728 x 90

هفتاد و هشتمین روز جنگ در غزه - کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، تعداد خبرنگاران کشته شده در غزه را ۶۹نفر اعلام کرد

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات هفتاد و هشتمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

  • اسراییل روز شنبه حمله خود به غزه را تشدید کرد و حماس ساعاتی پس از آن‌که قدرتهای جهانی خواستار اجازه کمکهای بیشتر به سرزمینهای تحت محاصره فلسطین شدند، از گلوله‌باران‌های سنگین در چندین شهر خبر داد.
  • گردانهای القسام شاخه مسلح حماس اعلام کردند که پس از استفاده مجدد از دو موشک منفجر نشده که قبلاً توسط اسراییل شلیک شده بود، پنج تانک اسراییلی را در این منطقه منهدم کرده و خدمه آنها را کشته و زخمی کردند.
  • اسراییل می‌گوید که ۱۴۰نفر از سربازانش از آغاز تهاجم زمینی خود در ۲۰اکتبر در پاسخ به حمله ۷اکتبر به اسراییل کشته شده‌اند.
  • بر اساس آمار کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، تعداد خبرنگاران کشته شده در این درگیری به حداقل ۶۹نفر رسیده است.
  • شرکت بریتانیایی: کشتی تجاری وابسته به اسراییل در نزدیکی هند مورد حمله پهپادی قرار گرفت.
  • شرکت امنیتی بریتانیایی آمبری (Ambrey) روز شنبه اعلام کرد یک کشتی تجاری وابسته به اسراییل در سواحل غربی هند مورد اصابت یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد.
     
  • آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل، گفت که آتش‌بس بشردوستانه تنها راه برای تحویل مؤثر کمکها است.
  • گوترز گفت که موضوع، تعداد کامیونهای کمک‌رسانی نیست، بلکه «روشی که اسراییل این حمله را انجام می‌دهد، موانع بزرگی را برای توزیع کمک ایجاد می‌کند».
  • گزارشی که توسط مدیر اطلاعات ملی واشنگتن که در ماه جاری توسط رسانه‌های آمریکایی نقل شد، حاکی از آن است که تقریباً نیمی از مهمات پرتاب شده توسط هواپیماهای اسراییلی به غزه، بمبهای گنگ[هدایت نشده و غیر نقطه‌زن] هستند. افسران نیروی هوایی اسراییل این موضوع را رد کرده‌اند.
  • آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که ایران عمیقاً در برنامه‌ریزی عملیات علیه کشتیهای تجاری در دریای سرخ نقش داشته است.
  • آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد: آخرین دستور اسراییل برای تخلیه غیرنظامیان در نوار غزه مرکزی آنها را مجبور به‌نقل مکان به مناطقی که حملات هوایی در حال انجام است می‌کند.
  • توماس وایت مدیر پناهجویان فلسطینی سازمان ملل اونراوا گفت ارتش اسراییل فقط به مردم دستور می‌دهد تا به مناطقی که حملات هوایی مداوم در آنجا انجام می‌شود، حرکت کنند.

 

گفتگوی تلفنی محمود عباس رئیس دولت فلسطین و پوتین رئیس جمهور روسیه

خبرگزاری وفا متعلق به دولت فلسطین نوشت: رئیس‌جمهور عباس در مورد تحولات با پوتین روسیه گفتگو کرد
رئیس‌جمهور محمود عباس امروز در گفتگوی تلفنی، آخرین تحولات فلسطین به‌ویژه با توجه به تجاوزات مداوم اسراییل به غزه را با رئیس‌جمهور روسیه و ولادیمیر پوتین، همتای روس خود مورد بررسی قرار داد.
پوتین متقابلا، به حمایت روسیه از مردم فلسطین برای دستیابی به آزادی و استقلال در کشور مستقل فلسطینی خود بر اساس مشروعیت بین‌المللی، تأکید کرد.

 

تایمز اسراییل: پوتین به محمود عباس می‌گوید به ارسال کمک به غزه ادامه می‌دهد و خواستار پایان سریع جنگ شد
رؤسای جمهور روسیه و تشکیلات خودگردان فلسطینی هر دو خواستار حرکت به سمت راه‌حل دو کشوری هستند، در حالی که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار آتش‌بس فوری می‌شود.

 

وال استریت ژورنال: اسرائیل به‌دنبال رهبران حماس در خان یونس غزه است
در حالی که ارتش بر روی شهری در جنوب نوار غزه تمرکز می‌کند، سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب می‌کند که از کمکهای بیشتر به محاصره حمایت می‌کند.
 شالوم بن حنان، یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی اسراییل گفت: تونل‌های‌ خان یونس بزرگترین چالش برای ارتش اسراییل در غزه است. وی گفت که این شهر دارای پیچیده‌ترین و محافظت شده‌ترین تونلها در نوار غزه است و حماس قبل از ورود اسراییل برای دفاع آماده کرده بود.
او درباره خان یونس گفت یک فرض کاری و جاری وجود دارد که مقر حماس در آنجا است»...

 

نیویورک تایمز: زبان ضعیف قطعنامه باعث ناامیدی گروه‌های امدادی می‌شود
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد غزه که روز جمعه پس از چندین تأخیر و زبان ضعیف به تصویب رسید، با انتقاد و ناراحتی گروه‌های امدادی فعال در غزه مواجه شد و آنها این توافق را «به‌طور تأسف‌باری ناکافی» و «تقریباً بی‌معنا» برای کاهش درد و رنج عظیم انسانی در غزه خواندند.

 

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل: درخواست برای آزادی همه گروگانها
آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل: «هیچ چیز نمی‌تواند حملات تروریستی هولناکی را که حماس در ۷ اکتبر به انجام رساند، یا ربودن وحشیانه حدود ۲۵۰گروگان را توجیه کند. من درخواست خود را برای آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگانهای باقی مانده تکرار می‌کنم».

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل: «شیوه‌ای که اسراییل این حمله را انجام می‌دهد، موانع بزرگی را برای توزیع کمکهای بشردوستانه در داخل غزه ایجاد می‌کند. عملیات کمک‌رسانی مؤثر در غزه نیازمند امنیت است، کارکنانی که می‌توانند در ایمنی کار کنند؛ ظرفیت لجستیکی؛ و از سرگیری فعالیت تجاری».

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل: «۱۳۶نفر از همکاران ما در غزه در ۷۵روز کشته شدند - چیزی که ما هرگز در تاریخ سازمان ملل ندیده بودیم. اکثر کارکنان ما به‌زور خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. من به آنها و هزاران امدادگر که جان خود را به خطر می‌اندازند و از غیرنظامیان در غزه حمایت می‌کنند، ادای احترام می‌کنم».

 

سایت اتحادیه اروپا: بیانیه مشترک جوزپ بورل، نماینده عالی کشور و یانز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران درباره خطر قحطی
جوزپ بورل، نماینده عالی کشور و یانز لنارچیچ Janez Lenarčič کمیسر مدیریت بحران، بیانیه زیر را صادر کردند:
ما عمیقاً از نتایج ارزیابی سازمان مرحله یکپارچه طبقه‌بندی امنیت غذایی (IPC) برای غزه که روز پنجشنبه منتشر شد، شوکه شده‌ایم.
بر اساس گزارش IPC، تخمین زده می‌شود که ۱۰۰درصد مردم غزه به‌شدت ناامن غذایی هستند، در حالی که یک چهارم جمعیت غزه با گرسنگی و گرسنگی فاجعه باری روبه‌رو هستند. این بی‌سابقه است. هیچ تحلیل IPC تاکنون چنین سطوحی از ناامنی غذایی را در هیچ کجای جهان ثبت نکرده است.

 

سایت یونیسف: بیانیه یونیسف درباره خطر قحطی در نوار غزه
 آخرین گزارش سازمان «‌طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه (آی‌پی‌سی)» IPC هشدار می‌دهد که ناامنی غذایی حاد همه کودکان زیر پنج سال در نوار غزه را در معرض خطر بالای سوء‌تغذیه شدید و مرگ قابل پیشگیری قرار می‌دهد.

 

خبرگزاری فرانسه: شورای امنیت سازمان ملل خواستار کمک فوری به غزه شد
در حالی که رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره قحطی قریب‌الوقوع در سرزمینهای تحت محاصره فلسطین هشدار داد، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه خواستار ارسال کمکهای فوری به غزه در مقیاس بالا شد.

 

سایت سی.ان.ان: تشدید بحران گرسنگی
طبق بیانیه یونیسف در روز جمعه، کودکان زیر ۵سال نوار غزه - حدود ۳۳۵۰۰۰کودک همه در معرض خطر سوء‌تغذیه شدید و مرگ قابل پیشگیری هستند. این به‌دنبال هشدار یک آژانس امنیت غذایی مورد حمایت سازمان ملل در روز پنجشنبه است مبنی بر این‌که خطر قحطی هر روز که خصومت ها ادامه یا بدتر می‌شود، افزایش می‌یابد.

 

وال استریت ژورنال: کشتی جاسوسی ایران به حملات مستقیم حوثی‌ها به کشتیهای دریای سرخ کمک می‌کند

روز جمعه، کاخ‌سفید اطلاعاتی را از حالت طبقه‌بندی خارج کرد که میزان حمایت ایران از حوثی‌ها برای حملات در دریای سرخ و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد انتشار اطلاعاتی تلاشی برای ایجاد زمینه برای اقدام نظامی احتمالی علیه حوثی‌ها باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e20ad3a2-9a95-4cc2-80bd-55d29eef428f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات