728 x 90

نامه ۳۳سناتور آمریکایی به بایدن: هر گونه توافق با ایران یک معاهده به‌شمار می‌رود که مستلزم موافقت سنا است

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

خبرگزاری رویترز روز ۱۹بهمن نوشت: سناتورهای جمهوری خواه آمریکا متعهد شدند اگر بایدن از بررسی کنگره صرف‌نظر کند، هر گونه توافق با ایران را خنثی خواهند کرد.

رویترز در گزارشی از واشنگتن افزود: گروهی متشکل از ۳۳ سناتور جمهوریخواه روز دوشنبه به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند که اگر دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط آن را بررسی کند و رأی دهد، برای خنثی کردن اجرای هر گونه توافق هسته‌یی جدید با ایران تلاش خواهند کرد.

سناتورها به رهبری سناتور تد کروز، یکی از مخالفان دیرینه توافق هسته‌یی ۲۰۱۵، در نامه‌یی به تاریخ دوشنبه به بایدن گفتند که از تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که در هر گونه توافق جدید با ایران دولت وی به قوانین ایالات متحده پایبند است.

نشریه پولیتیکو در گزارشی به تاریخ دوشنبه ۱۸بهمن خبر از ارسال نامه سناتورهای آمریکایی به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور پیرامون مذاکرات جاری وین و توافق برجام داد.
بر اساس گزارش پولیتیکو؛ سناتورهای جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا در نامه خود به بایدن از وی خواسته‌اند که نظراتشان را برای بازگشت احتمالی به توافق با ایران لحاظ کند.
بر اساس گزارش پولیتکو؛ در قسمتی از این نامه که پیش‌نویس آن توسط سناتور تد کروز آماده شده است آمده است «هر گونه توافق با ایران در مورد برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی چنان برای امنیت ملی ایالات متحده اهمیت دارد که طبق تعریف، یک معاهده به‌شمار می‌رود که مستلزم مشاوره و موافقت سنا است».


در ادامه نامه سناتورها آمده است «اگر چنین نشود آنها سعی خواهند کرد مانع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌یی با ایران شوند».
این در حالی است که پیش‌تر سناتور دمکرات باب منندز، مخالفت خود را با وضعیت جاری مذاکرات برجام و بازگشت به آن اعلام کرده بود.
باب منندز، سناتور دمکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سه‌شنبه شب ۱۲بهمن در صحن سنای ایالات متحده به سابقه دیدگاه خود درباره توافق هسته‌یی اشاره کرد و گفت که در سال۲۰۱۵ و در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز با توافق هسته‌یی برجام مخالف بود. او از موافقان احیای برجام پرسید: «اکنون نیز باید پرسید که ما چه چیزی را می‌خواهیم نجات دهیم؟»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b8b4048f-5833-4047-8140-73bd25bffafd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات