728 x 90

نقض توافق اتمی و پروتکل الحاقی توسط رژیم ایران، طبق ۲گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

شورای ملی مقاومت ایران
شورای ملی مقاومت ایران

اعمال مجدد ۶قطعنامه شورای امنیت ملل متحد و فعال کردن مکانیزم ماشه ضروری و فوری است

۲گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام این آژانس در مورد برنامه اتمی رژیم ایران، حاکی از نقض مکرر پروتکل الحاقی NPT و نقض توافق اتمی(برجام) می‌باشد. در یکی از این دو گزارش تحت عنوان «توافق تضمین NPT با جمهوری اسلامی ایران» تصریح شده است که «آژانس در نتیجه ارزیابی‌های مداوم خود، تعدادی از سؤالات مربوط به مواد احتمالی هسته‌ای اعلام‌نشده و فعالیت‌های مربوط به هسته‌ای را در ۳نقطه در ایران شناسایی کرده بود که توسط ایران اعلام نشده بود».

این گزارش در خلاصه پایانی خود می‌نویسد: «آژانس به‌شدت نگران است که ایران، بیش از ۴ماه است که دسترسی به آژانس را تحت ماده (۴) (بند ۱) و ماده C.۵. پروتکل الحاقی، به ۲مکان نداده است و تقریباً یک سال است که حاضر به مباحث محتوایی برای روشن شدن سؤالات آژانس مربوط به مواد هسته‌ای احتمالی اعلام‌نشده و همین‌طور فعالیت‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای نگردیده است. این اقدامات تاثیر منفی بر توانایی آژانس برای روشن کردن و حل سؤالات و در نتیجه ارائه تضمین‌های معتبر در مورد عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در این نقاط در ایران گشته است».

در گزارش دیگر که به راستی‌آزمایی پایبندی رژیم به تعهداتش در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اختصاص دارد آمده است که رژیم آخوندی «تا تاریخ ۲۰می‌ ۲۰۲۰ میزان ۱۵۷۱.۶کیلو گرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد» و «از تاریخ ۸ژوئیه ۲۰۱۹ ایران شروع به غنی‌سازی UF۶ با غنای بالاتر از ۳.۶۷درصد ... تا ۴.۵درصد از اورانیوم ۲۳۵ کرده است. ایران هم‌چنین به انجام فعالیت‌های غنی‌سازی خاص که مطابق با برنامه تحقیق و توسعه درازمدت خود نیست، آن‌چنان که در تاریخ ۱۶ژانویه ۲۰۱۶ به آژانس اعلام شده بود، ادامه داده است». این در حالیست که طبق توافق اتمی رژیم تنها مجاز به غنی‌سازی ۳.۶۷درصد و ذخیره‌سازی ماکزیمم ۲۰۲.۸کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ است.

گزارش‌های جدید سازمان انرژی اتمی، یک بار دیگر نشان می‌دهد که رژیم ایران از پروژه ساختن بمب اتمی دست نکشیده است. خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، بلافاصله پس از امضای توافق اتمی در ۱۴ژوییه ۲۰۱۵ اعلام کرد: «دورزدن ۶قطعنامه شورای امنیت راه فریبکاری ملایان و دستیابی آنها به بمب اتمی را نمی‌بندد». عملکردهای رژیم آخوندی ۵سال پس از توافق اتمی این حقیقت را به‌اثبات رسانده است. ادامه عدم شفافیت در خصوص ابعاد محتمل نظامی، کارکردهای مرکز هدایت برنامه تسلیحات هسته‌ای توسط سازمان پژوهش نوین دفاعی(سپند) و سایت مخفی برای آزمایشات مرکز تحقیقات و توسعه فن‌آوری انفجار و ضربه(متفاض) در این شمار است.

خانم رجوی پیش از این در ۱۶دی ۱۳۹۶ تصمیم رژیم آخوندی مبنی بر عدم پایبندی به «محدودیت در تعداد سانتریفوژها، ظرفیت، درصد، و میزان اورانیوم غنی‌شده و تحقیق و توسعه» را خروج عملی این رژیم از توافق اتمی توصیف کرد و بر ضرورت و فوریت فعال کردن مکانیزم ماشه توسط شورای امنیت ملل متحد و اعمال مجدد ۶قطعنامه این شورا تأکید کرد. وی افزود، رژیم ضدبشری آخوندی همه امکانات و امتیازهایی که توافق اتمی در اختیارش قرار داد، در خدمت صدور تروریسم و جنگ‌افروزی خارجی و سرکوب داخلی به‌کار گرفت.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۲۰ خرداد ۱۳۹۹ (۹ ژوئن ۲۰۲۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16ea76fc-13da-4410-bb31-90e178f81316"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات