728 x 90

وزیر بازرگانی آمریکا: در تحریم رژیم ایران به کسی تخفیف نمی‌دهیم

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا
ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا

وزیر بازرگانی آمریکا درخواست سه کشور اروپایی، برای تخفیف تحریمهای رژیم ایران را رد کرد و گفت به کسی تخفیف نمی‌دهیم.

ویلبر راس، روز پنجشنبه ۱۷خرداد ۹۷در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی‌سی در پاسخ به سوالی در مورد چشم‌انداز تحریم‌های پیش‌رو علیه اقتصاد رژیم ایران گفت: « فکر نمی‌کنم ایالات متحده در مورد تحریم‌های مرتبط با رژیم ایران استثناء و تخفیفی قائل شود.»

 

درخواست اروپاییان برای کاهش تحریمهای آمریکا

روز چهارشنبه ۱۶خرداد۹۷سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان و نماینده اتحادیه اروپا طی نامه‌یی، رسماًً از آمریکا خواهان دریافت معافیت از تحریم برای شرکتهای اروپایی حاضر در ایران شدند.

در این نامه که به امضای وزرای خارجه و اقتصاد و دارایی سه کشور و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده، خطاب به وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا، آمده است: «به‌عنوان متحدان نزدیک واشینگتن، انتظار داریم که تأثیرات فراسرزمینی تحریم‌های ثانویه آمریکا بر شرکتها و شهروندان اروپایی اعمال نشود».

در این نامه هم‌چنین آمده است: ما به‌عنوان شرکا، انتظار داریم که ایالات‌متحده از اقدام برای آسیب رساندن به منافع امنیتی اروپا خودداری کند».

 

قانون کمیسیون اروپا برای مقابله با تحریمهای آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه ۱۶خرداد۹۷ کمیسیون اروپا، قانونی را برای مقابله با آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا بر شرکتهای اروپایی به‌تصویب رساند.

اکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا دو ماه فرصت دارند تا با این قانون مخالفت کنند. در غیراین صورت، قانون مذکور حداکثر در شروع ماه اوت به اجرا گذاشته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه افزود: «این قانون شرکتهای اروپایی را از تطبیق‌دادن خود با تأثیرات فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا... منع می‌کند... قانون مذکور بیشتر برای شرکتهای متوسط و کوچک کارایی دارد که در آمریکا منافع اندکی دارند و نه برای شرکتهای بزرگ».


فشار آمریکا بر بانکهای اروپایی

یک مقام دیگر اروپایی نیز گفته است که آمریکا با اعزام تیم‌هایی به نقاط مختلف جهان، به‌صورت خصوصی درباره تجارت با رژیم ایران هشدار می‌دهد. به‌گفته یک مقام اروپایی دیگر، واشینگتن «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» را تحت فشار قرار داده تا در شرکتهایی که با رژیم ایران تجارت می‌کنند، سرمایه‌گذاری نکند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که نمی‌تواند به تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران بی‌اعتنا باشد.

دو دیپلومات به رویتر گفته‌اند، «اندرو پیک»، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا که در حوزه ایران و عراق مسئولیت دارد، روز سه‌شنبه در جمهوری چک و چهارشنبه در مجارستان بوده است. یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا گفت: «هیأت نمایندگی وزارت‌خارجه در اروپا به‌دنبال جمع‌آوری حمایت برای تلاش‌های جهانی آمریکا در راستای تحت فشار قرار دادن رژیم ایران و توضیح سیاستهای تحریمی واشینگتن است.»

این مقام وزارت‌خارجه گفته است که هیأت مزبور به کشورهای متعددی سر خواهد زد و در هفته‌های آتی تماس‌های خود را در سطح جهانی توسعه خواهد داد. در همین حال، ارتباطات با سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان نیز ادامه خواهد یافت.

 

هشدار آمریکا به اروپا در مورد سرمایه‌گذاری در ایران

اندرو پیک، در ماه مه گذشته، در واشینگتن، با دیپلومات‌های اروپایی نیز گفتگو کرده بود و به اروپا هشدار داده بود که سرمایه‌گذاری در ایران را بکاهد و گفته شده بود که تجارت با تهران، به رژیم ایران کمک می‌کند در برنامه موشکی خود سرمایه‌گذاری کرده و از نیروهای نیابتی خود در سوریه و یمن حمایت کند.

یک دیپلومات به تلاش‌های آمریکا در شرق اروپا نیز اشاره کرده که از نظر امنیتی در مواجهه با روسیه، وابسته به کمکهای آمریکا هستند.

 

مطالب مرتبط

ادامه اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر پرونده اتمی رژیم ایران

آیا اروپا می‌تواند برجام و اقتصاد رژیم را نجات بدهد

چشم انداز تغییر موضع اروپا نسبت به رژیم ایران

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/13c1f11f-84cb-43b8-b354-be027de57307"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات