728 x 90

تشدید سرکوب ,

محکومیت شلاق ۳۵دانشجو توسط سخنگوی کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد

-

روپرت کولویل سخنگوی کمیسرعالی حقوق‌بشر ملل‌متحد
روپرت کولویل سخنگوی کمیسرعالی حقوق‌بشر ملل‌متحد
روپرت کولویل سخنگوی کمیسرعالی حقوق‌بشر ملل‌متحد شلاق زدن دانشجویان در قزوین، توسط دژخیمان خامنه‌ای را محکوم کرد.

وی روز سه‌شنبه 11خرداد طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با عنوان ”شلاق زدن در ایران“ گفت: «ما شلاق زدن شنیع 35 مرد و زن جوان در ایران را که در هفته گذشته با هم در یک جشن فارغ‌التحصیلی در قزوین شرکت داشتند، محکوم می‌کنیم. به گفته رسانه‌های حکومتی، دانشجویان روز پنجشنبه دستگیر شده و توسط دفتر دادستانی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. سپس هر یک به 99 ضربه شلاق محکوم شده و بعد شلاق خوردند. همه اینکارها در عرض 24ساعت صورت گرفت» .

سخنگوی کمیسرعالی حقوق‌بشر ملل‌متحد افزود: « شلاق زدن تحت قانون بین‌الملل حقوق‌بشر و به‌طور خاص کنوانسیون علیه شکنجه، ممنوع می‌باشد. کمیته ملل‌متحد علیه شکنجه، کمیته حقوق‌بشر، و گزارشگران ویژه ملل‌متحد مکرراً نگرانی شدید خود را در مورد کشورهایی که شلاق را به‌کار می‌گیرند ابراز داشته‌ و به‌طور مشخص به‌کارگیری آن علیه زنان را برجسته کرده‌ و خواهان الغای آن شده‌اند. این‌که مقامات این مجازات وحشیانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز که در عداد شکنجه است را اعمال می‌کنند، به‌غایت نامتناسب و مشمئزکننده است» .

روپرت کولویل همچنین گفت: «در یک مورد دیگر گزارش شده که 17 کارگر معدن در استان آذربایجان غربی در ایران در این ماه بخاطر اعتراض علیه اخراج 350 کارگر از معدن طلای آق دره شلاق زده شدند. ماه گذشته، یک زن… در ملأعام شلاق زده شد. در حالی‌که ما تخمین قابل اتکایی در مورد به‌کارگیری شلاق در کشور نداریم، اما گزارشات حاکی از آن است که شلاق برای طیف وسیعی از جرایم به‌کار گرفته می‌شود.
ما از مقامهای رژیم ایران می‌خواهیم تا به‌کارگیری این مجازات وحشیانه، غیرانسانی و تحقیر‌آمیز را متوقف سازند» .

خاطرنشان می‌شود روز دوشنبه 10خرداد نیز بربل کوفلر مسئول امور حقوق‌بشر دولت آلمان شلاق زدن دانشجویان در قزوین، توسط دژخیمان خامنه‌ای را محکوم کرد و آن را رفتاری غیرانسانی و ظالمانه از سوی دستگاه قضایی رژیم خواند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت روز جمعه 7خرداد طی اطلاعیه‌یی با عنوان ”۳۵ دختر و پسر جوان به‌خاطر شرکت در جشن فارغ‌التحصیلی ۹۹ ضربه شلاق خوردند“ گفت: «این اقدامات جنایتکارانه و اظهارات سرکوبگرانه قبل از هر چیز مبین وضعیت متزلزل و آسیب‌پذیر رژیمی است که حتی توان تحمل جشنهای خصوصی مردم را ندارد و در وحشت مستمر از خیزش بنیان کن مردم به‌ویژه زنان و جوانان قرار دارد. چیزی که آخوند مکارم شیرازی از نزدیکان خامنه‌ای به صراحت اذعان کرد و گفت: «چنان‌چه با کمک مسائل فرهنگی جوانان جامعه را مدیریت نکنیم خیلی چیزها از دست ما خارج می‌شود... خطر مهمی در کمین است» (سایت حکومتی تابناک- ۶ خرداد ۹۵).
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/efe140f7-0692-4994-8b0b-070ab8d72a15"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات