728 x 90

هشدار سازمان ملل‌متحد نسبت به بحران جدید انسانی در سوریه

بحران جدید انسانی در سوریه
بحران جدید انسانی در سوریه

پانوس مومتیس، مسئول هماهنگی کمکهای بشردوستانه سازمان ملل‌متحد در سوریه اعلام کرد: در چهارماه نخست سال جاری ۹۲۰هزار شهروند سوری آواره شده‌اند. این میزان رکوردی در جنگ سوریه به‌شمار می‌رود. وی روز دوشنبه ۲۱خرداد۹۷ تصریح کرد: «درصورتی که مردم سوریه با این شتاب آواره شوند، دو و نیم میلیون نفر دیگر از شهروندان این کشور به سوی مرزهای ترکیه سرازیر خواهند شد.»

 

متوسط سن مردم سوریه به ۲۰سال کاهش یافته است

بنا‌به گزارش جدید سازمان ملل‌متحد بیش از ۸۰درصد مردم ادلب بی‌دفاع هستند. اگر سناریوی غوطه شرقی در ادلب تکرار شود بحرانی بی‌سابقه رخ خواهد داد. در هفت سال گذشته متوسط طول عمر مردم سوریه به ۲۰سال کاهش یافته است.

 

فراخوان دبیرکل ملل‌متحد برای تحقیق در مورد حملات هوایی

به گزارش خبرگزاری فرانسه آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه خواهان تحقیقات در مورد حملات هوایی در سوریه گردید، اعتقاد بر این است که این حملات توسط هواپیماهای روسی انجام شده و در آنها دههانفر شامل کودکان کشته شده‌اند.

این در حالی است که هماهنگ‌کننده ارشد امور انسان‌دوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه ۸خرداد۹۷ به شورای امنیت گفته بود ادامه حملات هوایی و سایر بحرانها در استان ادلب این قسمت از سوریه را با وضعیت هشداردهنده‌ای روبه‌رو کرده است.

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه مستقر در انگلستان گفت حمله هوایی شبانه ۷ تا ۸ژوئن که روستای زردنا در استان ادلب را هدف قرار داد باعث کشته شدن ۴۴نفر شامل شش کودک شده است.

اورینت نیوز سایت اپوزیسیون سوریه نیز در گزارشی گفت قربانیان کشتاری که هواپیماهای جنگی روسی در روستای زردنا مرتکب شدند به ۳۸شهید و دهها کشته رسید. به‌گفته خبرنگار اورینت هواپیماهای روسی یک مسجد و یک مجموعه مسکونی را در زمان افطار بمباران کردند و بر اساس عادت هنگام نجات قربانیان توسط تیم دفاع مدنی محل بمباران شده مجدداً هدف حمله هوایی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه حملات هوایی در شب هفتم و هشتم ژوئن، ۱۷ و ۱۸خرداد، در زردَنا، در شمال‌غربی سوریه، رخ داده‌است. زردنا در استان ادلب قرار دارد، استانی که بسیاری از شورشیان و برخی از غیرنظامیان، پس از بازپس‌گیری مناطقی از سوریه توسط ارتش، به آن رفته‌اند.

 

نگرانی دبیرکل سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌یی در مورد تهاجم هوایی به روستای زردنا «عمیقا ابراز نگرانی» کرد و خواستار «تحقیقات کامل» در این مورد شد.

آنتونیو گوترز یادآوری کرده است که ادلب، بخشی از مناطق مورد توافق میان ایران، ترکیه و روسیه برای کاهش خشونتها و درگیریها است و از طرف‌های درگیر خواسته‌است به تعهدات خود احترام بگذارند.

مارک لولاک، مقام ارشد امور انسان‌دوستانه در سازمان ملل متحد، در اوایل ماه جاری در مورد ادامه حملات هوایی و افزایش بیش از حد آوارگان در ادلب هشدار داده بود.

اوایل اردیبهشت ماه نیز استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل ‌متحد در امور سوریه، نسبت به وخامت وضعیت انسانی در ادلب هشدار داده گفته بود کمکهای باقی‌مانده در دست نهادهای امدادرسانی رو به‌ پایان است و جهان باید «برای جلوگیری از یک فاجعه تازه انسانی، ولی این‌بار در ادلب» دست به کار شود.

 

جنایات رژیم ایران در ادلب

بخش‌های عمده استان ادلب در کنترل اپوزیسیون مسلح سوریه قرار دارد و صدها هزار تن از آوارگان سایر استانهای سوریه نیز در این استان ساکن شده‌اند. تنها بخش کوچکی از این استان در تصرف ارتش اسد و شبه‌‌نظامیان وابسته به آن است.

از سال ۲۰۱۵ که روسیه دخالتهای مستقیم نظامی‌اش را در سوریه شروع کرد رژیم اسد توانست بخشهایی از خاک سوریه را که در کنترل گروه‌های مسلح سوری بود باز پس بگیرد.

روسیه در کنار رژیم ایران از مهم‌ترین حامیان رژیم بشار اسد به‌شمار می‌رود.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۳۵۰هزار کشته بر جای گذاشته و بیش از نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌ است.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/71922e83-4f02-428a-a306-b846a8e13a86"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات