728 x 90

نهمین روز حمله روسیه به اوکراین - بحران در نیروگاه اتمی

حمله روسیه به اوکراین و مقاومت سراسری مردم اوکراین
حمله روسیه به اوکراین و مقاومت سراسری مردم اوکراین

تازه‌ترین تحولات اوکراین

رویترز - رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید روسیه عمداً زیرساختها و مناطق مسکونی اوکراین را هدف قرار داده است.

رویترز - ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا روز جمعه حمله روسیه به نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین را محکوم کرد و آن را «حمله‌یی علیه امنیت همه» خواند.

رویترز - مقامات منطقه چرنیهیو اوکراین می‌گویند که ۴۷نفر در حملات هوایی روز پنجشنبه روسیه به شهر چرنیهیو کشته شدند.

حملات هوایی به منطقه چرنیهیو اوکراین

حملات هوایی به منطقه چرنیهیو اوکراین

رویترز - جوزپ بورل: از نقطه‌نظر تحریم‌ها علیه روسیه همه چیز روی میز باقی می‌ماند.

رویترز - به گزارش اینترفاکس روسیه وزارت دفاع روسیه می‌گوید نیروگاه هسته‌یی زاپروژیا در اوکراین را کنترل می‌کند

رویترز - آمریکا می‌گوید ما به‌دنبال درگیری با روسیه نیستیم، اما برای آن آماده‌ایم

رویترز - رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید تنها منطقه پروازممنوع است که روسیه زیرساخت‌های هسته‌یی را بمباران نمی‌کند

رویترز - در حالی که هیچ حمله بزرگی به کیف انجام نشده، پایتخت گلوله‌باران شده است و نیروهای روسی برای شکستن مقاومت در شهر دورافتاده بورودیانکا، قدرت آتش ویرانگر را به کار گرفتند.
رویترز - در واشنگتن، یک مقام دفاعی: نیروهای روسی هنوز در 25 کیلومتری مرکز شهر کی یف هستند.

رویترز - کانادا می‌گوید ناتو باید همه سناریوها را برای توقف جنگ اوکراین مورد بحث قرار دهد. ملانی جولی، وزیر خارجه این کشور روز جمعه در پاسخ به این سؤال که آیا ناتو باید منطقه پروازممنوع بر فراز اوکراین را در نظر بگیرد، گفت: کانادا از ناتو می‌خواهد همه سناریوها را برای منزوی کردن روسیه مورد بحث قرار دهد. جولی در بدو ورود به نشست فوق‌العاده وزرای خارجه ناتو در پاسخ به سؤالی درباره منطقه پروازممنوع گفت که خط قرمز ناتو اجتناب از ایجاد درگیری بین‌المللی است.

رویترز - وزارت‌خارجه چین درباره تشدید درگیریها در اوکراین، نگران وضعیت امنیتی است.

رویترز  - وزارت دفاع بریتانیا در به‌روزرسانی اطلاعاتی می‌گوید ماریوپل تحت کنترل اوکراین باقی مانده، اما احتمالاً توسط نیروهای روسی محاصره شده است.

رویترز  - اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌یی زاپروژیا را تصرف کردند. اداره دولتی منطقه‌یی اوکراین روز جمعه اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه نیروگاه هسته‌یی Zaporizhzhia - بزرگترین نیروگاه اروپا - در جنوب شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند. در رسانه‌های اجتماعی به‌نقل از بازرسی هسته‌یی اوکراین آمده است: پرسنل عملیاتی وضعیت واحدهای برق را زیر نظر دارند.

رویترز  - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید بخش‌های «ضروری» نیروگاه هسته‌یی اوکراین تحت تأثیر قرار نگرفته است.

رویترز  - فشار بر بایدن برای ممنوعیت واردات نفت روسیه از آمریکا افزایش می‌یابد. یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی روز پنجشنبه لایحه‌یی را برای ممنوعیت واردات نفت روسیه از آمریکا ارائه کردند و گفتند که این محموله‌ها می‌تواند با افزایش تولید در آمریکای شمالی و سایر نقاط جایگزین شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس-  ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین: پس از آتشباری علیه یک نیروگاه هسته‌یی توسط نیروهای روسی، به رهبران ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خطر فاجعه هسته‌یی اطلاع داده است.

او در یک سخنرانی احساسی در نیمه‌شب گفت. 'اگر انفجاری رخ دهد - این پایان برای همه است. پایان برای اروپا، تخلیه اروپا». تنها اقدام فوری اروپا می‌تواند جلوی نیروهای روسیه را بگیرد. اجازه ندهید اروپا از یک فاجعه در یک نیروگاه هسته‌یی بمیرد»...
او از سیاستمداران و شهروندان می‌خواهد که بر رهبری روسیه فشار بیاورند تا سربازان روسیه را متوقف کنند.

- دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا: پس از حمله نیروهای روسی در اوکراین به یک نیروگاه هسته‌یی و ایجاد آتش سوزی، خواهان تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شده است. جانسون در ساعات اولیه صبح با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرده است. او می‌گوید انگلستان این موضوع را فوراً با روسیه و شرکای نزدیک خود مطرح خواهد کرد. دفتر جانسون در بیانیه‌یی اعلام کرد: «نخست‌وزیر گفت که اقدامات خودسرانه (رئیس‌جمهور روسیه) پوتین اکنون می‌تواند امنیت کل اروپا را به‌طور مستقیم مورد تهدید قرار دهد.

- جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، می‌گوید که با زلنسکی درباره حملات به نیروگاه اتمی صحبت کرده است. وی در توئیتر نوشت: «این حملات غیرقابل قبول روسیه باید فوراً متوقف شود».

 

حمله روسیه به نیروگاه اتمی اوکراین

حمله روسیه به نیروگاه اتمی اوکراین

 

حمله روسیه به نیروگاه اتمی زاپوریژیا

شب گذشته و در خلال حمله روسیه به بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا رئیس‌جمهور اوکراین جهان را به "اقدام فوری" ترغیب کرده است. ولودیمیر زلنسکی در توئیترش گفت: «هم اکنون بزرگترین نیروگاه اتمی در اروپا آتش گرفته». او روسیه را متهم کرد با تانکهای مجهز به دوربینهای حرارتی به این نیروگاه شلیک می‌کند.

آقای زلنسکی با یادآوری فاجعه جهانی چرنوبیل، هشدار داد که پیامدهای ذوب هسته‌یی در زاپوریژیا خیلی بدتر خواهد بود. وی افزود: «اروپایی‌ها بیدار شوید. به سیاستمداران خود بگویید که نیروهای روسیه در حال شلیک به سوی نیروگاهی هسته‌یی در اوکراین هستند».

زلنسکی گفت که او با رهبران آمریکا، انگلستان، اتحادیه اروپا، آلمان، لهستان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تماس بوده اما از شهروندان عادی هم خواست نگرانی خود را با سیاستمداران مطرح کنند.

سازمان حوادث اضطراری اوکراین امروز صبح به وقت محلی گفت که توانسته است که آتش‌سوزی در این نیروگاه اتمی را مهار کند.

 

آخرین تحولات اوکراین

خبرگزاری رویترز - زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین: جامعه جهانی در کمک به اوکراین قاطع نبوده است. اگر متحدان منطقه، پرواز ممنوع را اجرا نکنند، باید به ما هواپیما بدهند.

- مقامات آمریکایی می‌گویند که ایالات متحده به ارائه اطلاعات مهم و اطلاع‌رسانی به اوکراین ادامه می‌دهد.

- کولیبا، وزیر خارجه اوکراین: در مورد شیوه‌های تقویت دفاع هوایی اوکراین با بلینکن گفتگو کرده است.

- لوک اویل تولیدکننده نفت روسیه خواستار پایان هر چه سریع‌تر درگیری در اوکراین شد.

-رئیس‌جمهور مولداوی: کیشیناو برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست می‌دهد.

- رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه: روسیه اکنون فرصتی واقعی برای پایان دادن به جنگی که در ۳۰سال گذشته در فضای پس از فروپاشی شوروی به راه افتاده دارد.

- کمک ۲میلیون دلاری بوئینگ به تلاشهای امدادی اوکراین. شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ BA. N روز پنجشنبه اعلام کرد که یک بسته کمک اضطراری ۲میلیون دلاری برای حمایت از تلاش‌های بشردوستانه در اوکراین ارائه خواهد کرد. این شرکت در بیانیه‌یی در وب‌سایت خود اعلام کرد که از «رویدادهای غم‌انگیز در اوکراین» نگران است و از مذاکرات برای پایان دادن به درگیری حمایت می‌کند.

- بر اساس گزارش رسمی آمریکا، ۴۸۰ موشک روسی تاکنون پرتاب شده است.

- مقامات اوکراینی می‌گویند نیروهای روسیه تلاش خود را برای تصرف نیروگاه هسته‌یی زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین از سر می‌گیرند. آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین در یک پست آنلاین گفت، نیروهای روسی در تلاش بودند تا از سدی که توسط ساکنان محلی و نیروهای دفاع زمینی ساخته شده بود، عبور کنند.

- دادستان دیوان بین‌المللی کیفری: تیم تحقیق درباره جنایات جنگی در اوکراین روانه اوکراین شده است. خان رئیس این هیأت در پاسخ به سؤالی درباره گزارشهای حملات توپخانه‌یی در شهرک‌ها و شهرهای اوکراین، گفت: «هر طرفی که غیرنظامیان یا بناهای غیرنظامی را هدف قرار دهد، طبق اساسنامه رم و قوانین بین‌المللی بشردوستانه مرتکب جنایت شده است».

- اتحادیه اروپا در حال بررسی تعلیق حق رفتار مساوی با روسیه در سازمان تجارت جهانی است.

- مقامات می‌گویند که نیروهای روسی اکنون در خارج از خارکیف هستند.

- آمریکا ارزیابی می‌کند که پوتین ۹۰درصد از قدرت رزمی از پیش آماده خود را در اوکراین مستقر کرده است.

- شهردار شهر انرگودار Energodar اوکراین می‌گوید ستون سربازان روسیه به نیروگاه هسته‌یی زاپروژیا Zaporizhzhia نزدیک می‌شود.

- وزارت دفاع جمهوری چک روز پنجشنبه اعلام کرد، جمهوری چک یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش ۱۷میلیون کرون (۷۳۰۹۰۰ دلار) به اوکراین ارسال خواهد کرد که شامل سلاحهای سبک و مهمات می‌شود.

- شهردار شهر محلی در پست آنلاین گفت: نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین پس از حمله نیروهای روسی در حال آتش گرفتن است.

- مقامات محلی روز پنجشنبه گفتند که نیروهای روسیه در تلاش برای محاصره شهر بندری ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین هستند و منابع برق، آب و گرمایش را با بمباران قطع می‌کنند که مانع از فرار ساکنان می‌شود. مقامات شهر یورش روسیه را به محاصره مرگبار طولانی‌مدت شهر لنینگراد شوروی سابق آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم تشبیه کردند.

- شورای شهر ماریوپول در بیانیه‌یی گفت: «ماریوپل زیر آتش است. زنان، کودکان و افراد مسن در رنج هستند. ما به‌عنوان یک ملت در حال نابودی هستیم. این نسل‌کشی مردم اوکراین است».

- رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سربازان می‌خواهد که نبرد در نزدیکی نیروگاه هسته‌یی اوکراین را متوقف کنند

- پتر فیالا، نخست‌وزیر چک روز پنجشنبه گفت، شهروندان چک این شانس را خواهند داشت که به نیروهای دفاعی اوکراین بپیوندند تا با تهاجم روسیه بدون ترس از مجازات در داخل مبارزه کنند. طبق قوانین چک، پیوستن به نیروهای مسلح خارجی بدون معافیت از رئیس‌جمهور که فرمانده کل ارتش چک است، غیرقانونی است. مجازات تخلفات تا پنج سال حبس است.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفت که توقف خط لوله گاز نورد استریم ۲، که قرار بود گاز اضافی را از روسیه به آلمان بیاورد، دقیقاً در زمان مناسب رخ داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/288e8783-86b3-445a-bd85-5d6ad36309ef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات