728 x 90

استمرار نگرانیهای حکومت آخوندی از نتایج کنفرانس امنیتی مونیخ

کنفرانس امنیتی مونیخ
کنفرانس امنیتی مونیخ
بیش از یک هفته پس از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ و سه روز پس از سفر وزیر خارجه عربستان به بغداد ابراز نگرانی از تشدید انزوای منطقه‌یی توسط مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی ادامه دارد.

اسحاق جهانگیری معاون آخوند روحانی با ا‌ذعان به انزوای منطقه‌یی رژیم گفت: متأسفانه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس روابط‌مان مقداری سرد و نگران‌کننده شده و آن‌طوری نبود که علاقه‌مند بودیم.

متأسفانه در برخی کشورها از جمله عربستان گروه‌های تازه کار که روی کار آمده‌اند و، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. با این وجود ایران با بزرگواری از آنها عبور می‌کند چرا که قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود.

یک روز قبل از این هم آفتاب یزد روزنامه باند روحانی تفسیر کیهان خامنه‌ای در مورد سفر وزیر خارجه عربستان به عراق را خوشبینانه توصیف کرد و نوشت: عربستان اکنون در موضعی نیست که بخواهد بدون گرفتن امتیازات اساسی از ایران دست به تنش زدایی با کشورمان بزند و از سوی دیگر وقتی سفر عادل الجبیر را در متن و بستر تحرکات اخیر وی و سخنرانیهای انتقادی او از ایران به‌ویژه در کنفرانس مونیخ می‌گذاریم، به سرعت این دیدگاه و این پرده خوشبینانه از مقابل چشمان ما محو می‌شود.

روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد نیز دور کردن ترکیه از رژیم را موفقیت دی‍پلماسی عربستان ارزیابی کرده و افزوده است این کشور در فاز دوم تحرکات خود علیه رژیم «همراه یا خنثی کردن نقش نزدیکان و متحدان به ایران در منطقه» را برای «مقابله و منزوی کردن» رژیم در پیش گرفته است.

در همین راستا سایت دی‍پلماسی ایرانی در روز 9اسفند با ابراز نگرانی از نقش آمریکا در «تنگ‌تر شدن حلقه محاصره» علیه رژیم در مورد علت سفر عادل الجبیر به بغداد نوشت: «عربستان سعودی زمانی به فکر افتاد عراق را به صف عربی بازگرداند که متوجه شد فشارهایی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد تا حیدر العبادی از ایران فاصله بگیرد و پیمان موجود میان بغداد و تهران را بشکند. به‌ویژه که ترامپ با پیمانهای گسترده‌تر که شامل واشینگتن و آنکارا و پایتختهای مختلف عربی می‌شود تلاش دارد حلقه محاصره را علیه ایران تنگ‌تر کند».

خبرگزاری حکومتی ایلنا هم به پیوند آمریکا با ائتلاف منطقه در جهت انزوای رژیم اشاره کرده و نوشته است: «باید دانست که عربستان به‌عنوان کاتالیزور آمریکا در عراق اقدام به کنشگری می‌کند».

دو روز پیشتر روزنامه حکومتی ابتکار با ابراز نگرانی شدید از پیآمد انزوای رژیم نوشته بود: «همه قرائن حکایت از اتفاقاتی در آینده دارد. که تمهیدات آن از حالا در حال فراهم شدن است... هر یک از اعضای ائتلاف با تقسیم کار میان خود، بخشی از اقدام را به عهده گرفته‌اند».

‍ همین وحشت در باند خامنه‌ای نیز موج می‌زند، به‌عنوان نمونه سایت حکومتی الف، وابسته به احمد توکلی نوشت: در حال حاضر عربستان درصدد تشکیل جبهه عبری، عربی و ترکی در قبال ایران است تا از این طریق ایران را در نقطه ضعف قرار دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bf1220ef-cb06-4412-8c43-2e2904078eaa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات