالقوه برای امنیت کشور است.

 

خبرنگار: بنابراین، ما صرفاً در مورد توطئه علیه مجاهدین خلق صحبت نمی‌کنیم، بلکه همچنین در مورد تهدید علیه امنیت ملی و علیه شهروندان آلبانی صحبت می‌کنیم، درست است؟

وزیر کشور: از آنجا که مجاهدین خلق در اینجا هستند، آنها به‌لحاظ امنیت، تحت حفاظت و مسئولیت کشور ما هستند. البته، ورود آنها به آلبانی خطر خاصی را به همراه دارد، زیرا آنها مورد تهدید بوده‌اند و هم‌چنان ادامه دارد. حقایق شناخته شده و علنی شده در این باره وجود دارد.

 

خبرنگار : از اصرارم برای سؤال از شما عذر می‌خواهم. من پاسخهای ملاحظه کارانه شما را درک می‌کنم، اما لطفاً سؤالات من را نیز درک کنید. در مورد فرد دوم... آیا او واقعاً به سرویس مخفی ایران وابسته است و برای آنها تحت پوش یک دیپلمات در اینجا در تیرانا کار می‌کند؟

وزیر کشور: من فقط در این حد می‌توانم بگویم که با این تصمیم،‌ دولت آلبانی به امنیت کشور کمک کرده است و امنیت ما، امروز بهتر از دیروز است.

 

خبرنگار : این موضوع می‌بایست یک موضع بسیار مهمی بوده باشد که چنین واکنشهای بزرگی را داشته و حتی رئیس‌جمهور آمریکا... درست است؟

وزیر کشور: اگر شما وقایع اخیر در اروپا را دنبال کرده باشید، وقایع مشابهی در سایر کشورهای اروپایی وجود داشته که مجاهدین در آن کشورها توسط سرویسهای امنیتی رژیم ایران مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

 

خبرنگار: من امسال در پاریس در مراسم آنها بودم که رهبر آنها،‌ خانم رجوی نیز حضور داشت و تهدید به حمله شده بود. اگر اشتباه نکنم دو دیپلمات ایرانی در اتریش دستگیر شدند. آیا رابطه‌ای بین این وقایع وجود دارد؟

وزیر کشور: من نمی‌توانم در مورد رابطه آنها با یکدیگر صحبت کنم ولی نشانه‌های مشابه در اتفاقات مختلف که در اروپا اتفاق افتاده وجود دارد که به این موضوع ربط پیدا می‌کند،‌یعنی به مجاهدین.

بنابراین ما نشانه‌هایی داریم که اعضا سرویسهای امنیتی، تحت پوش دیپلماتیک، به انجام کارهایی علیه امنیت کشورهای مشخصی دست‌زده‌اند. آلبانی نیز در همین چارچوب برای ممانعت از این‌گونه اقدامات و برای حفاظت از امنیت خودش،‌ دست به اقداماتی زد که دیروز اعلام شد.

 

خبرنگار: ‌ آیا این اقدامات تجسسی در رابطه با موضوعات امنیتی، شامل مجاهدین هم می‌شود؟ یک کانال انگلیسی،‌ کانال ۴چند ماه قبل یک گزارشی پخش کرد که در آن با توجه به تاریخچهٔ مجاهدین به‌عنوان یک جنبش مسلحانه، به‌نقل از پلیس آلبانی گفته شده بود آنها ریسک کارهای خشونت‌بار دارند. هر چند که من به کمپ آنها رفتم و می‌توانم تأیید کنم که آنها اکنون در یک مکان صرفاً پناهندگی و به دلایلی انسان‌دوستانه در آنجا هستند و البته شما بهتر از من می‌دانید. آنها همچنین از طریق رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ و اینترنت با رژیم ایران مقابله می‌کنند. اما ما به آنها خوشآمد گفته‌ایم.

آیا مقامات آلبانی در آماده‌باش هستند که کل این چشم‌انداز درگیری داخلی ایرانی را که به آلبانی منتقل شده، نظارت کنند؟

وزیر کشور: مجاهدین بدلایل انسانی در آلبانی پذیرفته شده‌اند تا به آنها حفاظتی داده شود که در محل قبلی از آن برخودار نبودند.

بنابراین آنها بدلایل انسانی پذیرفته شدند و نه سیاسی. دولت آلبانی هیچ برنامه سیاسی در مورد آنها نداشت...این سنت برجستهٔ مردم آلبانی از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.

اما امروز ما مجاهدین را به‌عنوان یک ریسک و یا تهدید برای امنیت‌مان تلقی نمی‌کنیم والا آنها را در آلبانی قبول نمی‌کردیم. این موضع دولت آلبانی است،‌ همچنین موضع پلیس آلبانی و سایر مقامات امنیتی. آنها نیازمند حمایت و حفاظت و امنیتی هستند که از طرف ما داده می‌شود. دیدگاه ما نسبت به آنها به‌طور کامل عاری از هر گونه تعصب است. آنها دوستانی هستند که نه برای فعالیتهای سیاسی‌شان بلکه برای زندگی در آلبانی به آنها خوشآمد گفته شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f92f27a5-394c-4388-9ed0-5f322ab14d92"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات