728 x 90

هشدار عفو بین‌الملل برای متوقف کردن اعدام جاوید دهقان در زندان زاهدان

هشدار عفو بین الملل
هشدار عفو بین الملل

سازمان عفو بین‌الملل روز ۹بهمن۹۹ با انتشار بیانیه‌یی از مقام‌های رژیم ایران خواست بلافاصله برنامه اعدام جاوید دهقان، را متوقف کنند. حکم اعدام این جوان ۳۱ساله قرار است در کمتر از ۴۸ساعت در تاریخ ۱۱بهمن ۱۳۹۹ به اجرا گذاشته شود. این سازمان با برجسته کردن مجموعه تکان‌دهنده‌ای از موارد نقض اصول دادرسی عادلانه در مراحل تحقیق، محاکمه بدوی و تجدیدنظر، از مقامات رژیم ایران خواست که حکم اعدام جاوید دهقان را نقض کنند.

 

 

جاوید دهقان که در زندان مرکزی زاهدن، استان سیستان و بلوچستان زندانی است، در اردیبهشت ۱۳۹۶ با اتهام «محاربه» توسط شعبه۱ دادگاه ضد انقلاب در زاهدان به اعدام محکوم شد. این عنوان اتهامی در ارتباط با عضویت او در یک گروه مخالف مسلح و همین طور مشارکت او در یک حمله مسلحانه که به مرگ دو مأمور سپاه پاسداران رژیم منتهی شده، مطرح شده است.

دادگاه ضد انقلاب زاهدان با استناد به «اعترافات» گرفته شده تحت شکنجه، حکم محکومیت و مجازات جاوید دهقان را صادر کرده است.

 

طبق اطلاعات به دست آمده توسط عفو بین‌الملل، ضرب و جرح، شلاق، کشیدن حداقل یکی از ناخنهای دست و برهنگی اجباری از جمله شیوه‌های شکنجه‌ای است که به‌گفته جاوید دهقان علیه وی اعمال شده است.

 

در جریان جلسه محاکمه، جاوید دهقان به دادگاه اعلام کرد که در دوران حبس انفرادی، مأموران سپاه پاسداران رژیم بارها او را شکنجه کردند تا به عضویت در یک گروه مسلح به نام «جیش‌العدل» و همین طور تیراندازی به دو مأمور سپاه پاسداران را در جریان حمله‌ایی در ۲۰ فرودین ۱۳۹۴ «اعتراف» کند. اما وی هیچ‌گاه نپذیرفت که اسلحه حمل کرده و در حمله‌ٔ مرگبار فرودین ۱۳۹۴ شرکت داشته است.

عفو بین‌الملل اطلاعاتی مبنی بر این موضوع دریافت کرده که سپاه پاسداران در حال اعمال فشار به مقامات قضایی رژیم است تا حکم اعدام جاوید دهقان را هر چه سریع‎تر به اجرا بگذارند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9a37a4d-0072-4226-89e9-c7a694eec71a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات