728 x 90

وال استریت ژورنال: رژیم ایران به بازی منع دسترسی به سایتهای اتمی بازگشته است

سایت اتمی رژیم - عکس از آرشیو
سایت اتمی رژیم - عکس از آرشیو

لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال درباره ممانعت رژیم از دسترسی بازرسان آژانس به سایتهای اتمی در رشته توییتی نوشت: از منابع مختلف می‌شنوم رژیم ایران دوباره به بازی منع دسترسی به سایتهای اتمی بازگشته است. محل مورد نظر محل مونتاژ سانتریفوژ کرج است که امروز دسترسی بازرسان به آن ممنوع شد. انتظار می‌رود آژانس در این مورد گزارش کند.


لورنس نورمن افزود: در این سایت در ماه ژوئن [خرداد] خرابکاری انجام شده بود که رژیم ایران اسراییل را مقصر شناخت.

این سایت جایی است که دو دوربین آسیب دیده از آن در اوایل سپتامبر برداشته شده بود تا به آژانس نشان داده شود که فیلم یکی از آنها مفقود شده بود.

درک من این است که ایران در حال آماده شدن برای ارسال یادداشتی است که این عدم دسترسی به آژانس را توضیح دهد.

آنها مدعی خواهند شد که موارد ایمنی در سایت وجود دارد و این‌که آنها هنوز در حال تحقیقات از این سایت هستند.

در واقع رژیم ایران به برخی فعالیت‌ها در این سایت در ماههای اخیر ادامه داده است. دسترسی به این سایت برای جایگزینی و تعمیر دوربین‌ها و غیره بوده که بخشی از توافق مانیتورینگ با آژانس اتمی بوده است تا از یک قطعنامه اجتناب شود.

به لحاظ واکنش، در واقع هیچ‌یک از منابع من فکر نمی‌کنند این باعث واکنش دیگری برای فشار جهت قطعنامه شود.

در واقع سؤال بزرگتر در حال حاضر این است که آیا در دستور کار مجمع حکام آژانس که دوشنبه شروع می‌شود قرار خواهد گرفت یا خیر.

با این وجود مهمتر از منع دسترسی اخیر و اذیت و آزار بازرسان که اوایل این ماه گزارش شد، تصور نمی‌کنم این ماجرا خیلی خوب پیش برود.

چند پاورقی اضافی در مورد این حادثه. یکی این‌که در مورد این‌که ایالات متحده و اتحادیه اروپا معتقد هستند که ایران اجازه تنظیم مجدد کامل تجهیزات نظارتی را در مقابل حذف فوری تهدید قطعنامه محکومیت خواهد داد، تردید ایجاد می‌شود.

علاوه بر این رافائل گروسی مستقیماً جایگزینی تجهیزات مانیتورینگ کرج را به‌عنوان بخشی از توافق تأیید کرد. بنابراین هیچ ابهامی در این رابطه از نظر آژانس نبوده است.

این‌که شما فکر کنید ایران دلیلی برای رد دسترسی آژانس اتمی در حال حاضر داشته این چیزی است که محمد اسلامی رئیس سازمان اتمی ایران، ممکن است زمانی که با رافائل گروسی ۵روز قبل در وین در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ملاقات کرده به وی هشدار داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53e1b6cb-5481-4b4a-bf1c-90cd5e02e6a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات