728 x 90

وزیر خارجه فرانسه از رژیم ایران خواست به نقض برجام پایان دهد

ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه

یک روز پس از گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید توسط رژیم آخوندی، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه از رژیم ایران خواست به نقض برجام پایان دهد و دست از این‌گونه اقدامات بردارد. وی گفت:‌ چنین اقداماتی، مانع روند کاهش تنش در منطقه خلیج‌فارس است.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، نیز روز شنبه گفته بود این کشور به تلاش‌های خود برای رعایت برجام از طرف رژیم ایران ادامه خواهد داد.

 

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد: آژانس بین‌المللی اتمی علائمی از اورانیوم را در «انباراتمی رژیم ایران» پیدا کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز دو دیپلمات که از نزدیک کار بازرسیهای آژانس اتمی را دنبال می‌کنند گفتند نمونه های، گرفته شده علائمی از اورانیوم را نشان می‌دهد که رژیم ایران توضیحی برای آن نداده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرچشمه ذراتی را تحقیق می‌کند و از رژیم ایران هم خواسته است راجع به آنها توضیح دهد اما تهران توضیحی نداده و تنشها بین واشنگتن و تهران را افزایش داده است.

 

وزیر خارجه آمریکا با محکوم‌ کردن گام سوم نقض برجام توسط رژیم ‌آخوندی اعلام کرد: حفظ قابلیت غنی‌سازی اورانیوم برای این رژیم، یک ضعف عمده توافقنامه برجام را آشکار می‌کند.

پمپئو نوشت: رژیم ایران اعلام کرد، همه محدودیتها در خصوص تحقیق و توسعه هسته‌یی را نقض خواهد کرد. این واقعیت که رژیم ایران قابلیت غنی‌سازی اورانیوم را حفظ می‌کند، یک ضعف عمده برجام را آشکار می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد، ما مطمئن هستیم که انگلستان، فرانسه و آلمان، در واقع همه کشورهای متمدن، اقدامات قاطع اتخاذ خواهند کرد تا باج‌گیری هسته‌یی رژیم ایران را متوقف کنند.

 

به‌دنبال انگستان و فرانسه و سخنگوی اتحادیه اروپا، آلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در رابطه با گام سوم خودزنی رژیم در نقض برجام، به حکومت آخوندی هشدار دادند.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه تأکید کرد، اتحادیه اروپا زمانی به توافقات اتمی وفادار خواهد ماند که رژیم ایران به تعهدات برجامی خود کاملاُ متعهد باشد.

سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان نیز گفت: رژیم ایران باید تعهدات اتمی خود را به‌طور کامل اجرا کند.

وی افزود: ما از رژیم ایران می‌خواهیم که اوضاع را بیش‌از‌پیش تشدید نکند. با توجه به‌ تداوم تلاش‌ها برای کاهش تنشها، برداشتن چنین گامی نشانه خوبی نیست.

 

کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم، روز ۱۶شهریور ۹۸ در مورد گام سوم خودزنی رژیم در نقض برجام گفته بود:

۴موضوع همین الآن اتفاق افتاد و آژانس امروز مراجعه می‌کند و می‌بیند ۴اقدام انجام شده و ۴اقدام هم با فاصله انجام خواهد شد یکی در ارتباط با بند ۳۹تولید محصول غنی‌سازی با نسل ماشینهای جدید و عدم اختلاط پسماند و محصول این زنجیره‌ها که این بسیار موضوع مهمی هست.

ماشین آی آر ۶هست قرار بوده در ابتدای سال ۱۱ عملاً گازدهی بشود. آی آر سیکس اس یا ساب پراتیکال این ماشین قرار بود در آنموقع گاز دهی بشود این ماشینی غیر از ماشین آی ار شش هستش که این راه هم گازدهی آنرا شروع کردیم.

راه‌اندازی زنجیره ۲۰ماشین آی آر فور همین‌طور ماشین آی آر شش به‌صورت زنجیره ۲۰ماشین. پس این ۴موضوع ۴اقدامی است که عملاً انجام شده و ۴اقدام دیگر هم ما اگر انجام بدهیم عملاً در این حوزه غنی‌سازی هیچ در واقع تعهد دیگری باقی نمی‌ماند.

 

درپی اعلام گام سوم خودزنی رژیم، برخی از رسانه‌های حکومتی از باند روحانی نقض برجام را «اشتباه» و «خطرناک توصیف کردند. یک کارشناس رژیم نوشت: «باید واقع‌بین باشیم. این فکر که با کاهش تعهدات برجامی، مشکل حل می‌شود، اشتباه است».

 

یک کارشناس دیگر رژیم نیز نوشته است: اگر (نظام) بخواهد به سمت غنی‌سازی یا آب سنگین اراک برود، کار خطرناکی است و نتیجه این است که اتحادیه اروپا از ما فاصله خواهد گرفت و... پرونده ما به شورای امنیت خواهد رفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa583deb-cb09-4d66-b865-b361bfa26e4c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات