728 x 90

وال استریت ژورنال – رژیم ایران کار جدی روی آزمایش سلاح اتمی کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

روزنامه وال استریت ژورنال به ۲گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام دسترسی پیدا کرده است. این ۲گزارش که به کشورهای عضو ارسال شده از عدم همکاری رژیم ایران ابراز نگرانی جدی کرده است.

در این گزارشها آمده است: رژیم ایران به بازرسان اجازهٔ دسترسی به دو سایت را که آژانس خواستار بازدید از آنها بود نداده است. این رژیم هم‌چنین به سؤالات در مورد بکارگیری احتمالی مواد اتمی اعلام نشده در اوایل سال‌های۲۰۰۰ و این‌که از آن زمان بر سر آنها چه آمده، پاسخی نداده است.

آژانس یک جهش بزرگ دیگر در ذخایر سوخت اتمی رژیم ایران را که بسا فراتر از سطح مجاز تحت توافق ۲۰۱۵ است ثبت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود برای اولین بار جزئیات قابل توجهی در مورد عدم همکاری رژیم ایران منتشر کرده است. رویهم رفته، این اطلاعات حاکی از آن است که تهران در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ کار جدی روی آزمایشات اتمی یا سلاح اتمی انجام می‌داده و مواد مرتبط با این کار را اعلام نکرده است. ... یکی از این گزارشها می‌گوید: "آژانس با نگرانی جدی متذکر می‌شود که برای بیش از ۴ماه، رژیم ایران دسترسی آژانس... به دو محل را رد کرده و برای نزدیک به یک‌سال وارد گفتگوهای محتوایی برای توضیح حول سؤالات آژانس در مورد مواد اتمی اعلام نشده احتمالی و فعالیت‌های مرتبط با اتمی در ایران نشده است".

وال استریت ژورنال افزود: چنان‌چه رژیم ایران حاضر به پاسخ به سؤالات آژانس نشود، مسأله می‌تواند به شورای امنیت ملل متحد ارجاع داده شود که قبلاً تحریم روی ایران اعمال کرده بود.

آژانس گفت که بر سر ۳ موضوع، مانع در مقابلش قرار داده شده است. یکی احتمال وجود یک دیسک فلزی اعلام نشده از اورانیوم طبیعی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ در محلی که عمدتاً تخریب شده است و این‌که این دیسک در حال حاضر کجاست.

آژانس هم‌چنین خواستار پاسخ در مورد احتمال استفاده و انبار کردن مواد اتمی اعلام نشده است که در آن آزمایشات انفجاری ممکن است قبل از سال ۲۰۰۳ در رابطه با حسگرهای نوترونی صورت گرفته باشد.

آژانس اعلام کرد به‌نظر می‌رسد که ایران در ژوئیه ۲۰۱۹ شروع به پاکسازی این سایت کرده باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنین گزارش کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران از بهمن گذشته تاکنون حدود ۵۰% افزایش داشته و به ۱۵۷۲کیلو گرم رسیده است. ...

متخصصین اتمی می‌گویند با ۱۰۰۰کیلوگرم اورانیوم غنای پایین، رژیم ایران احتمالاً مواد کافی برای ساختن یک بمب را در صورت غنی‌سازی بیشتر آن خواهد داشت، پردازشی که برخی متخصصان معتقدند می‌تواند تنها ۳ماه طول بکشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8718ebf8-f8f4-4d43-bbe1-264f451954cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات