728 x 90

رویترز: ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه درها را برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین باز کرد

امانوئل ماکرون و ملک عبدالله پادشاه اردن
امانوئل ماکرون و ملک عبدالله پادشاه اردن

رویترز روز شنبه ۲۸بهمن نوشت: ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه درها را برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین باز کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه گفت که به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین دیگر یک تابو برای فرانسه نیست و پیشنهاد کرد اگر تلاش‌ها برای یک راه‌حل دو کشوری به‌دلیل مخالفت اسراییل متوقف شود، پاریس می‌تواند تصمیم بگیرد.
به‌رسمیت شناختن یکجانبه فرانسه بدون مذاکرات واقعی، تغییر چندانی در وضعیت میدانی ایجاد نمی‌کند، اما از نظر نمادین و دیپلماتیک وزن خواهد داشت...
رویترز افزود: اظهارات ماکرون اولین باری است که یک رئیس‌جمهور فرانسه چنین پیشنهادی را مطرح می‌کند و بر بی‌صبری بیشتر رهبران غربی با افزایش تلفات در غزه تأکید دارد...
ماکرون در کنار ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در پاریس گفت: «شرکای ما در منطقه، به‌ویژه اردن، روی آن کار می‌کنند، ما [نیز] با آنها روی آن کار می‌کنیم. ما آماده‌ایم در اروپا و شورای امنیت [سازمان ملل] به آن کمک کنیم. به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین یک تابو برای فرانسه، نیست».
ماکرون اضافه کرد: «ما این را به فلسطینی‌ها بدهکاریم که آرزوهایشان برای مدت طولانی پایمال شده است. ما آن را به اسرائیلی‌ها بدهکار هستیم که در بزرگترین کشتار یهودی‌ستیزانه قرن ما زندگی کردند. ما آن را به منطقه‌یی که آرزوی فرار از دست مروجان هرج و مرج و از دست کسانی که انتقام می‌کارند، بدهکاریم».
اظهارات ماکرون احتمالاً با هدف افزایش فشار بر اسراییل بیان شده است...

 

لوموند انگلیسی روز ۲۷بهمن نوشت: ماکرون می‌گوید به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین برای فرانسه «تابو» نیست.
رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در پاریس هشدار داد که حمله اسراییل به رفح، نقض جدید و جدی قوانین بین‌المللی خواهد بود.
ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در پاریس گفت: «به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین برای فرانسه یک تابو نیست».
اظهارات وی پس از آن بیان شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طرحی برای به‌رسمیت شناختن بین‌المللی چنین کشوری [کشور فلسطین] را پس از گزارشهایی مبنی بر چنین ابتکاری در واشنگتن پست رد کرد.
واشنگتن پست گزارش داد که دولت جو بایدن، و گروه کوچکی از کشورهای عربی در حال کار بر روی طرحی جامع برای صلح بلندمدت بین اسراییل و فلسطینیها هستند. در این گزارش آمده است که این شامل یک جدول زمانی مشخص برای ایجاد یک کشور فلسطینی است.
ماکرون هم‌چنین هشداری را درباره حمله اسراییل به شهر رفح، جنوبی‌ترین نقطه در سرزمین فلسطینی تحت محاصره و بمباران غزه، تکرار کرد.
او گفت: «حمله اسراییل در رفح تنها می‌تواند یک فاجعه انسانی بی‌سابقه‌یی ایجاد کند و نقطه عطفی در این درگیری خواهد بود»
ماکرون افزود: من با نگرانی اردن و مصر از جابه‌جایی اجباری جمعی مردم [غزه] شریک هستم. وی گفت: «این یک نقض جدی جدیدی از قوانین بین‌المللی است و خطر بزرگی برای تشدید تنش برای منطقه است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/237f9a9f-b57c-4b74-a4c7-8f5b8a29f530"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات