728 x 90

محبوب‌فر: تنها راه برون‌رفت، آغاز هر چه سریع‌تر عملیات واکسیناسیون عمومی است

واکسن کرونا
واکسن کرونا

محبوب‌فر، کارشناس حکومتی در رابطه با موج جدید بیماری کرونا در کشور گفت: «یک‌بار دیگر مراجعه سرپایی به‌مراکز درمانی در شهرهایی مانند تهران افزایش پیدا کرده و همه اینها نشانه‌های شروع موج بعدی است. ایران وارد موج چهارم بیماری کرونا شده است و هر موج حدود ۱۰هزار نفر قربانی از ما می‌گیرد. این درحالی‌ست که این روزها برخی از استان‌های کشور درگیر بیماری آنفلوآنزا شده‌اند و این مسئله بیشتر به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. تنها راه برون‌رفت از وضعیت موجود و رهایی از قرار گرفتن در پیک‌های متناوبِ حمله ویروس کرونا، آغاز هر چه سریع‌تر عملیات واکسیناسیون عمومی است».

روزنامه حکومتی همدلی در شماره ۱۱بهمن خود نوشت: محمدرضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست گفت: «امروز که ما صحبت می‌کنیم متاسفانه تجمع و ازدحام جمعیت در کشور به‌شکل نگران‌کننده آغاز شده و چیزی‌که اصلاً در این تجمع‌ها مطرح نیست رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی است. درحال حاضر طبق برآوردها حدود ۳۵درصد خودشان را ملزم به‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند آن‌هم فقط استفاده از ماسک و نه درخصوص رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی، از طرفی چیزی حدود هفت نفر مبتلا به ویروس جهش یافته هم در کشور پیدا شده است، بنابراین وقتی همه این موارد را کنار هم قرار دهیم فکر می‌کنم موج چهارم بیماری در اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند به اوج خودش می‌رسد.»

روزنامه همدلی نوشت: «اما در این بین بسیاری معتقدند تنها راه برون‌رفت از وضعیت موجود یعنی رهایی از قرار گرفتن در پیک‌های متناوبِ حمله ویروس کرونا آغاز هرچه سریع‌تر عملیات واکسیناسیون عمومی است. اقدامی که به‌گزارش‌ سازمان بهداشت جهانی تا روز گذشته ۸۶.۴ میلیون دوز واکسن در ۶۰کشور جهان انجام شده است. و در منطقه خاورمیانه کشورهایی مانند اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین نه‌تنها نسبت به‌کشورهای همسایه خود بلکه جزء بالاترین شاخص‌ها در میان کشورهای جهان هستند. درهمین‌باره، طوری‌که مینو محرز به ایسنا گفته: «باید همه دنیا به‌تدریج واکسینه شوند تا زندگی به‌حالت عادی بازگردد. برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید به‌نوبت و به‌ترتیبِ اولویت‌گذاری، همه افراد واکسینه شوند.» محبوب‌فر در گفتگو به روزنامه همدلی گفت: «باتوجه به‌این‌که مردم از قرنطینه و رعایت دستورالعمل‌ها خسته شدند و بعضی‌ها مشکلات روحی و روانی پیدا کردند، تنها راه‌حل مبارزه با کرونا تزریق واکسن است. امروزه در همین کشورهای همسایه ایران در خاورمیانه بعضی حدود ۴۰درصد از شهروندان خودشان را واکسینه کردند. اما در ایران هنوز شروع نشده است.» البته انتظار شروع واکسیناسیون علیه کرونا در ایران گویی دارد به‌پایان خودش نزدیک می‌شود، پایانی که حالا به‌نظر می‌رسد با انتخاب واکسن اسپوتنیک‌وی ساخت کشور روسیه با حاشیه مواجه شده است».

در همین روز روزنامه‌های حکومتی ۱۱بهمن در باره واکسیناسیون سراسری از طریق واکسنهای مطمئن و مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت نوشتند:

روزنامهٔ حکومتی مستقل: «برای خرید و انتخاب از انواع واکسن‌ها دچار وسواسی نامعقول شده‌ایم. صدها نفر پیوسته به‌دلیل کرونا می‌میرند، انگار داخل میوه‌فروشی هستیم و می‌خواهیم از میان واکسن‌ها با صرفه‌ترش را بخریم.

تحریم کردن انواع واکسن‌ها، نه تنها چاره‌ساز نیست، بلکه جامعه بیش از این تحمل ضررهای حاصل از آن را ندارد».

روزنامهٔ حکومتی شرق: «چرا سراغ واکسنی (روسی) برویم که تأییدیه بهداشت جهانی ندارد و درباره آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؟ منتقدان می‌گویند اعتمادی به این واکسن ندارند و باید سراغ موارد مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی رفت».

روزنامهٔ حکومتی آرمان: «کرونا خیلی بیش از آمارهایی که این روزها مسئولان بیان می‌کنند به همه ما نزدیک است. موضوعی که باز هم نیاز به واکسیناسیون سراسری از طریق واکسنهای مطمئن و مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت را گوشزد می‌کند؛ مسأله‌یی که از قرار معلوم فعلاً به یک معضل تبدیل شده است

با توجه به شرایط پیچیده‌ای که برای ایران در مسالهٔ واکسن پیش آمده است، وعده خرید واکسنهای چینی و روسی و کوبایی را می‌شنویم؛ کشورهایی که خواهی‌ نخواهی نگاه به آنها تم سیاسی، در قبال خرید واکسن را به نمایش می‌گذارد.

اگر مقامات نظام واکسنهای تأیید شده سازمانهای جهانی را خریداری نمی‌کنند، چگونه واکسن روسی را که مورد تأیید همگان نیست قابل استفاده می‌دانند؟ مقامات حتی اعلام کردند واکسنهای ساخت داخل خود را نیز قرار نیست به تأیید جایی برسانند. امری که بر اضطراب‌ها می‌افزاید».

هاشمیان، از متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «افراد زیادی بر اثر کرونا جان باختند، اما جهانپور به‌عنوان سخنگوی (پیشین) وزارت بهداشت آمارها را به‌صورت کاذب و اشتباه اعلام می‌کرد. هیچ‌کس هم از او بازخواست نمی‌کرد.

زمانی که ما در اوج بحران کرونا بودیم جهانپور یکسری آمار چرت را به‌عنوان سخنگوی وزارت بهداشت در انظار عموم اعلام می‌کرد. او حقوق‌بگیر وزارت بهداشت است»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/22cd6ddd-32e9-4aeb-bfc0-1a3c1f9281a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات