728 x 90

محبوب‌فر: نمی‌شود از واکسن داخلی تا تأیید سازمان بهداشت جهانی استفاده کرد

نمایش واکسن  کرونا ساخت رژیم
نمایش واکسن کرونا ساخت رژیم

محبوب‌فر، عضو ستاد حکومتی کرونا روز ۱۳دی در گفتگو با روزنامه حکومتی همدلی درباره تهیه واکسن کرونا از خارج گفت: این‌که می‌گویند (یخچال‌های مخصوص) برای نگهداری واکسن در ایران نیست، غیرقابل قبول است. تأمین چنین تجهیزاتی برای کشوری که ادعاهای زیادی دارد، آپولو هوا کردن نیست! به‌راحتی می‌شود واکسن تهیه کرد.

وی افزود: «معتقدم واکسن تولید داخل تا زمانی‌که تاییدیه مراجع رسمی بهداشتی و درمانی جهانی را کسب نکند ما مجاز به استفاده از آن نیستیم. این‌که گفته می‌شود فقط مراجع رسمی داخلی مانند وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو این واکسن را تأیید کنند کافی است، معتقدم درست نیست. با توجه به عوارضی که واکسن‌ها می‌توانند داشته باشند مخصوصاً واکسن کرونا که برای اولین بار هست که دارد در ایران و جهان ساخته می‌شود حتماً باید به تأیید سازمان بهداشت جهانی برسد، بعد از آن مردم ایران می‌توانند از واکسن استفاده کنند.

محبوب‌فر در خصوص ضرورت استفاده از واکسن گفت: «بهتر است تا مرحله تأیید نهایی واکسن ایرانی که یک راه طولانی، حداقل سه ماه و بیشتر است، تا این مدت ایران از سایر واکسن‌هایی که به تأیید سازمان بهداشت جهانی رسیده است استفاده کند. معتقدم تحریم‌ها مانع ورود واکسن به کشور نیست، اگر ایران درباره واردات واکسن از شرکت‌های معتبر اراده کند، خرید واکسن شدنی است.

باید در نظر گرفت اگر قرار باشد تا لحظه تأیید نهایی واکسن ایرانی صبر کنیم مردم هم‌چنان باید قرنطینه و محدودیتها را رعایت کنند که ادامه داشتن این وضعیت کمی سخت می‌شود، مشکلات روانی و آسیب‌هایی به‌دنبال دارد، بنابراین بهتر است مانند کشورهای دیگر با واردات واکسن حداقل یک دلگرمی برای مردم ایجاد کرد. امروز برخی از کشورهای خاورمیانه از شرکت‌های معتبر واکسن خریداری کردند و احتمالاً مراحل واکسیناسیون را شروع می‌کنند، اگر در ایران چنین اتفاقی همزمان با آنها نیفتد، وجهه خوبی برای کشور ما ندارد و از لحاظ روانی و اجتماعی تبعاتی خواهد داشت».

روزنامهٔ حکومتی همدلی نوشت: وضعیت کشور درباره کرونا بسیار ناپایدار و شکننده است. ما باید بدانیم فعلاً از واکسن در کشور ایران خبری نیست... . تا مرحلهٔ تأیید واکسن ایرانی یک راه طولانی در پیش است. سه‌ماه یا بیشتر. باید واکسن مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی وارد کنیم. تحریم‌ها هم مانع وارد کردن واکسن نیست.

در صورت تغییر محدودیتها و کاهش استفاده از ماسک، آمار مبتلایان جدید حتی ممکن است به سقف ۹۰۰۰مبتلا در روز برسد. هم‌چنین آمار فوتی‌ها نیز بدون توقف افزایش خواهد یافت و ممکن است در درازمدت (دی ماه- بهمن‌ماه) به ۵۶۰فوتی در هر روز نزدیک شود؛ و این یعنی یک وضعیت شکننده».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84d1c3f9-075c-4142-bd7c-e622f6223f99"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات